Hjælp til Sygefravær social og sundhedshjælper

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

559 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. december 2023

Anonym trådstarter

Hej

nu har jeg googlet og prøvet at forstå hvordan sygefraværs perioder skal forståes. Men jeg har stadig ikke forstået det

er der en venlig sjæl der vil forklare mig det ?

jeg er uddannet social og sundhedshjælper og ansat 37 timer på plejehjem men stadig i min prøve periode på 3 mdr som udløber i januar. 

hvordan skal en sygefraværs periode forståes?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Men er du syg? Almindelig syg eller alvorligt syg? Når du når op på 120 sygedage på et år, kan du opsiges med en måneds varsel. Er du syg mere end en uge kan arbejdsgiver forlange lægeerklæring da de kan søge sygedagpenge ved langvarig sygdom. 

Anmeld Citér

26. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Inden for de første 3 måneder, kan du blive opsagt for ingen ting og så er det ligemeget om der er 1 eller 10 sygeperioder .

En sygeperiode er fra du sygmelder dig til du raskmelder dig, ny periode når du sygmelder dig igen 

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym trådstarter

Minime2018 skriver:

Men er du syg? Almindelig syg eller alvorligt syg? Når du når op på 120 sygedage på et år, kan du opsiges med en måneds varsel. Er du syg mere end en uge kan arbejdsgiver forlange lægeerklæring da de kan søge sygedagpenge ved langvarig sygdom. 

Er ikke alvorligt syg. Er alene med tre børn , som lige da denne vinterperiode slog rigtig til, blev syge på skift hele tiden med korte dages mellemrum/uger imellem men det var voldsomt. Plus jeg selv blev syg i to dage og en dag en anden uge. Så allerede nu fik jeg meget fravær. Og jeg ønsker brændende at blive på min arbejdsplads og ikke at de fyre mig inden for disse tre mdr med min prøveperiode. 

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Inden for de første 3 måneder, kan du blive opsagt for ingen ting og så er det ligemeget om der er 1 eller 10 sygeperioder .

En sygeperiode er fra du sygmelder dig til du raskmelder dig, ny periode når du sygmelder dig igen 

Okay på den måde. Nu forstår jeg sygdperioderne. Tak. Hvor mange “må man have” før det ender i en samtale hvis jeg får lov at blive efter de 3 mdr ?

Anmeld Citér

26. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Okay på den måde. Nu forstår jeg sygdperioderne. Tak. Hvor mange “må man have” før det ender i en samtale hvis jeg får lov at blive efter de 3 mdr ?

Tænker det kommer an på din kommune, hos mig (pædagog) er det tre perioder på 3 måneder (her gælder barnets syg også som en periode)

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym

Som regel bliver man kaldt til samtale inden for 4 ugers fravær (sammenhængende) eller hvis chefen vurderer der er mange sygeperioder inden for en kortere tidsperiode og chefen finder det nødvendigt.  
Tænker også det afhænger meget af chefen samt grunden bag sygdom. 
har oplevet min kollega var syg mindst 1-2 dage om måneden og hun blev kaldt til samtale flere gange! 
jeg havde en periode med sygdom hyppigt både mig selv og barnsyg, og blev aldrig kaldt til samtale. 
Men min kollega var også slem til fx at komme for sent eller gå for tidligt osv, hvor jeg altid var den første der mødte ind og den sidste der gik, gerne tog ekstra vagter og overarbejde hvis det var presset.. så mistænker lidt det også har gjort meget ifht det, da min chef jo godt vidste at jeg normalt var mødestabil

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym trådstarter

Som regel bliver man kaldt til samtale inden for 4 ugers fravær (sammenhængende) eller hvis chefen vurderer der er mange sygeperioder inden for en kortere tidsperiode og chefen finder det nødvendigt.  
Tænker også det afhænger meget af chefen samt grunden bag sygdom. 
har oplevet min kollega var syg mindst 1-2 dage om måneden og hun blev kaldt til samtale flere gange! 
jeg havde en periode med sygdom hyppigt både mig selv og barnsyg, og blev aldrig kaldt til samtale. 
Men min kollega var også slem til fx at komme for sent eller gå for tidligt osv, hvor jeg altid var den første der mødte ind og den sidste der gik, gerne tog ekstra vagter og overarbejde hvis det var presset.. så mistænker lidt det også har gjort meget ifht det, da min chef jo godt vidste at jeg normalt var mødestabil

Okay det giver mening. Så har jeg allerede haft 6 syge perioder (også talt med barn syg osv). Og er stadig i den prøve periode. Håber virkelig ikke det giver mig bagslag eller hvad man siger, for jeg er virkelig glad for mit job.. 

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym trådstarter

Tænker det kommer an på din kommune, hos mig (pædagog) er det tre perioder på 3 måneder (her gælder barnets syg også som en periode)

Okay, jeg har aå haft 6 sygeperiode (også talt med barn syg ) siden min start, og er jo i prøve perioden på de 3 mdr. håber ikke det rammer mig. Er glad for mit job men en uheldig start. Og på mit tidligere job var mine børn også mega meget ramt af sygdom i vinterperioden der, som min nuværende chef godt ved, så håber ikke det rammer

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Okay det giver mening. Så har jeg allerede haft 6 syge perioder (også talt med barn syg osv). Og er stadig i den prøve periode. Håber virkelig ikke det giver mig bagslag eller hvad man siger, for jeg er virkelig glad for mit job.. 

De fleste chefer ved godt/tolerere at der er uheldige perioder med sygdom når man har børn det er jo uundgåeligt, og man smitter hinanden i hjemmet + lige nu er der så meget i omløb det jo nærmest er umuligt at gå fri hvis din prøveperiode udløber i januar tænker jeg da også din chef ville have indkaldt til en samtale nu.

håber du har en sød og forstående chef med almen sund fornuft for at alle bare ligger ned pt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.