Tips? 1-årig vågner i gråd tidligt hver morgen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.815 visninger
21 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. januar 2024

Anonym trådstarter

Jeg har et dejligt barn på 1 år og 4 mdr som de sidste mange måneder vågner 4.45 (på de gode dage først 5.10)

Barnet vågner enten i klynken, gråd eller skrig. Hver. Eneste. Morgen. Og jeg er efterhånden lidt tyndslidt på det punkt. Jeg ved ikke hvad jeg mere kan gøre. Det er ligegyldigt om barnet har sovet 1 eller to lure om dagen og om dagssøvnen har været 2 eller 4 timer. Om luren slutter kl 13 eller 16.. barnet kommer i seng 18-18.30 (og kan virkelig ikke trækkes længere end det, er forsøgt) sover mellem 18.30 og 19 senest. Dvs ca 10-10,5 times nattesøvn. Søvenen er i øvrigt stort set uafbrudt

Jeg synes det er lidt (mine store børn sov konsekvent 12-13 timer om natten i den alder) men søvn er jo individuelt. 

Jeg er begyndt at gå i seng 20.30 for at få nok søvn selv

Men at starte hver dag groggy med et barn som skriger, klynker eller græder i alt fra 30-60 minutter.. dét slider på mig. Jeg har både vand og mad med op, som bliver tilbudt i mørket. Jeg har prøvet at stå op med barnet, skifte ble, tilbyde at dagen starter. Hvis vi starter for tidligt bliver barnet fuldstændig ukontaktbar i skrig og flitsbue. 

Jeg har prøvet at ligge stille i mørket, putte, høre dæmpet musik og spist maden i stilhed. Samme resultat. (Altså der er pause lige når der bliver spist men det starter igen med det samme. Ofte bliver mad og drikke flere gange kastet i væk før barnet faktisk begynder at spise)

Vi sover sammen, krammer det meste af natten og jeg sover ofte i en dårlig position pga det. Så helt urationelt har jeg følelsen af "jeg gør alt det her for dig, kan du ikke bare ligge stille uden at græde"

Det eneste jeg har oplevet virke er at tænde for tv. Men helt ærligt er jeg ikke fan af at starte dagen badet i lyset fra et tv, og jeg er bekymret for om det har negativ påvirkning på mit barn. Jeg gjorde det i en periode så snart barnet vågnede for at få stoppet gråden, med det resultat at barnet vågnede 15 min tidligere hver dag gennem en uge. Hvilket var fuldstændig uholdbart. Både for mig men fordi barnet knap kunne klare sig gennem dagen

Er der nogen der har oplevet det her? Er det bare en fase? Nogle idéer til hvad jeg kan gøre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Det er ikke nigth terror? Synes nemlig lidt, at det lyder til at være det, bortset fra tidspunktet og at barnet rent faktisk vågner, når du tænder for fjernsynet.. 

Hvad sker der, når du taler til barnet eller rører ved det?

Anmeld Citér

1. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Et barn i den alder skal sove ca 13,5 timer i døgnet - hvor af 10,5-11 af dem er om natten og resterende til middagslur. 
Måske ændre lidt på sovetiderne? Lav små ændringer, altså rykke sovetiden 10-15 min af gangen. Hvorfor den lille græder om morgnen kan være svært at svare på. Min datter gjorde det en periode, og jeg stod op, tog hende op og sagde godmorgen min skat, snakkede stille og roligt med hende “det var da ikke rart at vågne sådan. Har du sovet godt? Nu går vi ind og putter i sofaen…..”osv. 

det hjalp, og nu kalder hun når hun vågner og så kommer jeg og siger godmorgen og tager dynen med ind i stuen hvor vi lige får et glas vand og sidder og vågner sammen. 

Min datter har siden hun var 15-16 måneder sovet middagslur 11:30 til 13:30/14, og til nat (uafbrudt) 19/19:30-6/6:30. Putte tid om aftnen svinger med en halv times tid efter middagslurens længde.

Anmeld Citér

1. januar 2024

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Det er ikke nigth terror? Synes nemlig lidt, at det lyder til at være det, bortset fra tidspunktet og at barnet rent faktisk vågner, når du tænder for fjernsynet.. 

Hvad sker der, når du taler til barnet eller rører ved det?

Selvom det er træls, tænker jeg ikke nightterror. Har haft et barn med nightterror og det var en hel anden slags ukontaktbarhed og paniske skrig og altid først på natten.

Barnet her reagerer på hvad jeg gør. F.eks. hvis jeg spørger om det vil have en banan kan det ryste på hovedet, flitsbue og skrige. Bliver sur hvis jeg snakker og aer, men vil godt kravle hen til et kram hvorefter det hurtigt begynder at klynke og mosle igen. Så det er ikke konstant skrig og hulken. Jeg kan spørge flere gange om mad, ofte bliver det et ja tak efter 3-4 spørgsmål.

Så barnet er ikke fuldstændig upåvirket af min snak og berøring som ved night terror. Jeg synes nærmere det virker som om det vågner før det er ordentligt udhvilet og så er sur men ikke kan falde i søvn igen. Det sker på samme måde som hvis det en sjældend gang imellem vågner midt på natten. Der går som regel en times tid så før det sover igen

Anmeld Citér

1. januar 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Et barn i den alder skal sove ca 13,5 timer i døgnet - hvor af 10,5-11 af dem er om natten og resterende til middagslur. 
Måske ændre lidt på sovetiderne? Lav små ændringer, altså rykke sovetiden 10-15 min af gangen. Hvorfor den lille græder om morgnen kan være svært at svare på. Min datter gjorde det en periode, og jeg stod op, tog hende op og sagde godmorgen min skat, snakkede stille og roligt med hende “det var da ikke rart at vågne sådan. Har du sovet godt? Nu går vi ind og putter i sofaen…..”osv. 

det hjalp, og nu kalder hun når hun vågner og så kommer jeg og siger godmorgen og tager dynen med ind i stuen hvor vi lige får et glas vand og sidder og vågner sammen. 

Min datter har siden hun var 15-16 måneder sovet middagslur 11:30 til 13:30/14, og til nat (uafbrudt) 19/19:30-6/6:30. Putte tid om aftnen svinger med en halv times tid efter middagslurens længde.

Altså tænker du på at rykke puttetiden til senere på aftenen? Jeg tænker at barnet samlet ligger lige i underkanten af at få opfyldt sit søvnbehov - ikke ud fra skema men fra hvad jeg kan fornemme af træthed gennem dagen, særligt i ydertimerne.

Anmeld Citér

1. januar 2024

B&J

Tænker det er en periode ting nogle gange længre ind andre. 

Hvad med ørene? 

Anmeld Citér

1. januar 2024

nanan78

Profilbillede for nanan78

Vi havde noget lignende om natten med den store. Heller ikke noght terror (kun for forældrene). Vi fandt aldrig en løsning, men det gik over af sig selv på et tidspunkt. 

Anmeld Citér

1. januar 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Selvom det er træls, tænker jeg ikke nightterror. Har haft et barn med nightterror og det var en hel anden slags ukontaktbarhed og paniske skrig og altid først på natten.

Barnet her reagerer på hvad jeg gør. F.eks. hvis jeg spørger om det vil have en banan kan det ryste på hovedet, flitsbue og skrige. Bliver sur hvis jeg snakker og aer, men vil godt kravle hen til et kram hvorefter det hurtigt begynder at klynke og mosle igen. Så det er ikke konstant skrig og hulken. Jeg kan spørge flere gange om mad, ofte bliver det et ja tak efter 3-4 spørgsmål.

Så barnet er ikke fuldstændig upåvirket af min snak og berøring som ved night terror. Jeg synes nærmere det virker som om det vågner før det er ordentligt udhvilet og så er sur men ikke kan falde i søvn igen. Det sker på samme måde som hvis det en sjældend gang imellem vågner midt på natten. Der går som regel en times tid så før det sover igen

Ja okay.. Ja så er det nok ikke nigthterror.. 

Ang. mad så tænker jeg ikke, at barnet er sultent, siden det først siger ja efter 3-4 gange.. Så den tænker jeg, at du måske skal droppe, for ellers får du vænnet maven til, at den skal have mad på det her tidspunkt.. 

Har desværre ikke andre råd end at vente og se tiden an, og prøve at få barnet til at sove videre, hvis I har tid til det selvfølgelig.. Alt er jo heldigvis en fase

Anmeld Citér

1. januar 2024

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Tænker det er en periode ting nogle gange længre ind andre. 

Hvad med ørene? 

Er godt nok ikke tjekket men der er ingen søvnproblemer ellers. Falder også fint i søvn uden protester både dag og aften. Det er virkelig kun fra 4.45-5.30 der er "problemer" 

Anmeld Citér

1. januar 2024

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Ja okay.. Ja så er det nok ikke nigthterror.. 

Ang. mad så tænker jeg ikke, at barnet er sultent, siden det først siger ja efter 3-4 gange.. Så den tænker jeg, at du måske skal droppe, for ellers får du vænnet maven til, at den skal have mad på det her tidspunkt.. 

Har desværre ikke andre råd end at vente og se tiden an, og prøve at få barnet til at sove videre, hvis I har tid til det selvfølgelig.. Alt er jo heldigvis en fase

Alt er en fase Ja det har du ret i. Maden kom egentlig ind som en erstatning for amningen, før det var der ikke noget problem. Nu hvor jeg tænker over det kan det måske være vrede over at jeg har afvænnet den tidlige morgenamning? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.