Cyster på æggestokkene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.513 visninger
7 svar
0 synes godt om
22. november 2023

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Hej alle,

I fredags, da jeg var til gynækolog, blev det opdaget, at jeg har en cyste på den ene æggestok.

Da den er stor, i hvert fald ifølge gynækologen, skal der holdes øje med den. Den måler pt. 4×3 cm. 

Jeg skal til tjek om 4 måneder. Hvis den er vokset, vil hun operere den ud, så jeg håber at den krymper, eller forsvinder inden da.

Er der mon en, eller flere, herinde, der har prøvet noget lignende?

Forsvandt cysten af sig selv, eller blev i opereret?

Hvordan havde i det efterfølgende? (Mest henvendt til jer, der endte med operation)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg havde også en cyste som der blev holdt øje med og jeg endte med, at få den opereret ud. Det var ganske harmløst. Det vidste sig, at være en "tvilling".

Anmeld Citér

23. november 2023

MortilF+V

MoarHvidovre skriver:

Jeg havde også en cyste som der blev holdt øje med og jeg endte med, at få den opereret ud. Det var ganske harmløst. Det vidste sig, at være en "tvilling".

Tak for dit svar. Var det via. kikkertoperationen? Hvordan havde du det efterfølgende?

Anmeld Citér

24. november 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
MortilF skriver:

Tak for dit svar. Var det via. kikkertoperationen? Hvordan havde du det efterfølgende?

Ja, det var via en kikkertoperation. Selve operationen gik fint og jeg havde ingen komplikationer. De havde dog ikke fået alt luften ud af min bughule, så det gik op i skulderen og det var smertefuldt. Jeg fik en ekstra overnatning på hospitalet.

Anmeld Citér

24. november 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Havde engang en cyste de observerede. 
mærkede en dag et slemt jag i siden (ved æggestokken) og det gjorde VIRKELIG ondt.. var til scanning efterfølgende og cysten var sprunget og dermed problemet løst, alt var fint efterfølgende og har ikke haft en siden

Anmeld Citér

25. november 2023

MortilF+V

*.* skriver:

Havde engang en cyste de observerede. 
mærkede en dag et slemt jag i siden (ved æggestokken) og det gjorde VIRKELIG ondt.. var til scanning efterfølgende og cysten var sprunget og dermed problemet løst, alt var fint efterfølgende og har ikke haft en siden

Godt at "problemet" blev løst. Men det var da ikke en særlig rar måde at løse det på. Av!

Anmeld Citér

26. november 2023

dilling

MortilF skriver:

Hej alle,

I fredags, da jeg var til gynækolog, blev det opdaget, at jeg har en cyste på den ene æggestok.

Da den er stor, i hvert fald ifølge gynækologen, skal der holdes øje med den. Den måler pt. 4×3 cm. 

Jeg skal til tjek om 4 måneder. Hvis den er vokset, vil hun operere den ud, så jeg håber at den krymper, eller forsvinder inden da.

Er der mon en, eller flere, herinde, der har prøvet noget lignende?

Forsvandt cysten af sig selv, eller blev i opereret?

Hvordan havde i det efterfølgende? (Mest henvendt til jer, der endte med operation)

Hej

Ja, det har jeg prøvet.

I forbindelse med opstart af fertilitetsbehandling blev der opdaget en relativt stor cyste på min højre æggestok. 
De målte den til at være omkring 6-7 cm i diameter, og ville operere den ud. 

Operationen blev foretaget 1. December sidste år, og det var i fuld narkose. Selve operationen var estimeret til at vare omkring 30 minutter, men endte med at vare 1,5 time, da cysten viste sig at være markant større end de havde målt den til. Den var 15-20 cm i diameter, og de endte desværre med at måtte fjerne hele min højre æggestok

Men operationen og selve helingen var ikke slem overhovedet. Det krævede bare noget psykisk omstilling og styrke at vænne sig til tanken om kun at have én æggestok, for mig. 
Det var en såkaldt dermoidcyste, og den var ufarlig. Jeg fik tilsendt en lang beskrivelse af cysten da de havde undersøgt den, og det var ikke rar læsning. Ordene hud, hår og negle fremgik

Idag har jeg ingen gener eller noget, og arrene er også endt med at blive rigtig fine

Anmeld Citér

27. november 2023

MortilF+V

dilling skriver:

Hej

Ja, det har jeg prøvet.

I forbindelse med opstart af fertilitetsbehandling blev der opdaget en relativt stor cyste på min højre æggestok. 
De målte den til at være omkring 6-7 cm i diameter, og ville operere den ud. 

Operationen blev foretaget 1. December sidste år, og det var i fuld narkose. Selve operationen var estimeret til at vare omkring 30 minutter, men endte med at vare 1,5 time, da cysten viste sig at være markant større end de havde målt den til. Den var 15-20 cm i diameter, og de endte desværre med at måtte fjerne hele min højre æggestok

Men operationen og selve helingen var ikke slem overhovedet. Det krævede bare noget psykisk omstilling og styrke at vænne sig til tanken om kun at have én æggestok, for mig. 
Det var en såkaldt dermoidcyste, og den var ufarlig. Jeg fik tilsendt en lang beskrivelse af cysten da de havde undersøgt den, og det var ikke rar læsning. Ordene hud, hår og negle fremgik

Idag har jeg ingen gener eller noget, og arrene er også endt med at blive rigtig fine

Puha. Det lyder ikke rart og er min største frygt. Min cyklus er fuldstændig kuk kuk kuk efter en missed abortion i slut august.

Efter min menstruation i oktober gik der kun 9 dage og så blødte jeg i 18 dage. Det er derfor jeg blev undersøgt og de fandt cysten.

Da mine hormoner er helt kuk kuk efter blødningen, aner jeg ikke, hvor jeg er i min cyklus. Da jeg samtidig kun har en fungerende æggeleder (den højre), gør det mig ekstra nervøs, da cysten sidder på højre side.

Men godt at høre at alt forløb godt efter operationen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.