BMI grænse på IVF-behandling i Region H

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

735 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. februar 2024

Anonym trådstarter

Hej

Nogen der kender BMI-grænsen (eller ved hvor jeg kan finde dem) for IVF behandling offentligt i Region H? Er i tvivl om de er ens på alle hospitaler og om det er 30, 32 eller 35, og om der er forskel på grænsen ved IUI og IVF (hvis man går via det offentlige og får både IUI og/eller IVF). Er klar over privatklinikkerne måske har andre grænser, men spørger her om hospitalerne, da man, så vidt jeg kan forstå, kun kan få IVF gennem det offentlige på regionens hospitaler

Nogle der har erfaringer?

Mvh

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej

En googling viser dette, opdateret i december 2023 fra sundhed.dk, om hjælp til fertilitetsbehandling, øjensynligt for at komme i betragtning til undersøgelse til en potentiel behandling:

Kvinder med BMI over 35 tilbydes ikke behandling på offentlig klinik. BMI over 35 forringer muligheden for at opnå graviditet, øger risikoen for spontan abort, øger risiko for komplikationer under graviditet (sukkersyge, svangerskabsforgiftning etc.) og øge r risiko for komplikationer i relation til fødsel. Kvinden bør generelt tilstræbe et BMI under 30, men der behandles ved et BMI på 30-35, såfremt kvinden er over 30 år eller ved lav AMH.

- Der dukker også resultater op fra bla. Herlev, Hvidovre, Horsens hospital mv., der beskriver det samme - og i det at skaberne og tovholderne bag sundhed.dk er regionerne, kommunerne og Indenrigs- og Sundhedsministeriet, tænker jeg det er at regne for fælles gældende opdaterede oplysninger, når andet ikke står nævnt. Det er derfor mit bedste bud

Jeg tænker derfor, at lægen først vil henvise par til behandling med en BMI der matcher kriterierne, det er hvertfald hvad bekendte i min omgangskreds har oplevet, der har haft en BMI, der desværre var vurderet for høj jf kravene - de måtte opnå vægttab til den pågældende BMI grænse, før de blev sendt videre 

Om nogle læger bøjer reglerne lidt, skal jeg ikke kunne sige. 

Dette er jo så ikke egne erfaringer, men tænkte at sende svaret alligevel. 

Anmeld Citér

27. februar 2024

Anonym trådstarter

Som jeg kan læse det i forløbsbeskrivelsen, så skal læger sende henvisning til fertilitetsbehandling uanset hvad, den skal bare indholde BMI, og så kan klinikkerne/hospitalerne så afvise hvis BMI er for højt til de vil behandle.

Men jeg har også fundet det med BMI på 35 som værende grænsen for at påbegynde behandling, men jeg har også hørt at der kan være forskellige BMI grænser for hav IUI og IVH, det er derfor jeg vil høre om nogen kender til dette? Altså når de skriver at de ikke vil påbegynde behandling ved BMI >35, hvis man så har BMI på fx 33, kommer i IUI behandling uden effekt, om de så kan afvise en til IVF fordi BMI-grænsen for dét er lavere end ved IUI.

Anmeld Citér

27. februar 2024

Anonym trådstarter

Dine bekendte som du beskriver blev afvist til at få sendt en henvisning - ved du om BMI da var over 35?

Anmeld Citér

27. februar 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej
Anonym skriver:

Dine bekendte som du beskriver blev afvist til at få sendt en henvisning - ved du om BMI da var over 35?

Mig bekendt var den ene part omkring de 35 (hvor præcist ved jeg ikke) og den anden part et nøk over

Her ville lægen ikke henvise, før vægten var faldet for dem begge. Det kan selvfølgelig være forskelligt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.