Årets frokoster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

574 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. marts 2024

Anonym trådstarter

Holder I julefrokost påske frokost og pinse frokost. ?

Eller bliver I inviteret til nogen?

Jeg har flere gange holdt både jule og påske frokost. 

Besluttede mig for nogle år siden , at jegvile se om andre ville starte op hvis vi stoppede. Fordi det altid kun var os der inviterede. 

Men nej - det døde bare ud. 

Så ingen frokost her.

Holder I eller kommer I til nogen ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Julefrokost er vi til hos svigerne hver år, men ellers er vi ikke til nogen og holder heller ikke selv  

Pinsefrokost har jeg aldrig hørt om? - er det noget man gør ?

Anmeld Citér

31. marts 2024

Anonym

Vi holder hverken jule-, påske- eller pinsefrokost…eller jo. Vi mødes med min søster og familie til fiskebord imellem jul og nytår

Og så kan det være, at vi bliver inviteret til Svigerne til julefrokost. Men ikke hvert år.

Jeg nyder vores fridage uden planer og ser familien jævnlig i andre sammenhæng, så de traditionelle frokoster betyder ikke det store for mig

Anmeld Citér

31. marts 2024

Anonym

Julefrokoster har vi både med vores jobs, familie og venner. 

Påskefrokost har vi med vores venner og familie. 

Pinsefrokost har vi med min mands side af familie, da vi har pinsetræf hvert år, hvor vi er sammen alle dagene i pinsen og laver forskellige aktiviteter. Vi er samlet et sted mellem 40-60 i alle dagene og gerne omkring 90-100 pinsedag til frokost. 

Vi holder gerne påske- og julefrokost hos os, men er fælles om at aftale/planlægge med familie og venner. Vi har bare pladsen og overskuddet til at gøre det. 

Anmeld Citér

31. marts 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Da jeg var barn og ung havde vi altid jule- og påskefrokost med onkler, tanter, fætre og kusiner. Og vi havde altid et pinsekomsammen. Nu hvor os fætre/kusiner selv har fået egne børn, er det gledet ud, og vi holder kun med vores forældre, søskende og deres børn. Vi ses i hvert fald til jul, men ikke de andre højtider. Når vi ses til jul, er det heller ikke det der klassiske med mange småretter hvor man sidder hele eftermiddagen og spiser. Det orker ingen, især ikke børnene 

Anmeld Citér

31. marts 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Vi holder fast stor julefrokost med nærmeste venner og familie på en bestemt dag i julen og har gjort det så længe jeg har levet … og så julefrokoster ad hoc med diverse job og venner - det skifter lidt år for år.

Påskefrokoster har vi som regel holdt med samme flok som den faste julefrokost. Dog er flere gledet fra over årene og nu er det især den “yngre” generation som holder ved - altså børnefamilierne. Vi kører 9-12 retter og ungerne æder sig halvt ihjel og leger på kryds og tværs imens de voksne hygger sig - vi elsker det.

Pinsefrokoster holdt vi da jeg var barn. Men det er gledet ud - jeg ved egentlig ikke hvorfor - og vi har nu en fælles sportsgren i familien som næsten altid har træf i Pinsen og så er det blevet dette vi gør i stedet … 

Anmeld Citér

31. marts 2024

Anonym

Som barn havde vi noget i familien men nu er vi så mange at det for flere år siden blev afskaffet som tradition. Der er ingen der har plads.

Min mands forældre har et hav af diverse frokoster op til jul at det simpelthen er for meget. Det er hver weekend fra midt november og op til jul og i juledagene. Her har vi valgt kun at deltage i én. Det er de samme der deltager og kun den nærmeste familie, men med lidt forskelligt indhold. 

Ellers har vi på arbejde hvor vi deltager hvis det passer ind. Og jeg har en enkelt veninde der inviterer til noget julehygge også. 

Til påske har vi ingen traditioner i hverken familie eller vennekreds. Mange bruger ugen på at rejse eller ordne have. Vi har et hold venner der af og til inviterer til pinsefrokost for familie og venner. Vi deltager hvis vi kan. 

Mit klare indtryk er at hvis det er de samme der inviterer hvert år, så bliver dét traditionen og ingen samler den op uden det er aftalt på forhånd. Lige til dem vi kommer hos, så er det også deres traditioner og omgangskreds så selv hvis vi inviterede til noget så ville det være nogle andre der blev inviteret med og dermed en ny tradition (hvis vi fortsatte). 

Anmeld Citér

31. marts 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Jeg er 35 nu og vi (min familie), mødes altid 2. juledag. Det er mine forældre der er værter hvert år og det er somregel sammenskudsgilde. 

I 2021 indførte jeg påskefrokost hos os. Vi havde også påskefrokost i min barndom, men det gled ud. Så nu har jeg genindført det igen. Vi er værter hvert år. 

Min mands familie har ingen traditioner og mødes ikke ved højtider.

Jeg ELSKER traditioner. Ikke nødvendigvis højtiderne. Men det at mødes i familien betyder meget for mig. Og med højtiderne er det "nemmere" at huske - ellers flyver tiden fra en. 

Jeg kunne også godt lide det som barn. Så nu hvor jeg selv har fået børn, skal de selvfølgelig også have traditioner med sig. 

Hvad med du selv griber bolden eller siger dit ønske højt? "HEY - Jeg kunne godt tænke mig at vi spiste pinsefrokost sammen hvert år. Jeg vil gerne starte, men vi kunne fx gøre det på skift?"

Anmeld Citér

31. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Fortvivlet skriver:

Julefrokost er vi til hos svigerne hver år, men ellers er vi ikke til nogen og holder heller ikke selv  

Pinsefrokost har jeg aldrig hørt om? - er det noget man gør ?

Nå ja vi har selvfølgelig også julefrokost på job og er også med til min mands på hans job

Anmeld Citér

31. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Julefrokoster er vi til hvert år, i min mands familie 1. juledag og i min familie 2. juledag. I svigerfamilien går det på skift mellem min mand og hans tre kusiner, hvem der er værter - i “gamle dage” tog vi alle et par retter med, men nu står værtsparret for det. I min familie er det desværre efterhånden kun min mor, min mand og jeg og vores tre voksne børn og vores barnebarn, der deltager. (Min bror bor i USA, og mine to stedsøstre og deres voksne børn har trukket sig med årene og foretrækker kun at være sig selv i julen.) 

I dag har vi været til den årlige påskefrokost hos min mor; igen mig, børnene, barnebarnet og så min ene stedsøster og hendes mand, en af mine niecer og hendes mand. Oftest står min mor for det, og så tager jeg også en ret eller to med, men nogle år har jeg holdt det. 
Jeg ved ikke, om det går under kategorien påskefrokost, men i fredags var min veninde her hele dagen og hjalp mig med at fortære en lammekølle. Min mand tager til Sverige med en kammerat cirka hvert andet år i påsken, og da han ikke kan lide lam - mens jeg elsker det! - forkæler jeg mig selv med lammekølle i dagevis og inviterer oftest veninden til at spise med. Så en semi-tradition. 

Pinsefrokost har vi ikke fast tradition for, men enkelte gange har vi arrangeret det spontant. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.