At lære at styre sit temperament

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.018 visninger
8 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. oktober 2023

Anonym trådstarter

Er der mon nogen der har gode råd til at styre sit temperament? 

jeg har en udfordrende søn, vi er i udredning for adhd og autisme. Han fylder meget, er altid vred, taler virkeligt grimt til os og er udadreagerende. Jeg er meget fyldt op for tiden så lunten er for kort.

Mit problem er at jeg nogle gange (for ofte) “eksploderer” jeg ender med at råbe, tage fat i hans arm og ikke kunne rumme ham.

Det viser ham ikke ligefrem en fornuftig måde at håndtere hans følelser på. Jeg har prøvet at tælle til ti, gå ud af rummet og sige at jeg har brug for en pause, men i situationen forsvinder alt fornuft ud af mig. Jeg vil så gerne arbejde med det, men ved ikke hvad jeg skal gøre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2023

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

jeg har en udfordrende søn, vi er i udredning for adhd og autisme. Han fylder meget, er altid vred, taler virkeligt grimt til os og er udadreagerende. Jeg er meget fyldt op for tiden så lunten er for kort.

Mit problem er at jeg nogle gange (for ofte) “eksploderer” jeg ender med at råbe, tage fat i hans arm og ikke kunne rumme ham.

Det viser ham ikke ligefrem en fornuftig måde at håndtere hans følelser på. Jeg har prøvet at tælle til ti, gå ud af rummet og sige at jeg har brug for en pause, men i situationen forsvinder alt fornuft ud af mig. Jeg vil så gerne arbejde med det, men ved ikke hvad jeg skal gøre. 

Åh! Kære dig.

Hvor må det være hårdt at være, hvor I er. Du beskriver så fint jeres situation, hvad der går galt og hvordan du gerne ville reagere �� DET tænker jeg er grobund for alt det gode.  

Stort kram til dig

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Tiller

Anonym skriver:

Jeg syntes du skal søge noget hjælp. Det er så svært a have det sådan. Men hvis du får noget hjælp til strategier og værktøjer. 
hvordan du kan prøve at forstå hm, anerkende hans følelser og håndtere d på en noget mere hensigtsmæssig måde. Det er super svært men gavnligt. 
jeg har virkelig fået meget ud af de ting jeg har lært at gøre brug af og værktøjer jeg har fået og sys det gavner hele vejen rundt for man bliver jo også ked a det når man bliver vred ❤️

Det lyder som en hård situation. Ønsker jer det bedste.

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Anonym

Din søn kan ikke gøre for han er udfordret. Derfor skal du søge hjælp til at håndtere det. Han er ikke tjent med at føle sig forkert og mor blir sur. Og du er ikke tjent med at have det sådan.  Kommunerne har ofte familievejleder der kan hjælpe med den slags. 

Anmeld Citér

17. oktober 2023

Anonym trådstarter

Tiller skriver:

Jeg syntes du skal søge noget hjælp. Det er så svært a have det sådan. Men hvis du får noget hjælp til strategier og værktøjer. 
hvordan du kan prøve at forstå hm, anerkende hans følelser og håndtere d på en noget mere hensigtsmæssig måde. Det er super svært men gavnligt. 
jeg har virkelig fået meget ud af de ting jeg har lært at gøre brug af og værktøjer jeg har fået og sys det gavner hele vejen rundt for man bliver jo også ked a det når man bliver vred ❤️

Det lyder som en hård situation. Ønsker jer det bedste.

Er det hos en psykolog man kan få hjælp til dette, mon? 

det er benhårdt og normalt “trigges” jeg ikke så nemt, men for tiden er det hårdt. Den ene af mine forældre havde selv samme temperament da jeg var barn og jeg hadede den følelse så jeg slår mig selv i hovedet for at give den videre til mit barn

Anmeld Citér

17. oktober 2023

Anonym trådstarter

SØS skriver:

Åh! Kære dig.

Hvor må det være hårdt at være, hvor I er. Du beskriver så fint jeres situation, hvad der går galt og hvordan du gerne ville reagere �� DET tænker jeg er grobund for alt det gode.  

Stort kram til dig

Anmeld Citér

18. oktober 2023

Tiller

Anonym skriver:

Er det hos en psykolog man kan få hjælp til dette, mon? 

det er benhårdt og normalt “trigges” jeg ikke så nemt, men for tiden er det hårdt. Den ene af mine forældre havde selv samme temperament da jeg var barn og jeg hadede den følelse så jeg slår mig selv i hovedet for at give den videre til mit barn

Forstår jeg virkelig godt.
Du kan ikke gøre mere end at gøre dit bedste. 
Jeg har haft succes med at få hjælp fra psykolog, men også fra familieterapeut hos kommunen da min datter var lille samt hjælp fra sundhedsplejerske og fra en psykoterapeut. 
Om ik andet en der har nogle redskaber til at tackle børn og måden man møder dem på. 
Jeg øver mig stadig hver dag. Men klart en stor fordel at få redskaber til at forsøge at håndtere samspillet

Anmeld Citér

18. oktober 2023

Anonym

Jeg har adhd. Jeg har store følelsesmæssige udsving. Det er noget der kan følge med den diagnose særligt hos kvinder. Nu er det så lille et udsnit af hvad der sker hos dig du beskriver. Men jeg ville helt sikkert søge hjælp hos en psykolog. på findbehandler.dk kan du finde dem med kortest ventetid. Du kan snakke med din læge om en henvisning. Du står i en rigtig svær og hård situation. Det er virkelig virkelig ikke nemt med et barn med udfordringer. Man giver SÅ meget af sig selv. Og skal regulere egne følelser samtidig med ens barn også har store følelser

Ofte KAN adhd være i familien. Det er også helt normal adfærd hvis man simpelthen er brændt ud. 

Anmeld Citér

18. oktober 2023

Anonym

Jeg har en søn med adhd og autisme. Vi får råd og vejledning af psykologer og autismekonsulent. 

Så jeg vil anbefale at række ud til din kommune og se hvad du kan få af hjælp. 

Ellers henvend dig til adhd foreningen. 

Alle gode tanker til dig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.