D-vitamin mangel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

768 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. april 2024

Anonym trådstarter

Mon der er en læge eller andre kyndige? 
jeg har fået taget en masse blodprøver grundet jeg føler mig sløj, træt, har hjertebanken og generelt føler mig uoplagt. Jeg får så et tal tilbage på d-vitamin der hedder 45. Jeg kan læse, at man anbefaler den ligge på 50 og gerne oppe omkring 80. I september lå det samme tal på 105. 
Nogen der ved noget? Er det blot en vitaminpille der skal til? Eller  

pft. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ja det er bare en vitaminpille, der skal til.. Men snak med din læge, om der skal tages andre blodprøver (fx jern og B12, der ofte hænger sammen med d-vitamin), samt snak med lægen om, hvilken dosis du skal have

Anmeld Citér

15. april 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

jeg har fået taget en masse blodprøver grundet jeg føler mig sløj, træt, har hjertebanken og generelt føler mig uoplagt. Jeg får så et tal tilbage på d-vitamin der hedder 45. Jeg kan læse, at man anbefaler den ligge på 50 og gerne oppe omkring 80. I september lå det samme tal på 105. 

pft. 

Altså, længere nede er den heller ikke, og det giver fin mening, at den er længere nede end september, da vi bl.a. optager d-vitamin via sollys.

men du kan sagtens købe tilskud på apoteket.

Anmeld Citér

15. april 2024

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Altså, længere nede er den heller ikke, og det giver fin mening, at den er længere nede end september, da vi bl.a. optager d-vitamin via sollys.

men du kan sagtens købe tilskud på apoteket.

Jeg spørger jo også fordi jeg er uvidende og bare kan læse mig til, at den HELE året helst skal ramme 50  

Anmeld Citér

15. april 2024

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Ja det er bare en vitaminpille, der skal til.. Men snak med din læge, om der skal tages andre blodprøver (fx jern og B12, der ofte hænger sammen med d-vitamin), samt snak med lægen om, hvilken dosis du skal have

Tak

Anmeld Citér

15. april 2024

Anonym

Ja det er bare en vitaminpille, men det giver god mening fordi den i september var lige efter sommeren. Det anbefales faktisk også at alle voksne tage 10 ug(mener jeg det er) D-vitamin hver dage fra oktober til og med april

Men snak med de læge som kan sammenligne med andre tal også

Anmeld Citér

16. april 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

De fleste mangler D-vitamin, særligt fra efterår til foråret, så alle bør tage tilskud faktisk.

Køb et tilskud af fornuftig kvalitet, ellers gør det ikke den store forskel.

Anmeld Citér

16. april 2024

Anonym

Du kan altid ringe til din egen læge og få svar på blodprøverne

Anmeld Citér

17. april 2024

Anonym

Anonym skriver:

pft. 

Mit har været helt nede på 15. Lægen havde aldrig set noget lignende. Jeg begyndte at tage de vitaminer som er i sådan nogle oliekapsler - tror de hedder D-pearls. Startede på 80 mg og nu 40. Da 10 aldrig vil være nok til mig. Fik afvide det helst skulle ligge over 100. Mellem 100 og 150. 

Anmeld Citér

18. april 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mit har været helt nede på 15. Lægen havde aldrig set noget lignende. Jeg begyndte at tage de vitaminer som er i sådan nogle oliekapsler - tror de hedder D-pearls. Startede på 80 mg og nu 40. Da 10 aldrig vil være nok til mig. Fik afvide det helst skulle ligge over 100. Mellem 100 og 150. 

Vildt nok! Jeg fik afvide det skulle være på minimum 50 hele året. Og at 80 var det bedste. 
jeg har nu fået en besked fra lægen, som også anbefalede d-vitamin. Men det er virkelig uvant grund for mig har aldrig haft så lavt et tal, heller ej i vintertiden. Og jeg er begyndt at tabe hår, har ondt i mine led og muskler og er ekstremt træt. Så jeg håber det hjælper og håber du selv er i bedring 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.