Jeg tænker en anal fissur, altså en rift i endetarmen. Det er måske ikke altid, lægen kan mærke eller se det. Så ville jeg nok få egen læge til at henvise til mave-tarmkirurgisk afdeling og få ham undersøgt. En fissur kommer oftest af hård mave og i sjældnere tilfælde analsex, der er blevet en tand for vildt.. det kan bløde lidt fra en fissur. Og så gør den bare så skidepissenas! Oftest i forbindelse med afføring, og man kan have meget ondt længe efter, endda timer efter. Den bedste kur imod fissur er lind afføring, enten med loppefrøskaller, Magnesia eller Movicol. Han skal være opmærksom på, at han skal drikke ekstra meget vand, så afføringen ikke bliver som cement.
Hvis de ikke er nok med afføringsmønster, kan man injicere botox i endetarmen, da den kan få spasmer af at gøre ondt længe. Det kan måske kræve to-tre behandlinger. Man kan også kirurgisk skære den op og lade såret hele op nedefra.
Men jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det ER en fissur, men jeg synes, det kunne lyde som sådan en (eller flere).
Anmeld
Citér