Barnedåb eller ej

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.386 visninger
5 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. december 2023

Anonym trådstarter

Hej,

Jeg kontakter jer, da jeg har et spørgsmål angående barnedåb og forældremyndighed.

Jeg er gift med en udenlandsk mand, som bor udenfor EU (Georgien). Jeg vil dog søge skilsmisse, da jeg bliver udsat for psykisk og økonomisk vold, samt at vi er uenige om vores fælles bopæl. Han ønsker ikke at bo i Danmark. Vi har aldrig boet sammen og far har ikke regelmæssig samvær med vores søn, da han bor hvor han gør. Vores søn er 4,5 måned og far har ikke set ham siden han var 3,5 uge gammel. Far har derfor intet personnummer, ikke e-boks osv., ingen registreringer og informationer her i Danmark. 

På borger.dk og i CPR-registret står der, at jeg har eneforældremyndighed, men da vi jo er gift tænker jeg næsten det er en fejl, eller hvad? Og ja, ægteskabet er registreret på borger.dk.

Vi har en søn, som jeg godt kunne tænke mig at få døbt, det ønsker far ikke, da han er atetist. 

Jeg snakkede kort med en præst om muligheden for dåb, og vedkommende havde ingen indvendinger, og jeg kunne sagtens få ham døbt, hvis jeg ønskede dette. 

2 advokater i "Spørg en advokat" forum på FB, har informeret mig om, at det er personnummeret der er det gældende - dvs. at jeg HAR eneforældremyndighed, men samtidig har en 3. advokat sagt, at når forældrene er gift, så er der fælles forældremyndighed, også selvom der står noget andet i borger.dk. Så hvad skal jeg regne med. 

Kan det passe, at vores søn godt blive døbt, sådan som situationen er nu? Jeg ønsker at være sikker før jeg gør noget, da jeg ikke ønsker at gøre noget, der kan sætte mig i en sårbar situation, og her tænker jeg, hvis far fra udlandet skulle finde på at søge forældremyndighed eller lign.

Vh 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2023

drabo

Profilbillede for drabo

tænker du skal søge proffesionel hjælp til dette spørgsmål, og du får næppe bedre råd på et babyforum end i et forum med advokater - du kan enten opsøge en familieadvokat eller noget advokatrådgivning.

Hvis du alligevel påtænker skilsmisse, så skal du jo nok have advokatbistand under alle omstændigheder og så kan denne jo passende vejlede dig om dette samtidigt

Anmeld Citér

7. december 2023

Timf

Profilbillede for Timf

Jeg vil anbefale dig at give familieretshuset et opkald, ved de tager sig af sager hvor en anden forældre bor i udlandet  

Anmeld Citér

7. december 2023

Anonym trådstarter

Hej. 

familieretshuset er kontaktet allerede. De sagde, at de ikke kan svare på det og kun forholde sig til hvad der står på borger.dk - altså eneforældremyndighed, men de synes også de kan se logikken i det andet jeg siger. Så har ikke fået noget konkret svar fra dem

Anmeld Citér

7. december 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg kan ikke svare dig på spørgsmålet omkring forældremyndighed, men hvis jeg var dig, så ville jeg starte med skilsmissen, som du allerede planlægger. Få en advokat til at hjælpe dig. Og når den så er på plads få jeres søn døbt. Det kan du jo gøre, når du er sikker på eneforældremyndigheden. 

Men inden I satte et barn til verdenen, hvad var så jeres aftale overhovedet omkring fælles bopæl, forældremyndighed, samvær ja jeres fremtid sammen i det hele taget? I må jo have gjort jer nogle tanker inden I blev gift og blev forældre. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Anonym trådstarter

Hej, tak for dit svar. 

Aftalen var at vi skulle bo her. Det viste sig så, at være for meget for ham. Han fik simpelthen kulturchok og tog tilbage til sig eget land. Havde besluttet mig for, at skilles, da jeg kunne se, at han ikke trivedes her.
 Fandt ud af måneden efter, at jeg var gravid og valgte at blive for at give det en chance mere. Der er ikke udsigter til, at han vil forsøge at tage kulturen osv til sig, da han egentlig har det fint hvor han er - det er hans egne ord. jeg er selvfølgelig super skuffet over, at han ikke vil det nok, men hvis han ikke trives i DK, vil jeg ikke tvinge ham til det. Inden vi blev gift synes han det var fint at være her, men da det så blev alvor gik det op for ham, at han jo rent faktisk skulle bo her og ikke blot komme på besøg. Super træls situation at stå i. 

men ja, lyder til at det vil være bedst at holde en barnedåb senere ☺️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.