Jeg har et dejligt barn på 1 år og 4 mdr som de sidste mange måneder vågner 4.45 (på de gode dage først 5.10)
Barnet vågner enten i klynken, gråd eller skrig. Hver. Eneste. Morgen. Og jeg er efterhånden lidt tyndslidt på det punkt. Jeg ved ikke hvad jeg mere kan gøre. Det er ligegyldigt om barnet har sovet 1 eller to lure om dagen og om dagssøvnen har været 2 eller 4 timer. Om luren slutter kl 13 eller 16.. barnet kommer i seng 18-18.30 (og kan virkelig ikke trækkes længere end det, er forsøgt) sover mellem 18.30 og 19 senest. Dvs ca 10-10,5 times nattesøvn. Søvenen er i øvrigt stort set uafbrudt
Jeg synes det er lidt (mine store børn sov konsekvent 12-13 timer om natten i den alder) men søvn er jo individuelt.
Jeg er begyndt at gå i seng 20.30 for at få nok søvn selv
Men at starte hver dag groggy med et barn som skriger, klynker eller græder i alt fra 30-60 minutter.. dét slider på mig. Jeg har både vand og mad med op, som bliver tilbudt i mørket. Jeg har prøvet at stå op med barnet, skifte ble, tilbyde at dagen starter. Hvis vi starter for tidligt bliver barnet fuldstændig ukontaktbar i skrig og flitsbue.
Jeg har prøvet at ligge stille i mørket, putte, høre dæmpet musik og spist maden i stilhed. Samme resultat. (Altså der er pause lige når der bliver spist men det starter igen med det samme. Ofte bliver mad og drikke flere gange kastet i væk før barnet faktisk begynder at spise)
Vi sover sammen, krammer det meste af natten og jeg sover ofte i en dårlig position pga det. Så helt urationelt har jeg følelsen af "jeg gør alt det her for dig, kan du ikke bare ligge stille uden at græde" 
Det eneste jeg har oplevet virke er at tænde for tv. Men helt ærligt er jeg ikke fan af at starte dagen badet i lyset fra et tv, og jeg er bekymret for om det har negativ påvirkning på mit barn. Jeg gjorde det i en periode så snart barnet vågnede for at få stoppet gråden, med det resultat at barnet vågnede 15 min tidligere hver dag gennem en uge. Hvilket var fuldstændig uholdbart. Både for mig men fordi barnet knap kunne klare sig gennem dagen
Er der nogen der har oplevet det her? Er det bare en fase? Nogle idéer til hvad jeg kan gøre?
Anmeld
Citér