Når barnet ikke vokser det han skal (8 år)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.559 visninger
12 svar
2 synes godt om
8. januar 2024

SK85

Vores 8-årige har altid været en lille størrelse, han har altid ligget under gennemsnittet, men har også altid fulgt sin kurve (mere eller mindre, med meget lidt udsving).

Men de seneste 14 måneder er han kun vokset 4 cm. Han er 8½ og jeg satte lige hans tal ind i en kurve, og kan se at den er knækket, da han er vokset så lidt nu her.

Så jeg har selvfølgelig booket en lægetid.

Han er en dreng i trivsel; psykisk robust, klog, gode sociale relationer.

Han er lidt småspisende, men overhovedet ikke noget alarmerende. Han spiser sundt, varieret, fuldkorn, frugt og grønt, begrænset sukker osv.

Han har gennem nogle år i få perioder lidt ondt i maven. Vi har været til lægen med det nogle gange, men han er aldrig rigtigt blevet undersøgt, for så går det i sig selv igen.

Mistænker lidt at han har det lidt svært med mælkeprodukter, men det er ikke kun 100% det, for han har det også nogle gange fint, selvom han får mælk til morgenmaden.

Hans far kommenterede lige her den anden dag at selvom han går til sport flere gange ugentligt (og generelt er en dreng der er ok meget i bevægelse), så synes han ikke han virker til at være i så god form. Han går hurtigt død når han spiller håndboldkampe, har kun rigtig god energi i de første 2 kampe.

Jeg er lidt bange for at lægen bare kigger og trykker lidt på ham, og siger at nu ser vi det lige an.

Jeg er bange for om han kan have en allergi eller andet der sætter hans vækst lidt i stå, og driller maven + gør at han ikke har så meget energi.

Nogen der ved noget om det her?

Og kan jeg godt insistere på at få ham "ordentligt" undersøgt? Og hvad indebærer det overhovedet? Hvad er relevant at undersøge for her?
Skal han videre til en speciallæge eller hvad kunne være godt at få kigget på, for at komme hele vejen rundt ift. hvad der kan bremse ens vækst...?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2024

Girafmor

Med forbehold - fordi ingen selvfølgelig kan diagnostinere på nettet

Mit barn er netop udredt for gluten allergi, det ville jeg gå ind og læse lidt om. Der er en del af symtomerne du beskriver jeg kan genkende, både det her med ondt i maven og vækst. 

Min læge opdagede det ved en blodprøve, og sendte os så videre til sygehuset, hvor de diagnosticerede endeligt.

Anmeld Citér

8. januar 2024

SK85

Girafmor skriver:

Med forbehold - fordi ingen selvfølgelig kan diagnostinere på nettet

Mit barn er netop udredt for gluten allergi, det ville jeg gå ind og læse lidt om. Der er en del af symtomerne du beskriver jeg kan genkende, både det her med ondt i maven og vækst. 

Min læge opdagede det ved en blodprøve, og sendte os så videre til sygehuset, hvor de diagnosticerede endeligt.

Tak for din besked.

Det er faktisk en af de ting jeg gerne vil have ham undersøgt for, da jeg netop for nyligt har fundet ud af at man godt kan have cøliaki uden at have en masse tydelige symptomer (han har trods alt ret sjældent perioder med ondt i maven), men at sygdommen godt kun kan ses på en manglende vækst hos barnet.

Jeg må insistere på sådan en blodprøve.

Anmeld Citér

8. januar 2024

321

Profilbillede for 321
SK85 skriver:

Vores 8-årige har altid været en lille størrelse, han har altid ligget under gennemsnittet, men har også altid fulgt sin kurve (mere eller mindre, med meget lidt udsving).

Men de seneste 14 måneder er han kun vokset 4 cm. Han er 8½ og jeg satte lige hans tal ind i en kurve, og kan se at den er knækket, da han er vokset så lidt nu her.

Så jeg har selvfølgelig booket en lægetid.

Han er en dreng i trivsel; psykisk robust, klog, gode sociale relationer.

Han er lidt småspisende, men overhovedet ikke noget alarmerende. Han spiser sundt, varieret, fuldkorn, frugt og grønt, begrænset sukker osv.

Han har gennem nogle år i få perioder lidt ondt i maven. Vi har været til lægen med det nogle gange, men han er aldrig rigtigt blevet undersøgt, for så går det i sig selv igen.

Mistænker lidt at han har det lidt svært med mælkeprodukter, men det er ikke kun 100% det, for han har det også nogle gange fint, selvom han får mælk til morgenmaden.

Hans far kommenterede lige her den anden dag at selvom han går til sport flere gange ugentligt (og generelt er en dreng der er ok meget i bevægelse), så synes han ikke han virker til at være i så god form. Han går hurtigt død når han spiller håndboldkampe, har kun rigtig god energi i de første 2 kampe.

Jeg er lidt bange for at lægen bare kigger og trykker lidt på ham, og siger at nu ser vi det lige an.

Jeg er bange for om han kan have en allergi eller andet der sætter hans vækst lidt i stå, og driller maven + gør at han ikke har så meget energi.

Nogen der ved noget om det her?

Og kan jeg godt insistere på at få ham "ordentligt" undersøgt? Og hvad indebærer det overhovedet? Hvad er relevant at undersøge for her?
Skal han videre til en speciallæge eller hvad kunne være godt at få kigget på, for at komme hele vejen rundt ift. hvad der kan bremse ens vækst...?

Jeg har en som er laktose intolerant. Det kan bevises ved en blodprøve. 
han døjede med ondt i maven tit og tog ikke så meget på. 
Så efter vi fjernede laktose, så har maven og lysten til at spise ændret sig til det bedre. 

Anmeld Citér

8. januar 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Sorry, mit svar med cøliaki var allerede skrevet så har retter mit svar. 

Anmeld Citér

12. januar 2024

Tullebadulle

Nu skriver du begrænset sukker i jeres mad… hvad sker der med hans energiniveau når han spiser noget med kulhydrater/ sukker.

Debut med diabetes 1 er ofte vægttab og manglende vækst og fysisk manglende energi. Og ofte med maveonde. Måske kan du måle blodsukkeret efter sukkerindtag - ret nemt at undersøge. Hvis han tisser meget er det især vigtigt at undersøge. 

Ved sport styrtdykker blodsukkeret ved diabetes = manglende energi.

Anmeld Citér

12. januar 2024

Tullebadulle

Og mange med diabetes 1 har problemer med maven/ sensitiv mave. 

Anmeld Citér

13. januar 2024

Babypåvej.

Profilbillede for Babypåvej.

Nu skriver du begrænset sukker i jeres mad… hvad sker der med hans energiniveau når han spiser noget med kulhydrater/ sukker.

Debut med diabetes 1 er ofte vægttab og manglende vækst og fysisk manglende energi. Og ofte med maveonde. Måske kan du måle blodsukkeret efter sukkerindtag - ret nemt at undersøge. Hvis han tisser meget er det især vigtigt at undersøge. 

Ved sport styrtdykker blodsukkeret ved diabetes = manglende energi.

En type 1 diabetiker vil have for højt blodsukker hele tiden, da det ikke er raffineret sukker men alle kulhydrater der ikke kan optages. Brød, pasta, ris,kartofler- ja alt med kulhydrater. Som oftest vil der være pludselig og stor vægttab, da kroppen ikke kan optage kulhydrater og derfor forbrænder fedt, denne proces gør at syren i blodet øges, og det er livsfarligt. Hvis man mistænker diabetes skal det undersøges hurtigt, da tilstanden forværres hurtigr og er livstruende.

Type 1 diabetikere har også højere risiko for cøliaki. 

Anmeld Citér

13. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min søn havde også lange perioder mellem han var 7-11 år hvor han kun voksede meget lidt. Dertil at han på trods af sport ikke virkede til at være i en ekstraordinær god form af den grund. Han var lidt lille af statur til han blev 11 år, så tog han et ryk og nu er han næsten 13 og blevet HØJ og bred over skuldrene, han træner kampsport 4 x ugentligt + konditionstræning 2 x ugentlig derudover, og det begynder man bestemt at kunne se også ifht hans udholdenhed. jeg tror bestemt puberteten og det at hans krop udvikler sig fra barn til “lille” voksen har en enorm indflydelse. 
han er ihvertfald gået fra altid at bruge en størrelse mindre end han burde ifht sin alder til at være i herre størrelse small på et par år  

Hvis dit barn trives og har det godt på alle andre parametre så ville jeg ikke være bekymret, og ellers er det jo også muligt at tage kontakt til sundhedsplejersken der er tilknyttet skolen som kan vejlede eller blot snakke med dig om dine bekymringer.

Anmeld Citér

13. januar 2024

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

min yngste er 10 et halvt år. han har alle dage været lang og tyng og tager enort langsomt på. Han bruger fx 146 i lange bunser for at det ere lange nok, men de skal være ekstra slim fint i livet. Hans boxershorts er til gengæld kun str 4 år. Han er pt 146 cm høj og vejer knap 26 kg. Han følger sin egen kurve så ingen har været bekymrede for ham. Han har også altid været så spisende, men kan i periode så spise oftere

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.