17 årig mor. flytte hjemmefra…?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Hej.
Jeg er en 17 årig kvinde, med en lille dreng på 4 mdr. Jeg er kærester med min søns far, som også er 17. Vi bor begge hjemme, hos hver vores forældre. Men jeg kan mærke, at jeg syndes det er svært at danne et “ordentligt” familieliv, når vi ikke er sammen, og hvis vi så er, at der er forældre med også. Jeg syndes også det er svært at min søn skal skiftes med at komme frem og tilbage.  
- Er nogle der har/står i samme situation?

- Og kan fortælle mig noget om hvilke løsninger i har gjordt? 

- Hvad med økonomien?

-Har i fået nogle tilskud fra kommunen? 

Mvh. en nysgerrig og forvirret ung mor.

Kære unge mor

Stort tillykke med jeres søn. Det må være en stor og livsomvæltende situation I står I som nye og unge forældre, så selvfølgelig skal I have noget råd og vejledning. Sundshedsplejerske, Mødrehjælpen og voksne I jeres netværk er alle gode steder at starte.

Det giver god mening, at I på et tidspunkt får brug for at flyve fra reden og blive jeres egen familie. Om det er klogt at gøre det nu, om et år eller senere, det må bero på en række overvejelser: Hvad har I af indtægter, hvad skal der ske efter barslen slutter, hvad kan I bære af udgifter - og hvad er planerne på længere sigt ift. fx uddannelse og arbejde?

Når I skal lægge jeres budget, skal I eksempelvis kigge på:

- Hvilke indtægter har I? Løn, SU, børnepenge

- Kan I få boligstøtte og finde et realistisk sted at bo?

- Hvad skal I forvente af udgifter ud over husleje: mad, transport, pasning til barnet (evt. med friplads), underholdning, fritidsaktiviteter, medicin, tandlæge, opsparing, osv.

Held og lykke med det hele. Ældre forældre er også ofte nødt til at bede om råd og vejledning, det er kun en styrke at vende sig mod stedet at hente hjælp, når man har brug for det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Hvorfor er det nedladende? Indlægget handler jo ikke om, at man generelt er en frygtelig forælder når man er ung (og i juridisk forstand stadig et barn selv). Men omtaler at det måske havde været smart at overveje økonomi inden barnet kom.  Det er det jo generelt for alle forældre - uanset alder. Men måske endnu mere vigtigt, når man er afhængig af sine forældre

Du beskriver din egen situation, der lader til at være noget anderledes end TS, der bor hjemme hos sine forældre pt. Al respekt for hvad du har klaret selv. Men TS lader til at være et andet sted. Så derfor kan jeg simpelt ikke se indlægget er hverken groft eller nedladende overfor TS 

Synes jeg meget fint fik gjort klar hvorfor jeg mener det er nedladende det kan du læse dig til

Anmeld Citér

21. februar 2024

Anonym

*.* skriver:

Synes jeg meget fint fik gjort klar hvorfor jeg mener det er nedladende det kan du læse dig til

Nej, det kan jeg tydeligvis ikke læse mig til . Så ville jeg jo ikke have skrevet. 

(Ps. dit svar til mig er egentlig også lidt nedladende )

Anmeld Citér

21. februar 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Nej, det kan jeg tydeligvis ikke læse mig til . Så ville jeg jo ikke have skrevet. 

(Ps. dit svar til mig er egentlig også lidt nedladende )

Præcis

Anmeld Citér

21. februar 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

I er uenige - let it go, folkens.

Jeres tid er mere værd end mundhuggeri på baby.dk

Anmeld Citér

21. februar 2024

Anonym

Savanna skriver:

I er uenige - let it go, folkens.

Jeres tid er mere værd end mundhuggeri på baby.dk

Jo jo, det kan de fleste nok godt selv vurdere

Anmeld Citér

22. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hej.
Jeg er en 17 årig kvinde, med en lille dreng på 4 mdr. Jeg er kærester med min søns far, som også er 17. Vi bor begge hjemme, hos hver vores forældre. Men jeg kan mærke, at jeg syndes det er svært at danne et “ordentligt” familieliv, når vi ikke er sammen, og hvis vi så er, at der er forældre med også. Jeg syndes også det er svært at min søn skal skiftes med at komme frem og tilbage.  

- Hvad med økonomien?

Et familiemedlem blev gravid som 16 årig, fødte som 17 årig. Nu er det 12 år siden og hun var indbegrebet af ansvarsfuld ung mor. Hun klarede opgaven til ug og viste mig virkelig at ung ikke er = uansvarlig og for ung til at klare opgaven lige så godt som en ældre mor.. så uanset hvad folk skriver om din alder og evnen til at give dit barn et godt liv, så er det virkelig forskelligt og individuelt UANSET alder.

Mit familiemedlem valgte at bo hos sine forældre til de havde styr på økonomi/bolig osv osv osv., men kæresten flyttede til gengæld ind hos hendes forældre. Ville det kunne være en mulighed tror du? indtil i får lagt budget, fundet bolig osv? I kan jo stadig være hos hans forældre til aftensmad osv som hvis i boede for jer selv.

Anmeld Citér

24. februar 2024

Anonym

Hej.

- Hvad med økonomien?

Jeg blev selv gravid som 16-årig og fødte da jeg var 17. Vi flyttede i egen lejlighed, mig og faderen. Nu kender jeg ikke din familiesituation, men jeg har en meget ressourcestærk familie, som støttede os. Særligt økonomisk (før) jeg fødte, da man ikke kunne modtage nogen offentlige midler, før jeg enten var fyldt 18 år eller havde født. I mellemtiden modtog jeg mine egne børne-ungeydelse på omkring 1000 pr. måned samt noget børnepension, som mine forældre havde sørget for via værdipapirer. 

Jeg vil ikke decideret råde et så ungt menneske til at flytte ud med et lille barn, uden at kende jer og jeres situation. For mig/os var det ganske naturligt, men for jer kan det være en anden sag. 

Hvis I føler jer klar, generelt er gode til at undertrykke egne behov og sætte jeres barn først, har økonomien til det samt et godt bagland, så burdet det gå ganske fint. Bed om hjælp og tag imod hjælp

Hvis du har yderligere, du gerne vil spørge ind til, så er du velkommen til at skrive, så skal jeg gerne hoppe ind i din indbakke og skrive videre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.