Vugge stue vs. Dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg er enig med de andre. Der findes gode dagplejere og gode vuggestuer, og der findes også dårlige af begge.

Vi elsker vores vuggestue, men indkøring tog noget tid, fordi han var meget morglad. Det handlede altså ikke om stedet som sådan.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min søn gik i dagpleje og det var vi rigtig glade for. 
min store pige gik i en vuggestue først hvor indkøring tog 2 måneder!! Og selv da var hun ikke tryg dernede og trives slet ikke der. Så tog hende ud og gik hjemme med hende knap 5 måneder, og så startede hun så i en ny vuggestue. Her tog indkøring 6 dage, og hun ELSKER sin vuggestue. 

vi har valgt vuggestue til hende fordi hun ikke bryder sig om skift, og skiftene i en dagpleje ved sygdom fx vil blive for meget i længden + overgangen fra dagpleje til børnehave. 
for vores datters vedkommende var det 100% miljø og kemi der gjorde noget. 
den gamle vuggestue var stor, mange børn og meget “institutions agtig” min søn sagde første gang han så den at det lignede et børnefængsel udefra… den nuværende er meget lille, 2 stuer med ikke så mange børn, meget hjemmeligt og småt. 
Derudover var pædagogerne i den gamle meget efter hende med hun ikke måtte ha sin nusseklud (hun bruger ikke sut) og måtte ikke sidde på skødet osv, for hun sku lære at sidde selv og de bad mig endda lade være at have hende på skødet når vi læste eller legede sammen hjemme!  Hvilket resulterede i et meget utrygt barn.  
den nuværende havde hun nusseklud til hun SELV ville ligge den på sin plads, hun får lov at sidde på skødet og putte hvis hun har brug for det osv. så der er også stor forskel på tilgang

Anmeld Citér

21. marts 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Laerke2024 skriver:

Hvad er jeres fortrukne? Min datter har nu været i gang med indkøring i vugge stue i 3 uger og er der kun fra kl 730-1130 og bliver alligevel ringet hjem idag kl 1030 fordi hub er “pylret” mine andre børn har gået i dagpleje og der har vi Max brugt 1 uge på indkøring ca. og der blev man ikke ringer hjem når de var pylret det var bare en info man fik når man hentet dem. 
vi valgte vuggestue fordi det har et godt rygte og tænkte det skulle prøves men min mave fornemmelse er så dårlig omkring det. Alt for mange små på sådan en stue med for lidt hænder mega meget støj og uro også . Og synes ærlig talt ikke rigtig der er styr på det.  Tager det mon bare tid at blive kørt ind i en. Vugge stue bør jeg give det tid eller skal man lytte til ens mavefornemmelse og komme over til en dagpleje i stedet ?

alle erfaringer kan jeg bruge lige nu 

hilsen den fortvivlet mor

Nogen indkøringer kan godt tage lang tid. 

Men tal med pædagogerne. Hvad mener de med at hun er pylret? 

Hvor gammel er hun? Kunne hun have været træt, sulten. 

Vi har også en.  Faktisk to der også kan være pylrede. Enten har de brug for lige at komme op til bordet og sidde lidt, eller sidde på skødet og snakkes lidt med(voksen og de andre børn) og nogle gange har de brug for at sove og bliver lagt lidt tidligere . 

Vi havde også et barn der havde laaaaang indkøring, men kemien mellem forældre, os og barn var god, barnet havde det bare svært, men i dag er han en glad dreng, fuld af spilopper... 

Så ja snak med pædagogerne, hvorfor ringer de hende hjem en time før hun bliver hentet? Er hun helt grædefærdig? Har de prøvet at tage hende i en mindre gruppe børn? Ud på legepladsen.. hvad gør de for at hjælpe hende? 

Anmeld Citér

21. marts 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella
Laerke2024 skriver:

Hvad er jeres fortrukne? Min datter har nu været i gang med indkøring i vugge stue i 3 uger og er der kun fra kl 730-1130 og bliver alligevel ringet hjem idag kl 1030 fordi hub er “pylret” mine andre børn har gået i dagpleje og der har vi Max brugt 1 uge på indkøring ca. og der blev man ikke ringer hjem når de var pylret det var bare en info man fik når man hentet dem. 
vi valgte vuggestue fordi det har et godt rygte og tænkte det skulle prøves men min mave fornemmelse er så dårlig omkring det. Alt for mange små på sådan en stue med for lidt hænder mega meget støj og uro også . Og synes ærlig talt ikke rigtig der er styr på det.  Tager det mon bare tid at blive kørt ind i en. Vugge stue bør jeg give det tid eller skal man lytte til ens mavefornemmelse og komme over til en dagpleje i stedet ?

alle erfaringer kan jeg bruge lige nu 

hilsen den fortvivlet mor

Mavefornemmelsen lyver aldrig

Du skriver det selv

Alt for mange små på sådan en stue med for lidt hænder mega meget støj og uro også . Og synes ærlig talt ikke rigtig der er styr på det. 

En dp mor har bedre muligheder for at skabe to, selv med fire børn. Og så findes der selvfølgelig også dp mødre som skulle være stoppet for lææænge siden fordi de er blevet omsorgstrætte.. men i udgangspunktet ER der bare bedre muligheder for ro.

Og institutioner kan godt have et godt ry men stadig give en mavefornemmelse af "løøøøb!" Og det er altså meget svært at vende det rundt hvis det er sådan man har det

Anmeld Citér

21. marts 2024

Hellosunshine

Det afhænger dels af barnet og dels af stedet. Der findes både dårlige og gode vuggestuer såvel som gode og dårlige dagplejere.

Til vores den ældste besøgte vi 2 vuggestuer. Jeg græd da vi gik derfra. Det var så kaotisk og stort og larmende og virkelig bare opbevaring af børn med medarbejdere der virkede tomme i blikket og som bare skulle igennem dagen. Så besøgte vi en tredje, hvor der bare var ro, nærvær, omsorg og hygge. En helt anden stemning og en masse behagelige, engagerede medarbejdere. De tre steder var alle af samme størrelse stuemæssigt og normeringsmæssigt. Dér indskrev vi vores barn og fik plads. Skæbnen ville at vi skulle flytte og der hvor vi flyttede hen, var vuggestuepladser enormt svære at få. Vi fik en dagplejer som vi og vores barn var glade for: det var fleksibelt, roligt og hyggeligt, og det var hos en kvinde med store børn og en mand der ofte var hjemme så det var som om dagplejebørnene var en del af en stor familie og med masser af voksne om sig og en stor have at boltre sig i.  

Vores andet barn fik virkelig verdens bedste dagplejer, en kvinde i 30erne, som bare rummede så meget kærlighed og omsorg at det halve kunne være nok. Magen til fantastisk menneske skal man lede længe efter og vi græd alle da vores barn skulle stoppe. 
Men inden vi fik denne plads, besøgte vi en som bare var helt forkert for os: vi oplevede igen det mere som opbevaring af børn og sådan en “jamen man kan jo altid passe børn hvis man ikke gider andre slags jobs”. Det sagde vi nej til. 

Besøg stederne og mærk efter. Mavefornemmelsen plejer som regel at have ret

Anmeld Citér

28. marts 2024

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Det er få men her er et billede fra Facebook. 

Mht. Hvor mange voksne der af pædagogiske personale. Både pædagog eller medhjælper 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

28. marts 2024

Jack O’Lantern

Profilbillede for Jack O’Lantern

Min store gik i dagpleje og bortset fra at h*n startede for sent og dagplejemor havde brug fridage/vi skulle hente tidligt i tide og utide, så var vi rigtig glade for at det var en lille børne gruppe med 1 primær person og i hjemlige omgivelser. Nummer 2 ville vi også have i dagpleje, men efter 3 mislykkedes (2 gange sygemelding og 1 barsel) forsøg har vi nu opgivet og h*n starter vuggestue lige om lidt.

Jeg er da lidt ked af at h*n ikke får den lille børnegruppe, 1 primær pasningsperson og de hjemlige omgivelser, men på den anden side giver det også noget ro i vores familie at vide h*n altid skal afleveres samme sted selv om der er en voksen syg og aldersspændet bliver større, så h*n får både nogle alderssvarende at spejle sig i, men også nogle der er ældre ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.