Vores 8-årige har altid været en lille størrelse, han har altid ligget under gennemsnittet, men har også altid fulgt sin kurve (mere eller mindre, med meget lidt udsving).
Men de seneste 14 måneder er han kun vokset 4 cm. Han er 8½ og jeg satte lige hans tal ind i en kurve, og kan se at den er knækket, da han er vokset så lidt nu her.
Så jeg har selvfølgelig booket en lægetid.
Han er en dreng i trivsel; psykisk robust, klog, gode sociale relationer.
Han er lidt småspisende, men overhovedet ikke noget alarmerende. Han spiser sundt, varieret, fuldkorn, frugt og grønt, begrænset sukker osv.
Han har gennem nogle år i få perioder lidt ondt i maven. Vi har været til lægen med det nogle gange, men han er aldrig rigtigt blevet undersøgt, for så går det i sig selv igen.
Mistænker lidt at han har det lidt svært med mælkeprodukter, men det er ikke kun 100% det, for han har det også nogle gange fint, selvom han får mælk til morgenmaden.
Hans far kommenterede lige her den anden dag at selvom han går til sport flere gange ugentligt (og generelt er en dreng der er ok meget i bevægelse), så synes han ikke han virker til at være i så god form. Han går hurtigt død når han spiller håndboldkampe, har kun rigtig god energi i de første 2 kampe.
Jeg er lidt bange for at lægen bare kigger og trykker lidt på ham, og siger at nu ser vi det lige an.
Jeg er bange for om han kan have en allergi eller andet der sætter hans vækst lidt i stå, og driller maven + gør at han ikke har så meget energi.
Nogen der ved noget om det her?
Og kan jeg godt insistere på at få ham "ordentligt" undersøgt? Og hvad indebærer det overhovedet? Hvad er relevant at undersøge for her?
Skal han videre til en speciallæge eller hvad kunne være godt at få kigget på, for at komme hele vejen rundt ift. hvad der kan bremse ens vækst...?