Juletraditioner som delefamilie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.345 visninger
14 svar
12 synes godt om
6. december 2023

Anonym trådstarter

Hej alle

hvordan ser jeres jul ud, når i hhv har børn og ikke børn, juleaften? 

her går faren ikke op i jul og han giver derfor bare alle gaver fra hans familie med til mig den 24 og så er der mega mange gaver juleaften. 

når han har dem til jul, holder jeg altid lillejuleaften med ungerne hvor vi hygger med æbleskiver og varm kakao, og så får de gaver fra min familie. For mig er det vigtigt at være sammen når vi  modtager julegaver fra hinanden. Både så jeg og de, kan se glæden over den gave der er lagt tanke i, men også så man kan sige rigtigt tak og vise taknemmelighed. Det er vigtigt for mig, i julen.

Hvordan gør i?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2023

FruHimmelblå-86

Profilbillede for FruHimmelblå-86

Hos os bliver der kun holdt jul, inkl. gaver, hos den forælder, der har børnene til jul. Så i år får børnene alle deres gaver hos far juleaften.

Vi synes begge, at juleaften er noget særligt og er enige om, at det for os er at tage noget af magien fra den, som har børnene den pågældende jul, hvis de allerede har holdt ‘juleaften’.

Det vigtigste for os er ikke, at børnene får deres gaver, mens vi ser på. Men at de får deres gaver og bliver glade for dem.

Vi er begge selv skilsmissebørn og var begge rigtig trætte af to juleaftener. For når vi lige havde holdt jul, så hyggede vi også faktisk ikke med at spise and, danse om juletræet osv allerede dagen efter igen. 

Men hver familie er jo unik og man skal gøre det som bedst fungerer for en selv.

Anmeld Citér

7. december 2023

Tullebadulle

“her går faren ikke op i jul.” Det er vel hovedpointen. ? Han er ikke specielt julet du vil gerne se alle gaver blive pakket op og folks udtryk. 

I er jo ikke sammen mere - så du bør som jeg ser det ikke pådutte ham dine betragtninger. Han gør som han finder bedst,  og du gør som du finder bedst. Du kan jo ikke kræve, at han holder lillejuleaften. Og mange hader det her med “flere” juleaftener.

Nyd de mange pakker … eller foreslå forsigtigt at åbne dem før juleaften, hvis du synes juleaften bliver for voldsomt. Man kan også gå sammen om en større gave selv om man er skilt - så er der ikke dobbelt mængde gaver. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Anonym trådstarter

FruHimmelblå-86 skriver:

Hos os bliver der kun holdt jul, inkl. gaver, hos den forælder, der har børnene til jul. Så i år får børnene alle deres gaver hos far juleaften.

Vi synes begge, at juleaften er noget særligt og er enige om, at det for os er at tage noget af magien fra den, som har børnene den pågældende jul, hvis de allerede har holdt ‘juleaften’.

Det vigtigste for os er ikke, at børnene får deres gaver, mens vi ser på. Men at de får deres gaver og bliver glade for dem.

Vi er begge selv skilsmissebørn og var begge rigtig trætte af to juleaftener. For når vi lige havde holdt jul, så hyggede vi også faktisk ikke med at spise and, danse om juletræet osv allerede dagen efter igen. 

Men hver familie er jo unik og man skal gøre det som bedst fungerer for en selv.

Jeg gider heller ikke holde juleaften 2 gange, så der er hverken and eller gåen om træet lillejuleaften. det er bare eftermiddagskaffe med æbleskiver, varm kakao til ungerne, og gaver fra min familie samt fra børnene til mig og mine forældre, typisk. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Anonym trådstarter

Tullebadulle skriver:

“her går faren ikke op i jul.” Det er vel hovedpointen. ? Han er ikke specielt julet du vil gerne se alle gaver blive pakket op og folks udtryk. 

I er jo ikke sammen mere - så du bør som jeg ser det ikke pådutte ham dine betragtninger. Han gør som han finder bedst,  og du gør som du finder bedst. Du kan jo ikke kræve, at han holder lillejuleaften. Og mange hader det her med “flere” juleaftener.

Nyd de mange pakker … eller foreslå forsigtigt at åbne dem før juleaften, hvis du synes juleaften bliver for voldsomt. Man kan også gå sammen om en større gave selv om man er skilt - så er der ikke dobbelt mængde gaver. 

Æhm jeg tror du misforstår noget? Jeg har ikke brokket mig over fars måde at gøre det på? Jeg fortæller blot hvordan vi er forskellige i vores tilgang og ønsker for juletraditioner. Det er overhovedet ikke problematisk.

Det var ment som et nysgerrigt opslag for os med “anderledes jul” fordi vi er skilte. Ikke en dyt andet. Andre familier gør det sikkert helt anderledes - nogen holder måske endda jul sammen med eksen.

Anmeld Citér

7. december 2023

Anonym trådstarter

7. december 2023

Flnad84

Min ældste er delebarn og har været det siden har var 1 år (er 17 i dag) Vi har altid haft gaverne delt op i hans fars og min familie - så han har fået dem fra fars familie hos far og dem fra min hos mig. Han har faktisk altid haft forskellige interesser og ønsker hos/fra os hver.

Da han var mindre holdt jeg eftermiddagshygge d. 22. eller 23. med min mor og lillebror med æbleskiver eller andet og så fik han sine gaver dengang. 
Da han var omkring 10 år ændrede vi det til at han først fik sine gaver fra min familie fordi hans mindre søskende her hos mig ikke helt kunne forstå at han fik gaver og de ikke gjorde. Hos hans far er han enebarn - der får han dem d. 23. (Tror jeg nok)

han er i øvrigt altid hos den anden d. 23. Og skifter så om aftenen, så han vågner op hos den han skal holde jul med d. 24. 

Anmeld Citér

7. december 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min søn holder juleaften hos sin far hvert andet år. 
til nu (de sidste 11 år) har jeg holdt mini-juleaften med ham enten før eller efter juleaften, hvad der har passet bedst (22 eller 25), og det samme har hans far gjort de år han ikke har haft ham juleaften. Før jeg fik barn med min mand, har jeg holdt julen han var hjemme hos min mor. Min mor bor dog i den anden ende af landet ifht os, og det er vores datters anden jul, så har ikke kunne overskue at skulle afsted sidste år hvor hun var 8 måneder.. 

Vi ændrer dog nok lidt på det fra om et år eller to, da jeg nu snart (højgravid) har to børn med min mand også. Så vi har talt om at de år han så er hos sin far juleaften holder vi juleaften som normalt, og så holder en hyggedag med min søn hvor han også får sine gaver, også for at pigerne ikke skal igennem to juleaftner. 
Og når de små er blevet større kan vi så se på at tage ud til familie og holde.. 

Vi har i forvejen hyggedage hvor familien kommer løbende, så tænker det er fint han får gaver der. Min mands forældre er ikke sammen, og der bliver en mærkelig stemning når de er i samme rum, så der holder vi to separate hygge dage hvor vi bytter julegaver, og hver andet/tredje år (lidt forskelligt) er min mor hos os julen, hvor ellers har vi også en dag med hende. 
Vi har inviteret bedsteforældrene fra min mands side til juleaften, men de holder helst hos sig selv, og jeg har ikke overskud til det efter vi har fået små børn, med 45 minutters kørsel hver vej, julegaver der skal slæbes med rundt osv. så vi holder oftest bare os, eventuelt en af mine mands søskende hvis de har lyst.

Anmeld Citér

8. december 2023

Morfire

Profilbillede for Morfire

Jeg er ikke skilt, MEN skilsmissebarn.

Mine søskende og jeg var altid ved den anden forældre d.23 og spiste risengrød. Før de blev skilt fik vi også risengrød d.23 (så der var grød til risalamande) og så fik vi gaver fra den forældre/familie vi ikke er sammen med d.24. 
Vi har faktisk ført traditionen lidt videre i min familie nu med min mand, således at de bedsteforældre som ikke er med juleaften inviteres til risengrød d.23 med gaveveksling. Mest fordi mine børn tit har lavet hjemmelavede gaver til bedsteforældre osv. og de har brugt meget lang tid på det og gjort sig umage. De skal have lov at have glæden ved at give dem og se bedsteforældrenes (nogle gange falske ��) glæde over det.

Anmeld Citér

8. december 2023

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia

Vi holder ikke 2 juleaftener. Men vi julehygger med ungerne inden og så får de deres gaver. Hos mig hører vi julemusik, spiser hjemmelavede æbleskiver og drikke gløgg/kakao. Ved ikke hvad deres far gør. Vi taler kun sammen når det er højst nødvendigt. Efter han blev gift og fik barn med sin nye kone, blev hans prioriteringer anderledes og det fik jeg kommenteret på så.. Men inden, hyggede de hos hans forældre med risengrød og saftevand/juleøl.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.