Anonym skriver:
Hej.
Jeg er en 17 årig kvinde, med en lille dreng på 4 mdr. Jeg er kærester med min søns far, som også er 17. Vi bor begge hjemme, hos hver vores forældre. Men jeg kan mærke, at jeg syndes det er svært at danne et “ordentligt” familieliv, når vi ikke er sammen, og hvis vi så er, at der er forældre med også. Jeg syndes også det er svært at min søn skal skiftes med at komme frem og tilbage.
- Er nogle der har/står i samme situation?
- Og kan fortælle mig noget om hvilke løsninger i har gjordt?
- Hvad med økonomien?
-Har i fået nogle tilskud fra kommunen?
Mvh. en nysgerrig og forvirret ung mor. 

Kære unge mor
Stort tillykke med jeres søn. Det må være en stor og livsomvæltende situation I står I som nye og unge forældre, så selvfølgelig skal I have noget råd og vejledning. Sundshedsplejerske, Mødrehjælpen og voksne I jeres netværk er alle gode steder at starte.
Det giver god mening, at I på et tidspunkt får brug for at flyve fra reden og blive jeres egen familie. Om det er klogt at gøre det nu, om et år eller senere, det må bero på en række overvejelser: Hvad har I af indtægter, hvad skal der ske efter barslen slutter, hvad kan I bære af udgifter - og hvad er planerne på længere sigt ift. fx uddannelse og arbejde?
Når I skal lægge jeres budget, skal I eksempelvis kigge på:
- Hvilke indtægter har I? Løn, SU, børnepenge
- Kan I få boligstøtte og finde et realistisk sted at bo?
- Hvad skal I forvente af udgifter ud over husleje: mad, transport, pasning til barnet (evt. med friplads), underholdning, fritidsaktiviteter, medicin, tandlæge, opsparing, osv.
Held og lykke med det hele. Ældre forældre er også ofte nødt til at bede om råd og vejledning, det er kun en styrke at vende sig mod stedet at hente hjælp, når man har brug for det.