Gravid og ingen overenskomst!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

463 visninger
6 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. december 2023

Anonym trådstarter

Hej mødre.

Jeg skriver her, da jeg er i den lykkelige omstændighed at jeg er blevet gravid.

Manden og jeg har forsøgt i 1,5 år, men måtte sætte projektet på pause da jeg følte projektet tog pusten fra mig. 

Nå men testen er altså positiv og vi er meget lykkelige 

Sagen er dog, at jeg netop har fået nyt arbejde fra 1. februar i det private marked og der er ingen overenskomst. 

Hvis graviditeten holder ved, har jeg termin til august.

Er der nogle som har erfaring på dette område? Hvordan skal jeg forholde mig til barsel i det private? Kommer jeg på barselsdagpenge? Hvornår kan jeg gå på barsel?  Jeg ved intet på dette område, jeg håber I kan dele erfaring!

Jeg tør ikke spørge for meget ind til det på arbejdspladsen endnu i frygt for at blive fyret.

De bedste hilsner 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Kig i din kontrakt.

Oftest går man fra 4 uger før termin, og en del steder skal man have været ansat i 9 måneder ved fødselstidspunktet for at få løn i den første tid af barslen.

Men det er individuelt, så du bliver nødt til at læse din kontrakt - det står som regel i sit eget “kapitel”.

Anmeld Citér

28. december 2023

Pb18

Hos os står det på intranettet og ikke i kontrakten, så hvis det også er tilfældet for dig, kan du nok ikke se det før du starter. 

Du kan læse alle regler for barselsdagpenge på Borger.dk

Nogle virksomheder tilbyder løn under noget af barslen, men det vil komme an på virksomheden. Og så er det sandsynligvis 4 uger før forventet termin at du går fra.

Husk at overholde diverse varslingsregler og husk at have det på skrift at du har informeret dem om din graviditet (fx mail til din chef "hej chef, som jeg netop fortalte så er jeg gravid med forventet graviditet den xxx) og videresend den til din egen private mail også, så du har dem som bevis, hvis det skulle blive nødvendigt)

Stort tillykke

Anmeld Citér

28. december 2023

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej mødre.

Jeg skriver her, da jeg er i den lykkelige omstændighed at jeg er blevet gravid.

Manden og jeg har forsøgt i 1,5 år, men måtte sætte projektet på pause da jeg følte projektet tog pusten fra mig. 

Nå men testen er altså positiv og vi er meget lykkelige 

Sagen er dog, at jeg netop har fået nyt arbejde fra 1. februar i det private marked og der er ingen overenskomst. 

Hvis graviditeten holder ved, har jeg termin til august.

Er der nogle som har erfaring på dette område? Hvordan skal jeg forholde mig til barsel i det private? Kommer jeg på barselsdagpenge? Hvornår kan jeg gå på barsel?  Jeg ved intet på dette område, jeg håber I kan dele erfaring!

Jeg tør ikke spørge for meget ind til det på arbejdspladsen endnu i frygt for at blive fyret.

De bedste hilsner 

Er du ansat som funktionær ? 
så står der noget om dine rettigheder i funktionær loven 

Anmeld Citér

28. december 2023

Tami

Profilbillede for Tami

Det kan også være at der på arbejdspladsen er en firmahåndbog/personalehpmdbog, hvor de har skrevet om barselsreglerne på din nye arbejdsplads. Og ellers er jeg enig med de andre i, at udgangspunktet er barsel fra 4 uger før forventet fødsel.  

Anmeld Citér

28. december 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Pb18 skriver:

Hos os står det på intranettet og ikke i kontrakten, så hvis det også er tilfældet for dig, kan du nok ikke se det før du starter. 

Du kan læse alle regler for barselsdagpenge på Borger.dk

Nogle virksomheder tilbyder løn under noget af barslen, men det vil komme an på virksomheden. Og så er det sandsynligvis 4 uger før forventet termin at du går fra.

Husk at overholde diverse varslingsregler og husk at have det på skrift at du har informeret dem om din graviditet (fx mail til din chef "hej chef, som jeg netop fortalte så er jeg gravid med forventet graviditet den xxx) og videresend den til din egen private mail også, så du har dem som bevis, hvis det skulle blive nødvendigt)

Stort tillykke

Står det kun på intranettet? I så fald kan de jo pludselig ændre vilkårene, uden du kan bevise noget på skrift? Så skal man da i hvert fald være obs på, hvilke vilkår man oprindeligt er ansat på samt sikre bevis for det.

Anmeld Citér

28. december 2023

Anonym

Du må ikke stilles dårligere end barselsloven, så læs op på den på borger.dk.

Skulle din arbejdsplads have egne og bedre barselsregler, er det jo så dem, der gælder

Jf den nye ansættelsesbevislov, der trådte i kraft pr 01-08-2023, skal der faktisk stå noget om dine friheder i din kontrakt, så hvis du har fået den, så kig den lige igennem. Dog kan de komme rundt om det og skrive, at de henviser til kapitel x i personalehåndbogen, side x på intranettet eller lignende. Det må de gerne. En del arbejdspladser medsender desuden personalehåndbogen, når de sender kontrakten til underskrift.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.