Rytme/rutine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.622 visninger
2 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. december 2023

Anonym trådstarter

Hej

Min datter er lige blevet 3 mdr. og jeg overvejer om det er ved at være tid til at give hende faste rutiner. Særligt putterutine om aften. Hun er altid blevet ammet eller vugget i søvn. Det vil jeg virkelig gerne af med hurtigst mulig. Jeg har prøvet nogen gange at lægge hende, nusse, synge osv med dæmpet belysning. Når vi har lagt der i en time bliver hun led af det. Hun kan ikke finde ro hvis hun ikke bliver ammet eller vugget. 

Har I gode erfaringer og råd? Hvad og hvornår giver det mening at begynde på sådan noget?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2023

Anonym

Tror ikke de ting du bøvler med handler om rutiner eller mangel på sammen men om udviklingsspring etc. Måske hun er piv sulten eller også er hun bare ikke træt der hvor du synes hun skal være det?

Ift rutiner, så har fulgt vi denne rutine med mit barn siden han blev født: nattøj, ren ble, natflaske, tandbørste (altså da han fik tænder) sidde i den bløde stol og læse/kigge i en bog. Da han var helt lille var det selvf lidt svært at regne med at han var putteklar bagefter  men det hjalp os senere hen at aftenrutinen var så genkendelig og fyldt med nærvær og hygge. 

En fast hyggestund som vi har nydt.

Anmeld Citér

7. december 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Jeg sang samme godnatsang hver gang min datter skulle sove, om hun lå i barnevogn, blev vugget eller ammet fra hun blev født. 
Først da hun var omkring 10-11 måneder kom hun i egen seng, der blev hun ammet, sunget for i mens, lagt i seng og så holdte jeg en hånd på hende. Vågnede hun op og blev ked, tog jeg hende op, sang og vuggede og puttede igen og blev ved. Det kørte vi så med en måneds tid, da hun var 1 år, blev hun så vænnet af med amning så det blev taget “ud af ligningen”, så fjernede jeg at sidde og nusse/holde på hende men blot synge, putte og godnat i egen seng. Da det fungerede, kom hun da hun var ca 15 måneder på eget værelse og det reagerede hun ikke på.

jeg tror en fast rutine og lære dem noget når de er så små er svært, også pga alle de udviklingsspring osv. skal dog ikke kunne sige det. 
Men tror på at det har hjulpet meget at det er den samme godnat sang jeg har sunget hver eneste gang (og kun når hun skulle sove!), siden den dag hun blev født, så hun forbinder sangen med søvn. 

hun er nu 18 måneder, og hendes aften/putterutine er: 

bad, creme og nattøj

En bid brød og noget vand - putte tid 

Børste tænder 

putning

godnat sang og falder så i søvn selv.  

håber det måske kan give dig lidt inspiration

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.