Skifte vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.162 visninger
9 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. april 2024

Anonym trådstarter

Vi går med overvejelserne om at skifte vuggestue.

Vi har egentlig været glade for nuværende vuggestue, men der har lige været stor udskiftning i personale og ledelse, sygemeldinger og barsel og jeg synes det giver rigtigt meget usikkerhed. Der er slet ikke noget af de oprindelige personale tilbage på min søns stue. Der bliver ikke rigtigt bliver meldt noget ud omkring hvordan fordelingen af det nye personale bliver.

Og nu har jeg så lige hørt fra en tidligere ansat at personen håber vi flytter, for normeringen hænger slet ikke sammen. Det gør mig sindssygt utryg.

Vi har lige været igennem en periode med meget gråd ved aflevering, men nu går det super fint igen. (Han er 2år)

Vi har kigget på ny institution tæt på mit arbejde, med meget større faciliteter, lidt flere børn men god normering. Er virkeligt i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre og kunne godt tænke mig nogle input fra nogle udefra som ikke er følelsesmæssigt involveret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvordan kan du se normeringen? Den officielle normering i vuggestue hedder jo 1 til 3. Desværre ikke alle steder det reelt er sådan, men jo ikke noget man skilter med udad til. Så hvad normering ? Er det antal uddannede personale ?

Ret uprofessionelt at udtale sig til en forældre at man synes de skal skifte vuggestue, det ville jeg nok også tænke sagde lidt om den person som har sagt det 

Men hvis barnet trives , så ville jeg vente med at rykke til børnehaven (gætter på de er integrerede institutioner vi taler om?)

Anmeld Citér

30. april 2024

Anonym trådstarter

Er faktisk i tvivl om den officielle normering.

Fik bare at vide der var 2 faste og 1 ekstra der hjalp til når der var mest travlt. Pt 7 børn, men et par stykker på vej.

Nuværende er 1 til 7. (Men det ændrer sig så nu, fordi en er stoppet i dag og en er rykket op i børnehave)

Anmeld Citér

30. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Fortvivlet skriver:

Hvordan kan du se normeringen? Den officielle normering i vuggestue hedder jo 1 til 3. Desværre ikke alle steder det reelt er sådan, men jo ikke noget man skilter med udad til. Så hvad normering ? Er det antal uddannede personale ?

Ret uprofessionelt at udtale sig til en forældre at man synes de skal skifte vuggestue, det ville jeg nok også tænke sagde lidt om den person som har sagt det 

Men hvis barnet trives , så ville jeg vente med at rykke til børnehaven (gætter på de er integrerede institutioner vi taler om?)

Ih, jeg kan ikke dy mig for lige at korrigere en central misforståelse her: Normeringen 1:3 er BUPLs anbefaling. Med det er langt, langt de færreste kommuner, som reelt leverer en sådan normering.

Mange steder er fx en stue med ca. 12 børn besat af 3 voksne. Åbningstiden er ca. 50 timer pr. uge, imens de fleste ansættelser kun er på et sted mellem 25-37 timer.

Læg dertil afvikling af pauser, ferie, sygdom, møder, administrativt arbejde, rengøring, barsler, osv. Det er skræmmende, så få minutters voksenkontakt pr. barn vi er nede på, hvis vi gør regnestykket færdigt …

Hvis bare vi reelt ramte 1:3, ville situationen i landets daginsitutioner være langt mindre skadelig for vores børn, end den desværre er mange steder

Anmeld Citér

30. april 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
StortOgSmåt skriver:

Ih, jeg kan ikke dy mig for lige at korrigere en central misforståelse her: Normeringen 1:3 er BUPLs anbefaling. Med det er langt, langt de færreste kommuner, som reelt leverer en sådan normering.

Mange steder er fx en stue med ca. 12 børn besat af 3 voksne. Åbningstiden er ca. 50 timer pr. uge, imens de fleste ansættelser kun er på et sted mellem 25-37 timer.

Læg dertil afvikling af pauser, ferie, sygdom, møder, administrativt arbejde, rengøring, barsler, osv. Det er skræmmende, så få minutters voksenkontakt pr. barn vi er nede på, hvis vi gør regnestykket færdigt …

Hvis bare vi reelt ramte 1:3, ville situationen i landets daginsitutioner være langt mindre skadelig for vores børn, end den desværre er mange steder

Det ved jeg godt jeg er pædagog

Men det ændre ikke ved at normering for vuggestue hedder 1 til 3 og det er jo selvfølgelig i midter timerne, og ja der er mange steder hvor det ikke er indført, men det er kravet, så er der desværre alle mulige smuthuller til at komme udenom.

Fx hvor meget personale som er uddannet (de tæller for mere),  så er der ingen som kan se at fx "minimums pædagogen fra vuggestuen har støttetimer på et børnehavebarn" mm

Anmeld Citér

30. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Fortvivlet skriver:

Det ved jeg godt jeg er pædagog

Men det ændre ikke ved at normering for vuggestue hedder 1 til 3 og det er jo selvfølgelig i midter timerne, og ja der er mange steder hvor det ikke er indført, men det er kravet, så er der desværre alle mulige smuthuller til at komme udenom.

Fx hvor meget personale som er uddannet (de tæller for mere),  så er der ingen som kan se at fx "minimums pædagogen fra vuggestuen har støttetimer på et børnehavebarn" mm

Måske du refererer til Lov om minimumsnormeringer af 2024, for så er det jo principielt korrekt at denne foreskriver 1:3…. vel at mærke inklusiv ledelse, praktikanter, sygemeldt personale, og en række andre ting. Så derfor igen … det er ikke en reel ansigt-til-ansigt opgørelse, ikke engang i gennemsnit … og børn i en vuggestue bliver jo alt andet lige ikke mindre svigtet af, at der principielt i lovgivningen fremgår noget, som i praksis ikke udmøntes til bedre normeringer … jeg tror faktisk ikke at der findes én eneste dagsinstitution i min kommune, som reelt har 1 voksen på gulvet pr. 3 børn… 

Anmeld Citér

30. april 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Vi går med overvejelserne om at skifte vuggestue.

Vi har egentlig været glade for nuværende vuggestue, men der har lige været stor udskiftning i personale og ledelse, sygemeldinger og barsel og jeg synes det giver rigtigt meget usikkerhed. Der er slet ikke noget af de oprindelige personale tilbage på min søns stue. Der bliver ikke rigtigt bliver meldt noget ud omkring hvordan fordelingen af det nye personale bliver.

Og nu har jeg så lige hørt fra en tidligere ansat at personen håber vi flytter, for normeringen hænger slet ikke sammen. Det gør mig sindssygt utryg.

Vi har lige været igennem en periode med meget gråd ved aflevering, men nu går det super fint igen. (Han er 2år)

Vi har kigget på ny institution tæt på mit arbejde, med meget større faciliteter, lidt flere børn men god normering. Er virkeligt i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre og kunne godt tænke mig nogle input fra nogle udefra som ikke er følelsesmæssigt involveret.

hvis dit barn trives så er der jo ingen grund til det.. 

At en tidligere ansat har sagt sådan er dybt forkert, og kan bunde i mange ting fx nag over eventuelle uenigheder med stedet. 

Jeg synes du skal se på dit barn, trives han?

alle børn har perioder med gråd ved aflevering, føler du at de håndterer det? Hjælper de ham? Får han en god dag? 

mærk efter hvad du føler er det rigtige for jer, kig på dit barn og luk ude hvad folk siger du bør/ikke bør gøre. 
eventuelt tag og bed om et møde, sig du gerne vil have afklaret de ting du spekulerer i, hav en liste med og få spurgt til alt det du går og tænker over så du har et godt beslutnings grundlag hvor du har fået afklaret eventuelle tvivl. 

Anmeld Citér

1. maj 2024

Mamman

Profilbillede for Mamman

Trives barnet?? - hvis det gør ville jeg ikke skifte

Anmeld Citér

1. maj 2024

Oddi

Profilbillede for Oddi

Som mor til to børn der er i skolealderen nu kan jeg kun komme med et råd. Lyt til din mavefornemmelse! 

Jeg havde en lignende situation med min ældste søn - vi overvejede længe at flytte ham da han gik i vuggestue da vi havde en dårlig mavefornemmelse , men som usikre første gangsforældre troede vi på pædagogerne og han blev ikke flyttet. Det fortryder jeg meget idag. 

Da vi fik lillebror kunne vi se andre ting - han startede et andet sted, hvor det bare var noget helt andet - og da jeg oplevede det bekræftede det mig i at vores ældste burde være flyttet. 

Jeg er selv blevet pædagog og vil sige normeringerne betyder noget - helt sikkert. Men selv i en god normering kan en vuggestue/børnehave være dårlig. Det handler meget mere om personalet, om deres måde at være omkring børn på og deres passion og værdisæt. 
En god vuggestue kan godt have dårlige normeringer - hvis dem der arbejder der er passionerede omkring børn 

Så lyt til mavefornemmelse. Mærk godt efter dernede. Mærk stemningen når du henter. Se hvordan personalet er omkring børnene. 
Din søn går kun i vuggestue en gang - og han kan ikke selv fortælle hvordan det er at gå i vuggestue. 

Anmeld Citér

1. maj 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Men hvorfor vil I flytte ham?

Du skriver selv, at det går super fint i nuværende vuggestue og I indtil nu har været glade for den, men nu er der kommet nyt personale. Ja, det er kommet nyt personale, men hvorfor ikke give dem en chance. Personalet vil jo også være nye for jeres søn, hvis I flytter ham. Nu er han trods alt i vante rammer og er glad. 

Hvis det kun er fordi en tidligere ansat kom med den bemærkning med han/hun håber I flytter ham, så ville jeg lade ham blive. Hvis der er andet der stikker ud, så lyt til jeres mavefornemmelse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.