Bedste råd/aha-oplevelser ved pottetræning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.333 visninger
4 svar
6 synes godt om
9. januar 2024

Frk.Sveske

Vi har planer om at pottetræne vores dreng i påsken - til den tid er han 2 år og 4 måneder, og vi har en god uge til at starte uden vuggestuekaos + vi kan nå det inden lillesøster kommer. 

Til jer som har prøvet det før, hvad er så jeres bedste råd/aha-oplevelser i den forbindelse? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Kig på barnet og så ellers prøv dig frem

Jeg tror ikke på alle de bøger med blefri på 3 dage osv. Man glemmer ofte sit eget barn i det

Anmeld Citér

9. januar 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Hvis(!) barnet er klar til det på det tidspunkt, så tag bleen af, slap af i det og forbered jer på uheld (fx tisselagen på seng og sofa). 
Men min bedste erfaringer går på at kigge efter barnets egne vinduer ift hvornår det er klar til at blive understøttet i udvikling eller “skubbet lidt bagpå” - og det gælder med alt fra mad, leg, tissetræning og udadvendthed.

Og i øvrigt ville jeg passe på med at fremtvinge udvikling som ikke føles organisk eller barnet ikke er klar til, når der er en lillesøskende på vej. For at det ikke kobles sammen i barnets hoved, og barnet føler sig yderligere negligeret.

Anmeld Citér

9. januar 2024

EKAB

Profilbillede for EKAB

Mit bedste råd er, at droppe potten og gå direkte til toilettet. Så slipper man for et “ekstra step”. 

det andet er som en anden nævner, at se på dit barn. Bare fordi man som forældre tager en beslutning om, det er nu, at projektet startes, så er det ikke ensbetydende med, at barnet er klar  

Anmeld Citér

9. januar 2024

Frk.Sveske

Ja, det skulle jeg nok også tilføje - han har i en periode nu ofte annonceret "Nu tisser jeg" når han lige bliver opmærksom på det, eller fortalt når han skal have ny ble på, så tror nemlig at han er ved at være klar. Han er også vældig interesseret i at komme med når v skal på toilettet.

Men vi har ingen sammenhængende dage hjemme udover weekender, før påsken, og fra november-januar har de fået 5 små nye på hans stue, så tror også der er for meget uro i vuggestuen til det lige nu. 

Det der med, om man kunne springe potte-stadiet over var faktisk noget af det, som jeg var lidt nysgerrig på. Han vil jo gerne gøre det samme som os, så det er måske lettere (+ med et toilet er det også meget tydeligt, at det kun er på toilettet, og at man ikke fx kan sætte sig med potten i stuen). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.