Hvad med Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.917 visninger
6 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. januar 2024

Anonym trådstarter

Ser aldrig nyheder, skimter dem sidst på dagen, når børnene er puttet.

Idag blev jeg faktisk chokeret, at Sverige nu melder offentligt ud, at svenskerne skal forbedre sig på krig, har jeg været for naiv og tænkt, at man er nogenlunde sikker i lille Danmark? Når vores nabo nu forbereder sig på krig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2024

Sprit25

Anonym skriver:

Idag blev jeg faktisk chokeret, at Sverige nu melder offentligt ud, at svenskerne skal forbedre sig på krig, har jeg været for naiv og tænkt, at man er nogenlunde sikker i lille Danmark? Når vores nabo nu forbereder sig på krig.

Hvor har du læst det

Anmeld Citér

8. januar 2024

Sprit25

Nu fandt jeg den. 

Sverige er ikke medlem af NATO og de har Gotland der ligger strategisk godt. Men krig ligefrem. Det tror jeg ikke på Putin har ikke interessere i krig nummer 2, der kan strække sig i MEGET lang tid. 

Anmeld Citér

8. januar 2024

Anonym

Nu har jeg ikke læst det du snakker om, men var at Sverige tilbage i 18 sendte en brochure ud til alle husstande om hvordan man skulle forberede sig og forhold sig hvis det skulle blive krig eller krise. Det indebar fx at man skulle have mad og vand til minimum 7-14 dage i hjemme til alle tider.

Så de har måske gjordt noget ekstra, men det er bestemt ikke nyt at de har forberedt sig og befolkningen på evt krig.

Men det fra Danmark, så er vi med i Nato hvilket er en stor fordel! 

Anmeld Citér

9. januar 2024

Cerenia

Det bekymrer mig ikke. Læste godt artiklen lige nu. 
hvis der kommer krig i Danmark så kommer der krig. Mine bekymringer kan hverken gøre til eller fra, så det vil være nyttesløst at bekymre sig. Jeg har tillid til jeg nok skal klare den på en eller anden måde, selvom det da vil være ubehageligt. Men nu går jeg heller ikke og tror vi bliver invaderet, så det fylder intet hos mig �� 

Anmeld Citér

10. januar 2024

Anonym

Tror faktisk det er en god ide at følge med i nyhederne. Så bliver man ikke så skræmt over en tilfældig nyhed. Men ser det i et større billede.

Anmeld Citér

10. januar 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Sverige har, og har altid haft, en anden strategi og måde at kommunikere om beredskaber på, end i dk. De har siden den kolde krig delt løbesedler ud om hvordan man som borger kan være beredt på krig - men også om andre beredsskaber som  IT-nedbrud mm.

I Danmark har man også kriseberedskabsoplysninger tilgængelige, men du skal selv opsøge dem. De fleste er tilgængelige på Beredsskabsstyrelsens hjemmeside. https://www.brs.dk/da/borger/var-klar-nar-krisen-rammer/forbereddig/ Men der står dog ikke hvad du skal have på lager hvis der kommer krig Der tror jeg ikke vi kan forberede os så meget på, for hvis strøm og netværk går, er der kun andre landes nødhjælp at hente. Men det tror jeg altså ikke du skal ligge søvnløs over. 

At vi vælger at ikke kommunikere ud med tryksager til borgerne  i Danmark er et valg der er vurderet ud fra den effekt man får. Og begyndte vi pludselig på det i DK, ville vi nok alle rende rundt som skræmte høns og hamstre gær og dåsemad, selvom det ikke er nødvendigt. Men i Sverige har det altid været sådan, og de bliver ikke skræmte, da de er vant til at det er sådan det foregår. 

Håber du kan finde lidt ro, læse nyheder der ikke kun er skrevet af de kulørte formiddagsblade eller sociale medier. For det er faktisk rigtig vigtigt at følge med i verden og i landet og ikke kun læse det der føles rart. 

PS hvis du gerne vil preppe alligevel, så er der en guide her til hvordan du kan klare dig i tre (!!) dage https://beredskab.dk/bliv-klogere/klar-dig-selv-i-72-timer/ 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.