Deltid på en joblønnet arbejdsplads

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.466 visninger
8 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. november 2023

Anonym trådstarter

Jeg er for nylig vendt retur fra barsel og fars barsel er også slut. Jeg kan godt mærke at hele hverdagen med to børn er lidt presset, så jeg har overvejet at gå på deltid. 

Jeg vil egentlig gerne have lidt kortere dage, fremfor en ugentlig fridag. Jeg arbejder på kontor og vi er joblønnede, har stor frihed til hjemmearbejde når vi vil, arbejde om aftenen osv. Der er ikke nogle der registrerer arbejdstid eller går op i hvornår jeg kommer/går. Alle mine kolleger arbejder fuldtid med undtagelse af nogle få, og det er pga sygdomme /helbredsmæssige hensyn.

Min chef er egentlig ok med at jeg går på deltid, dog har hun bedt mig om at genoverveje mine planer, dvs hun anbefaler enten at jeg går ret langt ned i tid eller tager en ugentlig fridag, da hun ellers er bange for at jeg kommer til at arbejde som jeg plejer, men nu kun får løn for fx 32 timer.

Så jeg vil høre om der er nogle af jer, der har erfaringer med om I kan holde deltiden når der er tradition for lidt flydende arbejdstider?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg er for nylig vendt retur fra barsel og fars barsel er også slut. Jeg kan godt mærke at hele hverdagen med to børn er lidt presset, så jeg har overvejet at gå på deltid. 

Jeg vil egentlig gerne have lidt kortere dage, fremfor en ugentlig fridag. Jeg arbejder på kontor og vi er joblønnede, har stor frihed til hjemmearbejde når vi vil, arbejde om aftenen osv. Der er ikke nogle der registrerer arbejdstid eller går op i hvornår jeg kommer/går. Alle mine kolleger arbejder fuldtid med undtagelse af nogle få, og det er pga sygdomme /helbredsmæssige hensyn.

Min chef er egentlig ok med at jeg går på deltid, dog har hun bedt mig om at genoverveje mine planer, dvs hun anbefaler enten at jeg går ret langt ned i tid eller tager en ugentlig fridag, da hun ellers er bange for at jeg kommer til at arbejde som jeg plejer, men nu kun får løn for fx 32 timer.

Så jeg vil høre om der er nogle af jer, der har erfaringer med om I kan holde deltiden når der er tradition for lidt flydende arbejdstider?

Jeg arbejder 31 timer om ugen, på en arbejdsplads hvor de fleste arbejder 37 timer. Vi er alle ansat med mulighed for flex, og på kontor.

Jeg har ikke problemer med at overholde mine 31 timer i det store hele. Det svinger selvfølgelig lidt, så nogen uger arbejder jeg lidt mere og andre lidt mindre. Jeg har hegnet ind i min kalender, mine "gå hjem" tider, så mine kollegaer ved at de som udgangspunkt ikke kan booke mig til møder.

Mine børn er store og jeg er derfor, formoder jeg, mere fleksibel på mine gå tider, hvilket betyder at enkelte dage er jeg der til mine kollegaer går, for så at gå endnu tidligere om fx. fredagen. Andre uger går jeg når jeg skal, og nogle uger møder jeg lidt senere.

Anmeld Citér

16. november 2023

Anonym

Jeg arbejder 32 timer og kortere dage. Elsker det. Og din chef bør hjælpe dig med at prioritere opgaverne så de svarer til 32 timer. Der er jeg iskold. Når det jeg når. Alternativet er at hun potentielt mister en god og stabil medarbejder hvis hun ikke imødekommer dit ønske om færre timer 

Anmeld Citér

16. november 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg tror, din chef ser rigtigt. I mit fag viser det sig i hvert fald gang på gang, at det ikke giver nogen synderlig lettelse at gå ned i tid fordelt over hele ugen, men at en ugentlig fridag derimod batter noget. Når man er på arbejdspladsen dagligt, kan det være svært at skære ned, lade opgaver ligge, gå udenom møder osv. 

Som jeg læser det, er din chef helt på din side og rådgiver dig ud fra hensyn til dig - det ville jo være det letteste i verden for hende at sige ok til 32 timer, når hendes erfaring siger, du alligevel vil arbejde 37.  Derfor forstår jeg ikke helt kommentaren ovenover min. Jeg ville lytte til chefen og evt. supplere hendes råd med vejledning fra fagforeningen. 

Anmeld Citér

16. november 2023

Sommersol2021

Profilbillede for Sommersol2021

Spændene. Jeg har også lige ønsket at gå ned i tid, men jeg har ønsket en ugentligt fridag netop af frygt for det ellers ikke kan mærkes nok. Har nemlig også fleksible dage og hjemmearbejde i forvejen men pendler en time hver vej Er spændt på, om jeg får lov at gå ned i timer 

Anmeld Citér

16. november 2023

HapsHapsHaps

Jeg er lærer og arbejder 32 timer med kortere dage. Det er hip som hap hvordan det går med at overholde det. Jeg har også prøvet at have en ugentlig fridag, men så syntes jeg bare at jeg følte mig presset de 4 dage jeg så var på arbejde. Jeg tror det handler om temperament. Selv om jeg ikke altid får overholdt min deltid fuldstændigt, så synes jeg alligevel at det giver mig luft. Jeg har to dage hvor jeg møder ind senere og en dag hvor jeg er færdig med at undervise tidligt. Jeg synes det er dejligt, men hvis jeg er helt ærlig så betaler jeg nok for at undgå at gå ned med stress som jeg med stor sandsynlighed ville gøre hvis ikke jeg var på deltid.

Anmeld Citér

16. november 2023

Anonym

Jeg er på 32 timer på en arbejdsplads med jobløn. Det kan godt lade sig gøre, men man skal selv være god til at gå hjem når man har arbejdet sine timer og så skal opgave mængden selvfølgelig justeres. Det jeg synes er det sværeste er at det er normalen i min afdeling at man arbejder mere end de 37 timer og så er man der lige pludselig ikke ret meget når man kun er der 32 timer. Men det er det bedste jeg har gjort for min hverdag med børn. 

Anmeld Citér

17. november 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg tror det kræver du begynder at holde øje med din arbejdstid altså laver din egen registrering, at du får afstemt med din leder hvor meget mindre din opgavebunke skal være og så kan leve med at du når mindre end dine kolleger.

Også en overvejelse omkring hvor meget tid i bruger på møder for skal du stadig til alle møder, så skal der skæres mere i dine opgaver end del procentdel du går ned i tid.

og vær opmærksom på du ikke får alle ekstra opgaverne fordi du har huller i kalenderen, den har jeg set ske før med kolleger på deltid.

Anmeld Citér

17. november 2023

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg arbejder deltid i en virksomhed, hvor det normale er jobløn.

Det er klart nemmere at styre, hvis man har en ugentlig fridag, men som dig har jeg foretrukket kortere arbejdsdage, så jeg kan hente børnene tidligere og de ikke skal i morgen SFO.

Det kan godt lade sig gøre, hvis man er god til at styre sin tid. Det har fungeret fint for mig indtil nu dog med nogle undtagelser, når jeg har rejser, som ikke altid passer ind i mit skema med, at jeg kommer kl. X og går kl. Y.

Hvis man ikke er så god til at holde styr på, hvor meget man arbejder, så kommer der snart hjælp, da der er en lovgivning på vej, der pålægger virksomhederne, at deres medarbejdere skal registrere deres arbejdstid, så det kan dokumenteres, hvor meget den enkelte har arbejdet. Når det bliver gennemført til næste år, så vil alle kunne følge med i, hvor meget de har arbejdet og medarbejdere på deltid kan bruge det til at følge med i, om de arbejder mere end de burde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.