Forstoppelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.230 visninger
11 svar
11 synes godt om
23. december 2023

SofieTella

Hey.

Min lille pige på 6 uger har forstoppelse. Laver normalt 3 bleer og har nu ikke haft afføring siden torsdag aften (i dag lørdag). Man kan mærke hun prøver at presse men bliver ked. Vi prøver med zone terapi og massage samt cykeløvelserne. Der kommer prutter hist og her men intet afføring  

Man kan mærke hun får mavesmerter af det, så vi vil så gerne prøve at hjælpe

Andre gode råd? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2023

Darling

Snak med din læge eller sp om movicol, det fik vores søn fra han var 4 uger til han begyndte at få skemad

Anmeld Citér

23. december 2023

Tip!

Ammer du eller får hun flaske? 
såfremt hun er ammebarn er der intet at være bekymret for, der må gerne gå flere dage mellem afføring. 
men er hun flaskebarn vil jeg få gang i maven med lactulose - prøv med et par ml 2 gange om dagen. Gives evt med en lille 5 ml sprøjte ind i munden. 
Jeg har aldrig rådført mig med læge, da jeg har ret god erfaring fra job vedr lactulose, men hvis du har behov for det, så kontakt endelig lægen for sparring. 

Anmeld Citér

23. december 2023

SofieTella

Hun ammer.

Det jeg er bekymret for er bare at jeg kan høre hun presser og har mavesmerter

Anmeld Citér

23. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tag hendes temperatur, det plejer at virke (dog selvfølgelig ikke noget man skal gøre hele tiden)

Anmeld Citér

23. december 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
SofieTella skriver:

Hun ammer.

Det jeg er bekymret for er bare at jeg kan høre hun presser og har mavesmerter

Amme børn kan der gå op til 7 dage mellem afføringer.. bliv ved med massage og cykle med benene ikke hurtigt men langsommere end du egentlig tror, godt op til maven og ned - evt med begge ben samtidig lige for stille. 
hun skal nok komme af med det. Amme børn optager meget mere af mælken end flaske børn så der kan gå længe imellem kan også være prutter der trykker

Anmeld Citér

23. december 2023

Timf

Profilbillede for Timf

Movicol er vejen frem, du behøver ingen recept.

Movicol junior, en sjettedel af et brev blandes i dit kogt vand som drikkes syntes min sundhedsplejerske sagde 10 ml vand og bagefter kan baby få sin mælk, en gang morgen en gang aften 

Hvis det ikke er nok forøges det til et kvart brev morgen og et kvart brev aften.

Det er hvad min børnelæge sagde til mig med den mellemste og også hvad jeg har gjort med den yngste  

Anmeld Citér

23. december 2023

Alha

Profilbillede for Alha

Rooolig med alt det afføringsmiddel, hvis hun er ammebarn. Det kan og må gerne gå virkelig lang tid imellem. Alle småbørn får mavekneb og luft. Mobilisering, cykelbevægelser, cirkulære styg med fordøjelses retning (med uret). Hun skal nok få gang i maven. 

Anmeld Citér

23. december 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Alha skriver:

Rooolig med alt det afføringsmiddel, hvis hun er ammebarn. Det kan og må gerne gå virkelig lang tid imellem. Alle småbørn får mavekneb og luft. Mobilisering, cykelbevægelser, cirkulære styg med fordøjelses retning (med uret). Hun skal nok få gang i maven. 

Helt enig.. man bør bestemt ikke bruge afføringsmiddel medmindre det er absolut nødvendigt, og slet ikke på så små børn. Man skal også lige huske afføringsmiddel kan virke dehydrerende hvilket ikke ligefrem er den smarteste risiko at udsætte et lille barn for.. 

Anmeld Citér

24. december 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Det er helt normalt, at der går flere dage eller ligefrem uger mellem afføring hos ammebørn. Det er også normalt at maven driller lidt, uden man behøver overveje afføringsmiddel til et barn på 6 uger.

Udover det fy gør, så er mavetid en stor hjælp for dem! Husk, hun er kun 6 uger, tarmsystemet er helt nyt og udvikler sig stadig

Det er træls med luft i maven, men ikke farligt!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.