Det er livsomvæltende at blive forældre, så selvom I har lyst nu, kan i vende på en tallerken efter fødslen. Tal for alles skyld igennem hvad der skal ske, hvis I hellere vil blive hjemme
kan i tegne en fortrydelses-forsikring, forsikring hvis der opstår komplikationer efter fødslen? skal i ellers slå halv skade eller betale jeres billetter selv? Alle sådan småting.
Jeg var som førstegangsmor til en vigtig familiær begivenhed med en to uger gammel baby (et weekendophold på et high-end sted)
Jeg fortrød bittert. Fordi der nu var betalt for os så blev der forventet at vi stillede op. Og selvom alle andre hyggede sig, var det enormt stressende at skulle få styr på en amning, samtidig med at hele den udvidede familie mente de havde krav på at dikke-dikke (vi taler 30 mennesker!) Vi havde ikke ro til at trække os ordentligt og når vi trak os og sagde vi ikke kom med til xxx arrangeret var der brok og "helt ærligt" "kan i ikke bare" "det var da ikke så svært dengang vi havde børn" og ja så 30 menneskers mening om alt.
Samtidig med havde fødslen været traumatisk, dog ukompliceret for de flestes øjne og jeg blev mødt med at jeg da bare skulle være glad for at baby havde det godt. Jeg fik en almindelig grad 2 bristning (får de fleste 1.gangs) men jeg havde store smerter hele den første måned og var først helt smertefri efter 2. Jeg lækkede konstant mælk pga overproduktion. Havde en baby som græd og skreg når den ikke sov. Og ja så konstant blødning pga såret i livmoderen. Hormonerne skiftede og .. ja det var mildest talt forfærdeligt og kaos. Og vores grænser blev ikke respekterer
I den situation ville jeg ønske at jeg havde sagt "nu kører vi sgu hjem" men det var ikke en mulighed. Og derfor siger jeg til dig: tal rigtig godt igennem hvad i vil gøre hvis I en uge før afrejse ikke rigtig føler for det alligevel -lav klare aftaler om det er ok med afbud. For det er ikke fedt at være fanget et sted i en uge, hvis man ikke har lyst..
Men derudover: hvis i elsker at være på ferie med familien, så kast jer ud i det. Og er de normalt støttende og respekterer jeres grænser, så er det sikkert en rigtig god tur
Anmeld
Citér