5 års undersøgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

894 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. april 2024

Anonym trådstarter

Vil høre meget gerne høre fra andre, hvor deres børn ikke følger normal udviklingen, her er det sproget der er længe undervejs, hvordan var jeres 5 års undersøgelse? Hvor længe var der sat af til den?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså taler vi ind i andre mulige diagnoser, eller blot sprogvanskeligheder, hvis det er sidstnævnte er der mange børn som har det og ikke noget man sætter yderligere af til ved en 5 års undersøgelse.

Hvis det er diagnose tænker jeg heller ikke der bliver sat ekstra tid af til det, det bliver vel bare noteret, da det er en almen undersøgelse og man vel skal bestille tid hvis der er behov for yderligere, men dette ved jeg ikke noget om  

Anmeld Citér

2. april 2024

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Altså taler vi ind i andre mulige diagnoser, eller blot sprogvanskeligheder, hvis det er sidstnævnte er der mange børn som har det og ikke noget man sætter yderligere af til ved en 5 års undersøgelse.

Hvis det er diagnose tænker jeg heller ikke der bliver sat ekstra tid af til det, det bliver vel bare noteret, da det er en almen undersøgelse og man vel skal bestille tid hvis der er behov for yderligere, men dette ved jeg ikke noget om  

Det var nærmere hvad der skal ske til en 5 års undersøgelse generelt? Plejer at forberede ham, da han er angst ved læge besøg, han er en af de børn, der blev mødt med "rumdragter" under corona, det har sat dybe spor. Vores andre børneundersøgelser er han kun blevet målt og vejet

Det er sprog og finmotorik, ingen diagnoser, men er blevet tildelt ekstra indsats, for han kan blive skoleklar.

Anmeld Citér

2. april 2024

Anonym

Min dreng var bagud sprogligt og grov motorisk i den alder. Men da vi allerede havde fat i ppr (ergo, fys og sprog), så gjorde lægen ikke mere ved det. 

Jeg ved ikke om de havde gjort noget hvis vi ikke havde gang i alle de ting. Men min erfaring er at man selv skal opsøge hjælp til sine børn, hvis man ønsker det. I hvert fald hvis man ønsker en hurtig indsats, ellers ser man an. 

I dag har min søn diagnoserne adhd, autisme og lav muskelspænding. Jeg er kun glad for at jeg pressede på systemet for hjælp ellers havde han ikke været udredt endnu. 

Anmeld Citér

2. april 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Ved der børneundersøgelser mine børn har fået, har det været højde, vægt, evt vaccination og så bare høre om vi har noget at spørge om. Jeg synes sjældent at der er gået ret meget i dybden. Jeg tænker heller ikke at det er lægens bord at sætte ind ved sprogproblemer. Det lyder som om der er sat nogle ting i gang i børnehaven? 

Anmeld Citér

2. april 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Min datter er også blevet 5, men vi har valgt 5 års undersøgelsen fra, for vi har ingen behov for højde, vægt, trivsels snak og øvrige overfladiske  ting de ellers kommer ind på. 
Dog skal vi afsted for at få hende vaccineret.

Anmeld Citér

2. april 2024

Anonym

Til 5 års undersøgelsen tjekkede de ved begge mine: sprog, motorik, syn, vægt, højde, spurgte barnet ind til trivsel, kost og det sociale i børnehaven. Og så vaccination. Det blev jo bare gjort som en almindelig samtale med barnet, men fordi vi har to og de spurgte om præcis det samme, i samme rækkefølge osv. tænker jeg at det er en del af undersøgelsen i vores lægehus. 

Anmeld Citér

2. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det forekommer jo generelt ikke ret meget til den slags undersøgelser - måling af højde, vægt, evt. syn mv… og så tid til spørgsmål. Vi sprang også den seneste over, det var intet behov eller spørgsmål og i øvrigt et barn i fin trivsel…

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.