Barsel under studie - go/no go?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

679 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. januar 2024

Ronjavk

Hej alle skønne kvinder.

jeg skriver i denne tråd, da jeg ønsker gode råd.

jeg er lige startet på studie (designteknolog), som kommer til at varer 3,5 år.

jeg drømmer om at blive mor, og er meget skruk for tiden, og har svært ved ikke bare at springe ud i det (min kæreste har det på samme måde).

dog er vi virkelig meget i tvivl. For vi har ikke travlt, som sådan. Det eneste der skræmmer mig, er, at hvis vi venter til at jeg er færdig med mit studie, og at jeg så lige skal ud på arbejdsmarkedet, og at jeg så bliver gravid, så er jeg pludselig 27 år gammel. Og det skræmmer mig! Jeg ved godt det for mange lyder skørt, at stresse over ikke at være blevet mor som 27-årig. Men for mig har det altid været en Big deal at være færdig med at få børn som 30-årig.

jeg synes man høre mange gode ting om studie og barsel. Men også mange dårlige ting.

Hvordan er økonomien? Hvad hvis man vil have barsel i 9-12 måneder.. 

Jeg har lige nu en diskusprolaps i lænden, som gør at jeg ikke kan arbejde ved siden af mit studie. Derfor er økonomien ikke god fra min side af.

min kæreste har et godt job, hvor han har firmabil bl.a., og er meget fleksibel.

er det dumt at tænke på graviditet, eller kan det fungere?

det jeg nok gerne bare vil høre lidt om, er generelt studie og barsel, men måske også folk der har valgt at vente til efter de var færdige med at studere. Og så vil jeg også gerne høre lidt om økonomi, hvad man måske burde have på opsparingen inden da, osv.

håber i vil svarer.

vh

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2024

Anonym

Jeg har stået i præcis den samme situation som dig med de samme tanker om at jeg gerne ville være mor inden jeg blev en vis alder. Jeg er dog lige blevet færdig med min kandidat for få uger siden og har ikke nogen børn endnu.

Vi valgte at vente da jeg måske gerne vil bruge min uddannelse videre og derfor havde brug for at kunne få gode karakterer og min mand ville gerne vente. Og i dag er jeg glad for jeg ventede. For det havde været rigtig svært for os at få det til at hænge sammen økonomisk(voksenlærlinge løn og su) og jeg havde højst sandsynligt ikke haft overskuddet til at levere på samme niveau.

Til gengæld valgte vi at jeg stoppede på p-piller i efteråret så min krop var mere klar til at kunne gå i gang med projekt baby nu her.

I forhold til SU får du samme sats når det kun er den ene som er op SU og i forhold til barsel vil du få 12 ekstra SU klip som du kan bruge som dobbelt, enkelt eller mix klip. Du vil skulle bruge dem som enkelte klip hvis du vil have et års barsel og så vil din kæreste kunne tage den alm barsel samtidig eller på et andet tidspunkt.

Håber det giver mening.

Anmeld Citér

28. januar 2024

Tullebadulle

Ronjavk skriver:

Hej alle skønne kvinder.

jeg skriver i denne tråd, da jeg ønsker gode råd.

jeg er lige startet på studie (designteknolog), som kommer til at varer 3,5 år.

jeg drømmer om at blive mor, og er meget skruk for tiden, og har svært ved ikke bare at springe ud i det (min kæreste har det på samme måde).

dog er vi virkelig meget i tvivl. For vi har ikke travlt, som sådan. Det eneste der skræmmer mig, er, at hvis vi venter til at jeg er færdig med mit studie, og at jeg så lige skal ud på arbejdsmarkedet, og at jeg så bliver gravid, så er jeg pludselig 27 år gammel. Og det skræmmer mig! Jeg ved godt det for mange lyder skørt, at stresse over ikke at være blevet mor som 27-årig. Men for mig har det altid været en Big deal at være færdig med at få børn som 30-årig.

jeg synes man høre mange gode ting om studie og barsel. Men også mange dårlige ting.

Hvordan er økonomien? Hvad hvis man vil have barsel i 9-12 måneder.. 

Jeg har lige nu en diskusprolaps i lænden, som gør at jeg ikke kan arbejde ved siden af mit studie. Derfor er økonomien ikke god fra min side af.

min kæreste har et godt job, hvor han har firmabil bl.a., og er meget fleksibel.

er det dumt at tænke på graviditet, eller kan det fungere?

det jeg nok gerne bare vil høre lidt om, er generelt studie og barsel, men måske også folk der har valgt at vente til efter de var færdige med at studere. Og så vil jeg også gerne høre lidt om økonomi, hvad man måske burde have på opsparingen inden da, osv.

håber i vil svarer.

vh

Jeg fik mine som 32 og 37 - det har været og er dejligt. 
synes da ikke 27 er gammelt og hvorfor er grænsen 30.

Med dine nuværende problemer med lænden, er det så smart at blive gravid..?  Min lænd var meget  påvirket.. og jeg har ingen forudgående problemer. 

Anmeld Citér

28. januar 2024

Anonym

Jeg fik mine 2(3) under studiet. Tog to barsler i rap, så da jeg kom tilbage havde jeg to små børn. Perfekt i forhold til at se havde korte dage i dagpleje og var ret fleksibel i forhold til sygdom, da det jo kun gik ud over mig selv. Rent fagligt kom ambitionerne ret så meget ned og lektier var ikke noget jeg prioriterede så meget, kun hvis det var afleveringer og eksamener selvfølgelig. Men forberedelse til timerne gjorde jeg ikke, det var så heldigvis ikke så nødvendigt på mit studie(nok også derfor jeg nedprioriterede det)

Nr 3 havde jeg lige fået da jeg skrev Bachelor, så barsel og bachelor på samme tid. Heldigvis havde jeg et sovebarn, men det tog da lidt lykken fra en - hun skulle ud i barnevognen og sove for kunne jo ikke ligge på mig, da jeg skulle skrive osv 

Så rent børn mæssigt go for it, hvis du har høje ambitioner fagligt. Ville jeg vente 

Anmeld Citér

28. januar 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Lad være med at stresse over alderen. Selvom det virker som en stor ting, når man er i starten af 20'erne, så føles 27 ikke ret meget anderledes end 30, skulle jeg hilse og sige. Det er unødvendigt at bekymre sig om, hvorvidt man er færdig eller ej lige præcis som 30-årig. 

Derimod er økonomi en relevant faktor. Det er dyrt at få børn, særligt daginstitution, bleer og mad kan hurtigt løbe op. Det kan godt lade sig gøre på SU, men det kræver alligevel et tjek af budgettet og forbrugsvaner.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.