Hostesaft (bromhexin) og gravid ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

378 visninger
6 svar
0 synes godt om
18. november 2023

mor_til_2_

Google hjalp mig ikke her så nu spørger jeg jer  

Så jeg er kun 4+0 og jeg mistede i sidste cyklus 5+0 så jeg er nok lidt mere panisk end normalt

Men jeg hoster SÅ meget. jeg er bare FÆRDIG. Det er med anfald, tis i bukserne og opkast. Jeg er så træt. 

Må jeg tage hostesaft/slimopløsende (bromhexin) når nu jeg er så ny gravid ? 

Håber nogle kan hjælpe og undskyld på forhånd med mit hysteri  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2023

Pb18

Nej, det bør du virkelig lade være med. Dette er fra pro.medicin.dk "Bør ikke anvendes i 1. trimester. Der er data for omkring 2.500 1. trimester-eksponerede, hvoraf 1.700 samtidig var i behandling med ephedrin. Der fandtes en misdannelsesrate på 4,4 %, hvilket er let forhøjet. Der er intet mønster af misdannelser".

Så selvom flere har været i behandling med andet samtidig, så er det altså en forhøjet andel af misdannelser man ser.

Anmeld Citér

18. november 2023

Darling

Det står som det aller første hvis du Googler, og der står det må tages i sammenråd med lægen jeg ville holde ud også ringe til lægen mandag, evt køb nogle Halls og se om det ikkr hjælper lidt på hosten. Det gjorde jeg i min gravditet

Anmeld Citér

18. november 2023

mor_til_2_

Pb18 skriver:

Nej, det bør du virkelig lade være med. Dette er fra pro.medicin.dk "Bør ikke anvendes i 1. trimester. Der er data for omkring 2.500 1. trimester-eksponerede, hvoraf 1.700 samtidig var i behandling med ephedrin. Der fandtes en misdannelsesrate på 4,4 %, hvilket er let forhøjet. Der er intet mønster af misdannelser".

Så selvom flere har været i behandling med andet samtidig, så er det altså en forhøjet andel af misdannelser man ser.

Tusind tak for at oversætte

Jeg læste det godt og kunne ikke forstå det med "bør ikke anvendes ...." også bagefter "der er intet mønster af misdannelse" sååå tænkte jeg måske godt kunne ?  

Men tusind tak for at forklare  mit overskud er meget lavt så det må være derfor jeg simpelthen ikke forstår det  haha. 

Anmeld Citér

18. november 2023

mor_til_2_

Darling skriver:

Det står som det aller første hvis du Googler, og der står det må tages i sammenråd med lægen jeg ville holde ud også ringe til lægen mandag, evt køb nogle Halls og se om det ikkr hjælper lidt på hosten. Det gjorde jeg i min gravditet

Ja det så jeg godt. Tænkte nogle mååååske kunne hjælpe mig herinde da jeg har svært ved at vente på lægen på mandag  haha. Men tusind tak. halls - det må jeg forsøge. 

tak for dit svar

Anmeld Citér

18. november 2023

Pb18

mor_til_2_ skriver:

Tusind tak for at oversætte

Jeg læste det godt og kunne ikke forstå det med "bør ikke anvendes ...." også bagefter "der er intet mønster af misdannelse" sååå tænkte jeg måske godt kunne ?  

Men tusind tak for at forklare  mit overskud er meget lavt så det må være derfor jeg simpelthen ikke forstår det  haha. 

Det er også kringlet. Det med "intet mønster" betyder, at man har set flere misdannelser end forventet, men det er ikke en bestemt type misdannelser (nogle gange kan man se at et lægemiddel altid påvirker fx hjertet eller lignende).

Taget i betragtning at bromhexin i det hele taget har en tvivlsom effekt, så er det simpelthen ikke risikoen værd. 

Anmeld Citér

18. november 2023

mor_til_2_

Pb18 skriver:

Det er også kringlet. Det med "intet mønster" betyder, at man har set flere misdannelser end forventet, men det er ikke en bestemt type misdannelser (nogle gange kan man se at et lægemiddel altid påvirker fx hjertet eller lignende).

Taget i betragtning at bromhexin i det hele taget har en tvivlsom effekt, så er det simpelthen ikke risikoen værd. 

Ej hvor er jeg glad for jeg skrev så tusind tak for det og tak for at  bruge tid på at oversætte

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.