MortilF skriver:
Hej alle,
I fredags, da jeg var til gynækolog, blev det opdaget, at jeg har en cyste på den ene æggestok.
Da den er stor, i hvert fald ifølge gynækologen, skal der holdes øje med den. Den måler pt. 4×3 cm.
Jeg skal til tjek om 4 måneder. Hvis den er vokset, vil hun operere den ud, så jeg håber at den krymper, eller forsvinder inden da.
Er der mon en, eller flere, herinde, der har prøvet noget lignende?
Forsvandt cysten af sig selv, eller blev i opereret?
Hvordan havde i det efterfølgende? (Mest henvendt til jer, der endte med operation)
Hej
Ja, det har jeg prøvet.
I forbindelse med opstart af fertilitetsbehandling blev der opdaget en relativt stor cyste på min højre æggestok.
De målte den til at være omkring 6-7 cm i diameter, og ville operere den ud.
Operationen blev foretaget 1. December sidste år, og det var i fuld narkose. Selve operationen var estimeret til at vare omkring 30 minutter, men endte med at vare 1,5 time, da cysten viste sig at være markant større end de havde målt den til. Den var 15-20 cm i diameter, og de endte desværre med at måtte fjerne hele min højre æggestok 
Men operationen og selve helingen var ikke slem overhovedet. Det krævede bare noget psykisk omstilling og styrke at vænne sig til tanken om kun at have én æggestok, for mig.
Det var en såkaldt dermoidcyste, og den var ufarlig. Jeg fik tilsendt en lang beskrivelse af cysten da de havde undersøgt den, og det var ikke rar læsning. Ordene hud, hår og negle fremgik 
Idag har jeg ingen gener eller noget, og arrene er også endt med at blive rigtig fine