Barsel hvornår? Førstegangsmor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.482 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. februar 2024

Anonym trådstarter

Hej kvinder 

Jeg har netop testet positiv og som førstegangs mor har jeg ingen barsels erfaring. Håber i kan hjælpe

Jeg er offentlig ansat og har 6 ugers ferie om året. Jeg har termin 11 okt (ifølge egen udregning) 

Hvornår kan jeg gå på barsel ??? Jeg har brugt 1 uges ferie og har 3 ugers ferie i uge 30,31 og 32. Tænker derfor de sidste 2 ugers ferie bliver lagt op til barslen? 

Kan i hjælpe mig med at finde ud af datoen jeg går på barsel?

De aller bedste hilsner 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2024

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Hej kvinder 

Jeg har netop testet positiv og som førstegangs mor har jeg ingen barsels erfaring. Håber i kan hjælpe

Jeg er offentlig ansat og har 6 ugers ferie om året. Jeg har termin 11 okt (ifølge egen udregning) 

Hvornår kan jeg gå på barsel ??? Jeg har brugt 1 uges ferie og har 3 ugers ferie i uge 30,31 og 32. Tænker derfor de sidste 2 ugers ferie bliver lagt op til barslen? 

De aller bedste hilsner 

Tillykke��

Som offentlig ansat plejer det at være 8 uger før termin. 

Anmeld Citér

12. februar 2024

Tip!

Du skal gå fra 8 uger før - muligvis 16 august ich. 
Når du kommer til nakkefolds scanning og fortæller din leder/planlægger/chef din “sikre” terminsdato, så går de ind og beregner hvornår du skal gå fra. 
Når du har født skal du indenfor en rum tid efter give din arbejdsgiver besked om hvornår du vender retur. Men det skal din leder nok sætte dig ind i alt det. 
Du kan nemt gemme din ferie til afholdelse efter din barsel - plus du optjener ferie under din barsel du kan forlænge din barsel med.  

Anmeld Citér

12. februar 2024

Anonym

Ikke i staten. Der er det 6 uger før. Det er 8 uger før i Kommune og region.

Til TS - hvis din termin ikke rykker sig, så vil du kunne gå fra på graviditetsorlov d. 31/8-24

Anmeld Citér

12. februar 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

De fleste offentligt ansatte må gå fra 8 uger før, men det kan også være 6 uger før. Hvis vi siger, at det er 8 uger før, er din sidste dag på arbejde den dato der ligger 8 uger før termin og er altså ikke første dag hjemme. 

Du får din endelige terminsdato når du har været til scanning omkring uge 12. 

Du må gerne udskyde din ferie når du er ferieforhindret, og det går barsel ind under. Så kan du holde dem i forlængelse af barsel i den sidste ende, og det foretrækker de fleste frem for inden barsel. Husk at du som offentlig ansat oftest får omsorgsdage, som tæller fra det år, barnet bliver født. Det er oftest to pr år, så du får også to for 2024

Anmeld Citér

12. februar 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Hej kvinder 

De aller bedste hilsner 

Må jeg anbefale du “nøjes” med 6-8 uger før termin og så lægger ferien når baby er kommet. 
Hvis du hsr det godt som gravid er det virkelig kedeligt at have hele 8 uger. Jeg kede mig med 4.

Anmeld Citér

13. februar 2024

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hej kvinder 

De aller bedste hilsner 

Hvis det er muligt ville jeg overføre så meget som muligt ferie til efter fødsel. Altså i forlængelse af barsel.. på den anden side. Der er mere brug for den der. 
men offentligt ansat så kan du gå fra 8 uger før. 
måske du skal give din fagforening et kald? Jeg var selv til samtale for netop at gennemgå barsel. Jeg kunne slet ikke gennemskue det. Og det er nu 10 år siden. Det er bestemt ikke blevet nemmere. 
husk at vi betaler dyrt til de fagforeninger, men sjældent bruger dem. 

Anmeld Citér

13. februar 2024

Anonym

Det er kun regioner og kommuner, hvor man kan gå 8 uger før. I staten er det 6 uger før.

Jeg er HR medarbejder i en statslig styrelse og sidder på ugentlig basis og udfærdiger breve vedr. graviditetsorlov samt barsels- og forældreorlov. 

Anmeld Citér

13. februar 2024

Anonym

Staten: 6 uger før termin

Kommune og regioner: 8 uger før termin.

Djøf har en glimrende barselsberegner på deres hjemmeside. Og du behøver ikke være medlem for at prøve den. 

Anmeld Citér

13. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Det er kun regioner og kommuner, hvor man kan gå 8 uger før. I staten er det 6 uger før.

Jeg er HR medarbejder i en statslig styrelse og sidder på ugentlig basis og udfærdiger breve vedr. graviditetsorlov samt barsels- og forældreorlov. 

Det er ikke rigtigt, det kommer an på overenskomsten. Fx AC’ere = akademikere i staten kan gå 6 uger før i staten imens fx. En ansat under socialrådgivernes overenskomst kan gå 8 uger før. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.