Medlem af foa

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

728 visninger
10 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. december 2023

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Er der nogen herinde der er medlem af FOA eller der har meldt sig ud?? Hvis I har meldt jer ud, har I så fortrudt?? 
Jeg har været medlem lige siden jeg blev elev som sosu, og det er altså mere end 14 år siden, og jeg har ikke en’ eneste gang haft brug for FOA, så overvejer at melde mig ud, da deres medlemskab er blevet dyrere. Skal give 901 kr hver måned. A-kassen er så også med i de 901 kr, men alligevel… jeg vil da kunne spare nogle hundrede kr ved kun at melde mig ud af selve fagforeningen. Jeg har været på mit nuværende arbejde siden 2009.

Hvad tænker I? Vil det være dumt at melde sig ud?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Omsorgsgiver skriver:

Er der nogen herinde der er medlem af FOA eller der har meldt sig ud?? Hvis I har meldt jer ud, har I så fortrudt?? 
Jeg har været medlem lige siden jeg blev elev som sosu, og det er altså mere end 14 år siden, og jeg har ikke en’ eneste gang haft brug for FOA, så overvejer at melde mig ud, da deres medlemskab er blevet dyrere. Skal give 901 kr hver måned. A-kassen er så også med i de 901 kr, men alligevel… jeg vil da kunne spare nogle hundrede kr ved kun at melde mig ud af selve fagforeningen. Jeg har været på mit nuværende arbejde siden 2009.

Jeg synes, det vil være dumt, ja. Netop nu er din fagforening i gang med optakten til de overenskomstforhandlinger, der skal sikre dig bedre løn og flere rettigheder i dit arbejdsliv. Formentlig har du gjort brug af rettigheder som barsel, omsorgsdage osv. i de 14 år - dem har din fagforening sikret dig. 
Det er i mine øjne meget snæversynet kun at have øje for, om man har haft brug for særlig hjælp til sin individuelle arbejdssituation - hvad man jo bare kan glæde sig over ikke har været aktuelt. Din tillidsrepræsentant har formentlig også kæmpet nogle kampe for dig og dine kolleger. Det synes jeg absolut, man skal bakke op om. 

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym

Jeg er ikke medlem af foa, men jeg har været medlem af DSR. Jeg meldte mig ud af DSR for ca. 2 år siden. Årsagen til at jeg meldte mig ud var pga. strejken. Jeg måtte ikke tage på ferie med mine børn. Min svigerfar tog så med istedet for mig, men jeg var så psykisk påvirket af at jeg ikke måtte være sammen med mine børn fordi andre havde sagt nej til overenskomst handlingerne. Ferien var jo købt og betalt og vi kunne ikke få pengene tilbage da forsikringen ikke ville dække, da man jo selv er skyld i at strejke. Det var kun hvis man havde forsikring hos bauta at de dækkede. 
en af mine kollega, en enlig mor mistede 36.000kr. Ferien var jo købt og betalt. 
Mine børn formåede da alligevel at have en god ferie med deres far og farfar, men min største er ekstremt bekymret for om jeg må komme med på ferie hver gang en ferie nærmer sig. 
min yngste er ikke bekymret, selvom det var ham der var mest påvirket dengang, han var så også kun 3 år, så han kan formentligt ikke huske det. Han snakker i hvert fald aldrig om det. 
jeg ved at det er egoistisk at melde sig ud og ikke kæmpe for fællesskabet, men jeg har simpelthen været så påvirket af at få frataget min fri vilje og dernæst arbejdede jeg jo mere end de 32 timer jeg var ansat på under strejken, da vi jo også fik pålagte vagter og ikke fik ekstrabetaling for det. Vores normering under strejken car langt bedre end den ville have været i hverdagen. 
jeg har ikke fortrudt at jeg meldte mig ud af DSR. Jeg ved ikke om jeg bliver medlem igen nogensinde, men jeg kan jo melde mig ind igen, hvis jeg har lyst. 

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym

Jeg meldte mig ud, fordi jeg følte mig “sikker” i det. 
Jeg blev opsagt under barsel, og måtte så tage sagen videre da der ikke kunne indgåes forlig - men det blev via en advokat jeg betalte af egen lomme  

Der skal du tage højde for at HVIS der bliver noget, så vil det eventuelt være nødvendigt med en advokat med speciale i fx ligestillings ret. 
Advokat omkostningerne for sagen blev ca 15000 kr. (omkring 2000 i timen) og det var både ifht advokaten stod for kontakt, forsøg på at lave et forlig samt han tog den videre i ankenævnet. 
Så ville da bestemt opveje om det ville være en mulighed for dig at kunne betale dig fra hjælp hvis det er der sker noget. Hvis du kan det, så er det jo egentlig bare en afvejning om du vil betale her og nu en stor bunke penge, eller om du vil betale lidt løbende.

Anmeld Citér

26. december 2023

Cerenia

Det er jo ligesom en forsikring. God at have hvis uheldet er ude, hvilket man aldrig ved. Hvis du bliver uretsmæssigt fyret, skal finde et andet job og du får en dårlig chef det nye sted osv.. man ved aldrig.

hvis du kan sove trygt og godt om natten uden fagforeningen så meld dig ud. Jeg var ikke selv medlem i mange år, men meldte mig ind da jeg fik brug for den i forbindelse med min ene forælders dødsfald og jeg ikke kunne få fri/måtte melde mig syg.. de hjalp mig og det lykkedes også.

Anmeld Citér

26. december 2023

Tip!

Har du en tilpas stor nok opsparing, så du kan klare dig i lang tid uden en indtægt? 
Hvad vil du gøre hvis du får ny leder og vedkommende viser sig at være en værre bisse og du blir uretfærdigt behandlet? 
Vil du selv forhandle dine vilkår? Barns første sygedag/løn/ferie ol? 

Jeg er SL’er og kunne ALDRIG drømme om ikke at være i både fagforening og a-kasse. Da jeg havde mange graviditetsgener var min leder umådelig urimelig i hendes krav til mine opgaver og jeg havde min fagforening med til møde. Hun blev i den grad “sat på plads” og så var der ikke mere at komme efter. 

Anmeld Citér

26. december 2023

Anonym

Jeg har meldt mig ind i en billig fagforening, fordi jeg er ansat som funktionær uden overenskomst - og heller ikke kommer til det. 

Hvis jeg havde en overenskomst for mit fag, så havde jeg også betalt til fællesskabet.

Anmeld Citér

26. december 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Tip! skriver:

Har du en tilpas stor nok opsparing, så du kan klare dig i lang tid uden en indtægt? 
Hvad vil du gøre hvis du får ny leder og vedkommende viser sig at være en værre bisse og du blir uretfærdigt behandlet? 
Vil du selv forhandle dine vilkår? Barns første sygedag/løn/ferie ol? 

Jeg er SL’er og kunne ALDRIG drømme om ikke at være i både fagforening og a-kasse. Da jeg havde mange graviditetsgener var min leder umådelig urimelig i hendes krav til mine opgaver og jeg havde min fagforening med til møde. Hun blev i den grad “sat på plads” og så var der ikke mere at komme efter. 

Det første er jo a-kassen og har ikke noget med fagforening at gøre.

Til ts: jeg har hverken fagforening eller a-kasse, da jeg selv forhandler mine vilkår og dagpenge ville række som en skrædder i helvede, men det er jo nok anderledes for folk i sin type arbejde. Der er fagbevægelsen jo en stærk og vigtigere brik (omend jeg fra sidelinjen synes de har spillet væsentligt fallit ad flere omgange indenfor de seneste år).

Anmeld Citér

26. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg har været medlem og meldte mig ud fordi jeg hørte til en anden fagforening pga uddannelse, men den "røde fagforening" har jeg også meldt mig ud af fordi jeg blev så tosset over at der gik så lang tid inden jeg fik svar (gjorde der i øvrigt også med foa) så jeg overskred en frist.

Så jeg meldte mig ind i en gul fagforening/a-kasse meget billigere og væsentlig bedre serviceniveau svar inden for 24 og ofte sidst på eftermiddagen 

Anmeld Citér

26. december 2023

Mt_2020

Jeg er selv medlem, overvejede også at melde mig ud. Men endte med at blive fyret på løgne, som FOA forhandlede da det var en uretmæssig fyrring. Under den tjenstlige samtale var det ikke særlig skarpe, heller ikke særlig meget efter. Nu hjælper de så med en sag omkring erhvervsmæssig sygdom, så må vi se hvordan det går. Jeg er da glad for jeg har haft nogen når der har været brug for det, men det er dyrt kontingent de skal have både for a kasse og fagforening. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.