Kommende forældre snakke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.945 visninger
5 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. januar 2024

Anonym trådstarter

Jeg bliver mor til mit første barn her til sommer og er derfor nysgerrig på hvilke emner/snakke i enten ville ønske i havde haft, som kommende forældre eller sætter pris på, at i fik vendt med jeres partner inden fødslen…?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

1. Hvordan barslen skal forløbe

2. Hvilken opdragelse og hvilke værdier omkring børn, man har 

3. Hvor skal baby sove den første tid 

4. Hvad ønsker du, at far skal hjælpe med, når du sidder med baby og fx ammer (skal han komme med mad og drikke eller...)

5. Hvad ønsker du, at far skal hjælpe med generelt, når han kommer hjem? Altså skal I være lige om husholdning, madlavning osv. 

6. Hvad med søvn? Hvem tager baby hvornår? Her stod far op og skiftede begge børn, og bagefter ammede jeg.. Og om morgenen stod far op med baby, så jeg fik lov til at sove lidt længere (så vidt det var muligt).. Og hvordan skal weekenderne foregå med søvn? Står du op begge dage med baby, eller får du lov at sove længe den ene dag?

7. Flaske eller amme-barn? 

8. Hvilke retter kan I lave til fryseren til den første tid - tro mig, det er guld værd i 2-3 uger bare at kunne tage mad op som kun skal varmes fx.. Især efter fødslen med første barn

Ja det var nogle af spørgsmålene/emner 

Anmeld Citér

23. januar 2024

Tullebadulle

Økonomi - hvad skal der bruges på forskellige ting. Er brugt ok? Hvad skal niveauet være?

At støtte hinanden.. at opbygge selvtillid i forældre rollen - dvs ikke at rette på hinanden og at forskellighed i forældrerollen er ok.

At støtte farmor/farfar til også at være en vigtig relation. Man hører ofte at mormor/morfar får lov til at fylde mest.

At man skal give hinanden lang line - man er træt.

Drøftelse af navne.

Jeres drømme: hus, hund, Volvo, rejser, sommerhus, bo i byen eller med luft omkring..Skov… vand? Vi havde en fed lejlighed på 180 m2 i byen. Men vi valgte dyrt hus med stor have og trampolin og luft. Vi kunne ikke se vores børn i en betongård. Vi købte hus da den ældste var 6 mnd ����. Ønsker i en ødegård i Sverige eller sommerhus osv osv.

Hvor “fanatiske”/ afslappede skal man være ��. Må barnet først få is/slik som 7 årig osv. 

Børneopsparing

Barnedåb… tro?

Samsovning eller ej- det ville fx aldrig have fungeret for mig overhoved.

Sexlivet/ intimitet efter fødsel og forventninger til situationen og hinanden. Forventningsafstemning… men stor ret til at forventninger laves om undervejs ��

Anmeld Citér

23. januar 2024

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

- børneopdragelse, fx nyt vs. gammelt børnesyn

- bedsteforældrene, hvad/hvor meget må de blande sig i?

- barselsbesøg - hvor mange, hvor tidligt efter fødslen?

- nætterne - hvem står op med baby?

- hvordan vil du have det med, at han fortsætter med at dyrke sine interesse/gå ud med vennerne, mens du - i en periode måske, bliver mere bundet til hjemmet og baby? 

- sex og intimitet og ikke mindst mangel på samme. Hvilke forventninger har I? Er I gode til at snakke om de ting?

- eget værelse til baby, hvornår?

- og ikke mindst, hvordan I vil takle det, hvis de aftaler I laver på forhånd ikke holder stik i virkeligheden

Anmeld Citér

23. januar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Ingen ting, vi har taget det henad vejen, man kan alligevel ikke forberede sig på hvordan man vil opdrage osv hvis man endnu ikke har børn

Anmeld Citér

23. januar 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Ingen ting, vi har taget det henad vejen, man kan alligevel ikke forberede sig på hvordan man vil opdrage osv hvis man endnu ikke har børn

Jeg er lidt enig. Mange af de emner der bliver nævnt i tråden ville jeg ikke have været i stand til at tale ordentligt om. Det ville have været en totalt teoretisk diskussion hvor jeg snildt kunne have handlet stik modsat når først vi stod i det.

Men jeg kan godt se det fornuftige i lige at tale lidt om planer og forventninger omkring det praktiske der opstår lige når baby er kommet. Men vel vidende at man kan blive nødt til at ændre på tingene efter behov.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.