Patologisk undersøgelse - hvem kan oversætte?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

731 visninger
10 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. februar 2024

Anonym trådstarter

Rodet indlæg forude

Ved et tilfælde er jeg stødt på en patologisk undersøgelse af min moderkage efter fødslen af min datter, der er født præterm og svær IUGR (væksthæmmet).

Jeg anede ikke, at den var blevet sendt til undersøgelse, så blev faktisk ret overrasket.

Nu sidder jeg tilbage og tænker, at jeg faktisk rigtig gerne vil have forklaret, hvad undersøgelsen viste og måske også en generel oversættelse af selve svaret. 

Jeg kan forstå det mest grundlæggende, men ikke i detaljer, og det kan jeg mærke, går mig mere på, end jeg lige regnede med.

Men…hvem henvender man sig til så længe efter? Hun er født i 2019. Er det egen læge eller hospitalet? Jeg formoder, at der skal en læge med fagekspertise ind over…men hvordan får jeg fat i sådan en?

Ja…jeg kunne nok have spurgt for længe siden, men vores forløb var voldsomt, kritisk og ret intenst, og så var jeg ekstrem sårbar og bange i de første mange måneder. Vi var igennem en lang indlæggelse, samt overflytning mellem to hospitaler, så jeg glemte nok mig selv, i forløbet i ren overlevelse

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2024

Anonym

Kan du ikke bare ringe til din læge og spørge? Det vil nok være det letteste til at starte med.

Anmeld Citér

29. februar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg tror også, at din egen læge er et godt bud. Om ikke andet kan vedkommende guide dig videre. Det er helt forståeligt og relevant, at du ønsker at få klarhed over dette. 

Anmeld Citér

29. februar 2024

Anonym

Uden at være helt sikker så mener jeg at man som rutine sender moderkagen til undersøgelse for at tjekke for bl.a. infektion når barnet er født prætermt eller IUGR. Jeg ville kontakte fødeafdelingen og se om jeg kunne komme til at få en tid til en samtale med en obstetriker. Både for at få svar på dine spørgsmål omkring moderkagen men også for at få snakket dit forløb igennem. Det er der mange kvinder der har behov for især hvis de går med overvejelser om en ny graviditet og er bange for at det gentager sig. Det plejer man sagtens at kunne få. 
mvh en jordemoderstuderende 

Anmeld Citér

29. februar 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Uden at være helt sikker så mener jeg at man som rutine sender moderkagen til undersøgelse for at tjekke for bl.a. infektion når barnet er født prætermt eller IUGR. Jeg ville kontakte fødeafdelingen og se om jeg kunne komme til at få en tid til en samtale med en obstetriker. Både for at få svar på dine spørgsmål omkring moderkagen men også for at få snakket dit forløb igennem. Det er der mange kvinder der har behov for især hvis de går med overvejelser om en ny graviditet og er bange for at det gentager sig. Det plejer man sagtens at kunne få. 
mvh en jordemoderstuderende 

Tusind tak for svar

Jeg tænkte nok, at det nok var normal praksis, men havde slet ikke set, at svaret lå der. Og har været inde på min sundhedsplatform mange gange. Derfor jeg blev overrasket.

Kan jeg sådan bare kontakte fødeafdelingen her 41/2 år efter? Men ja…jeg vil meget gerne have forklaret rapporten og spørge ind til en evt. ny graviditet. Og så selvom der står, både i rapporten men også på nettet, at risikoen for gentagelse af IUGR er høj

Det skal lige siges, at vi kom alle hele igennem forløbet og det ser umiddelbart ud som om, hun er sluppet uden mén, andet end at hun er lille og ret petite Men sådan en omgang sætter sig i en

Anmeld Citér

29. februar 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kan du ikke bare ringe til din læge og spørge? Det vil nok være det letteste til at starte med.

Tak for svar

Og jo det kunne jeg, og ville også have spurgt, hvis jeg havde et andet ærinde der. Jeg var bare ikke sikker på, om en læge med speciale i almen praksis (eller hvad det mu hedder), ville kunne svare på spørgsmål om min moderkage, selve rapporten og et muligt nyt forløb. Derfor jeg spurgte her

Anmeld Citér

29. februar 2024

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg tror også, at din egen læge er et godt bud. Om ikke andet kan vedkommende guide dig videre. Det er helt forståeligt og relevant, at du ønsker at få klarhed over dette. 

Tak for svar. 

Ja efter jeg fandt prøvesvarene og rapporten, kan jeg mærke, at jeg gerne vil have svar, have mulighed for at spørge og måske få afklaret, om forløbet måske vil gentage sig.

Ved selvfølgelig godt, at de selvfølgelig ikke kan garantere noget, men om ikke andet, så blot for at få be- eller afkræftet, hvad jeg har læst. For google er immervæk ikke den bedste kilde til data

Anmeld Citér

1. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Tusind tak for svar

Jeg tænkte nok, at det nok var normal praksis, men havde slet ikke set, at svaret lå der. Og har været inde på min sundhedsplatform mange gange. Derfor jeg blev overrasket.

Kan jeg sådan bare kontakte fødeafdelingen her 41/2 år efter? Men ja…jeg vil meget gerne have forklaret rapporten og spørge ind til en evt. ny graviditet. Og så selvom der står, både i rapporten men også på nettet, at risikoen for gentagelse af IUGR er høj

Det skal lige siges, at vi kom alle hele igennem forløbet og det ser umiddelbart ud som om, hun er sluppet uden mén, andet end at hun er lille og ret petite Men sådan en omgang sætter sig i en

Det er dejligt at høre i er ok, men det er klart at det sætter sig i en. Det er også korrekt at der er en gentagelses risiko og derfor ville det selvfølgelig også give mening at snakke med en obstetriker for at finde ud af hvordan man kan passe bedst på dig og baby i en evt. kommende graviditet. 

Ja du kan sagtens kontakte fødeafdelingen selvom det er flere år siden du fødte. Det skal dog nok være den afdeling du hører til nu hvis du evt. er flyttet, så det er dem der kan svare på bekymringerne ift. en ny graviditet. 
Prøv at se om der er et telefon nummer til en sekretær i afdelingen. Hun bør kunne hjælpe dig videre med hvordan du får en tid til en samtale Nu er jeg som sagt kun studerende men jeg ville blive ret overrasket hvis ikke dit behov for den samtale ville blive i mødekommet. Giv dem bare et ring

Anmeld Citér

1. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er dejligt at høre i er ok, men det er klart at det sætter sig i en. Det er også korrekt at der er en gentagelses risiko og derfor ville det selvfølgelig også give mening at snakke med en obstetriker for at finde ud af hvordan man kan passe bedst på dig og baby i en evt. kommende graviditet. 

Ja du kan sagtens kontakte fødeafdelingen selvom det er flere år siden du fødte. Det skal dog nok være den afdeling du hører til nu hvis du evt. er flyttet, så det er dem der kan svare på bekymringerne ift. en ny graviditet. 
Prøv at se om der er et telefon nummer til en sekretær i afdelingen. Hun bør kunne hjælpe dig videre med hvordan du får en tid til en samtale Nu er jeg som sagt kun studerende men jeg ville blive ret overrasket hvis ikke dit behov for den samtale ville blive i mødekommet. Giv dem bare et ring

Alle svar er velkomne

Jeg har diabetes og derfor er hun født på Riget. Vi blev efterfølgende overflyttet til Nordsjællands Hospital. Er ikke flyttet i perioden. Mon det så er Riget eller Nordsjællands Hopsital?

Anmeld Citér

1. marts 2024

Anonym

Hvis du har diabetes er jeg ret sikker på at du hører til riget også selvom du er flyttet. De har vidst alle dem som har diabetes (ikke graviditets betinget diabetes som er noget lidt andet). 
Jeg håber at du får en god snak med dem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.