Gravid og antidepressiv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

723 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. april 2024

Anonym trådstarter

Hej. Jeg er godt inde i 2 trimester og har haft det meget psykisk dårligt i denne graviditet. Ikke noget jeg døjede med inden jeg blev gravid, så det kommer ret pludseligt. Min læge nævnte at det kunne blive nødvendigt med antidepressiv hvis ikke det blev bedre.

Andre som har fået det i jeres graviditet? Jeg er så bange for den slags og bange for min baby tager skade, men har prøvet alle tiltag siden jeg blev gravid for selv at få det bedre. Jeg er også ekstremt bange for fødselsdepression og at jeg grundet min svære graviditet, skal bruge tid på at knytte mig til min baby.

Har ingen erfaringer fra andre graviditeter med dette, så er så meget på bar bund og føler det som et kæmpe tabu og endnu mere, som verdens dårligste mor, fordi jeg har det sådan.

Har virkelig brug for at høre om andre har prøvet det ? Synes jo ikke jeg kan læse mig frem til noget antidepressiv som ikke skader fosteret? Men samme tid fik jeg afvide at denne tilstand kunne gøre det samme.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Under min tredje graviditet opstartede jeg antidepressiv behandling i 2. trimester via psykiatrisk afdeling. De var ikke, som i slet ikke, bekymret for babyen, da jeg var ude over de første 12 uger. De var derimod meget bekymret for mig. Jeg havde det rigtig skidt psykisk. 

Det eneste der havde betydning for barnet, var at vi baby skulle observeres de første 24t efter fødslen, da baby kan få abstinenser. Dette foregik på barselsgangen - helt stille og roligt. Der var i øvrigt ingenting med baby, alt var fint. 

Barnet er i dag 2,5år og lige så kernesund som hendes søskende. 

Anmeld Citér

10. april 2024

Anonym trådstarter

GodKarma skriver:

Under min tredje graviditet opstartede jeg antidepressiv behandling i 2. trimester via psykiatrisk afdeling. De var ikke, som i slet ikke, bekymret for babyen, da jeg var ude over de første 12 uger. De var derimod meget bekymret for mig. Jeg havde det rigtig skidt psykisk. 

Det eneste der havde betydning for barnet, var at vi baby skulle observeres de første 24t efter fødslen, da baby kan få abstinenser. Dette foregik på barselsgangen - helt stille og roligt. Der var i øvrigt ingenting med baby, alt var fint. 

Barnet er i dag 2,5år og lige så kernesund som hendes søskende. 

Tusinde tak for at dele .

Jeg er så bange for at blive stemplet, men kan snart ikke være i min tristhed mere. Det gør bare for ondt. Hvor længe gik der inden det begyndte at hjælpe og hvad hed det præparat du fik? Havde det god effekt? 

Øger det risikoen for at barnet får det svære psykisk selv? Ved du det? 

Anmeld Citér

10. april 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma
Anonym skriver:

Tusinde tak for at dele .

Jeg er så bange for at blive stemplet, men kan snart ikke være i min tristhed mere. Det gør bare for ondt. Hvor længe gik der inden det begyndte at hjælpe og hvad hed det præparat du fik? Havde det god effekt? 

Øger det risikoen for at barnet får det svære psykisk selv? Ved du det? 

Det hedder Sertralin. Der var effekt efter ca halvanden måned. Men det var i min med fuldtidssygemelding og samtale terapi. 

Hvem skal stemple dig? Din familie og omgangskreds behøver jo ikke vide noget. Og fagpersonerne er 100% med dig. 

At være psykisk sårbare handler om arv og miljø. Ikke om mor tog medicin. 

Jeg ved det er en overvindelse at begynde på medicin inden for psykiatrien. Jeg har selv skulle tage tilløb de gange jeg er startet nyt medicin. 

Anmeld Citér

10. april 2024

Anonym trådstarter

GodKarma skriver:

Det hedder Sertralin. Der var effekt efter ca halvanden måned. Men det var i min med fuldtidssygemelding og samtale terapi. 

Hvem skal stemple dig? Din familie og omgangskreds behøver jo ikke vide noget. Og fagpersonerne er 100% med dig. 

At være psykisk sårbare handler om arv og miljø. Ikke om mor tog medicin. 

Jeg ved det er en overvindelse at begynde på medicin inden for psykiatrien. Jeg har selv skulle tage tilløb de gange jeg er startet nyt medicin. 

Tænkte mest af fagpersonalet. Men tak for at give lidt ro på den front også. 

Anmeld Citér

10. april 2024

Anonym

Anonym skriver:

Tænkte mest af fagpersonalet. Men tak for at give lidt ro på den front også. 

Der er rigtig mange kvinder som tager sertralin i deres graviditet og fagfolk dømmer dig ikke for det. De vil rigtig gerne passe på dig og dit barn derfor er det også vigtigst for dem at du ikke går rundt med en ubehandlet depression som ellers er behandlingskrævende og kan udvikle sig til det værre. Det kan også være uhensigtsmæssigt for dit barn, hvis du ikke får det bedre, faktisk er risikoen for det større end risikoen ved at tage den rette medicin under graviditeten. 
Jeg ønsker dig rigtig god bedring.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.