Vi har en på 9, en på 6 og en på 2.
Vi var meget i tvivl om vi skulle have nr 3. Og jeg må sige, at nu, hvor vi har ham og elsker ham og ikke vil af med ham - så var der også god grund til tvivlen. Jeg synes det er hårdt med 3 børn. Nogle siger, at det er lidt det samme som to, og nu er man i det, så det er ikke så slemt. Men jeg synes det er markant hårdere med tre end med to.
Og selvfølgelig er der også skønne ting ved det. Det er ikke sådan, at vi fortryder. Men vi er i hvert fald heller ikke i tvivl om, at vi stopper her.
Vores indkomst er højere end jeres, nok ml 700.000 og 800.000 pr år. Vi har ikke nogle økonomiske udfordringer, men vi vælter os heller ikke i penge. Vi har en bil og en ladcykel og bor i hus med 4 værelser.
Jeg tænker, I skal prøve at undersøge, hvordan jeres situation vil se ud med et ekstra barn. Det betyder måske, st I skal have en større bil, måske ønsker I et værelse til hvert barn - så skal I jo flytte. Institution er dyrt til de små - men jeres ældste er måske til gengæld ved at være færdig med institution. Ferier er dyrere med tre børn - de fleste familiebilletter og lejligheder osv er to voksne, to børn.
Tre børn, der skal have årskort, flybilletter, tøj osv. Kan jeres økonomi bære det? Og hvor stramt har I lyst til at sidde i det?
Hvad med netværk? Vi har fx ikke nogle bedsteforældre længere, der kan træde til i en snæver vending. Det er med til at gøre det hårdere, at vi ikke har andre muligheder end os selv, når det brænder på med syge børn osv.
For os var det så svært at finde frem til en beslutning, at vi til sidst nærmest gjorde det for ligesom at få diskussionen lukket
. Men der var heller ikke nogle ydre omstændigheder, der forhindrede det. Havde vi været i fx en anden økonomisk situation, er jeg ikke sikker på, vi havde gjort det.