Renlighed og pottetræning? Hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.566 visninger
12 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. oktober 2023

Anonym trådstarter

Vi har en dejlig dreng som nu er tre år og er par måneder. 

Han blev født lidt for tidligt og vejede 2400g ved fødslen. Men det absolut ikke noget man mærker på ham idag. Han er blevet en stor 'bøf" på 18 kg og 100 cm. (Bare hvis lidt baggrund er relevant for mit spørgsmål).

Vi har virkelig forsøgt at få ham til at gå på potte og ikke gøre noget i bleen. Men han er slet ikke med på det. Han prutter i bleen hele tiden, går om bag noget og sætter sig (så tænker han må kunne fornemme når han skal). 

Han kan godt have en hel tør ble om morgenen, og så tisse en mega tistår på potte. Men i løbet af dagen er han fuldstændig ligeglad med potte og bliver meget frustreret når vi forsøger at minde ham om det og/eller sætter ham derud engang imellem for at få det trænet.

Hvad gør vi forkert?  

Hvordan får vi vores dejlige dreng renlig, for vi godt nok trætte af de prut bleer efterhånden. 

Vi har to store børn (han er virkelig en efternøler) som selv kom da de var omkring to år og sagde slut med ble og så var helt uden uheld.  

Hvad ville i gøre ?

Negative kommentarer frabedes.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Med min søn tog jeg bleen af og så tog vi det derfra. (Massere af vasketøj)

vi brugte ikke potte men toilet, han gad simpelthen ikke den potte der.. 

det tog lige 7-10 dage så var han renlig..

Og så selvfølgelig hele tiden spørge om han skal på toilet, rose en masse bare det at han prøver

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Min dreng var ret gammel og brugte stadig ble. Så prøvede vi til sidst at tage den af og give ham underbukser på - med alle de uheld der nu måtte komme.

Det var ikke den rigtige måde - han endte med forstoppelse og afføringsinkontinens og bøvler stadig med det - han er 8 år. Jeg tror, han er blevet forvirret af at blive presset før han for alvor kendte signalerne.

Jeg tror, hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg måske købe sådan nogle training pants a la moderne stofbleer, og så ville jeg lade ham bruge dem, så han øvede sig i at mærke. 

Men nu lyder det til, at han måske godt kan mærke det. Hvad med belønninger for at få tis og afføring i toilettet? En vingummi eller et klistermærke eller sådan noget… og ellers er det måske bare tålmodighed. Det kan også godt være, at det vil virke for ham bare at tage bleen af, men vores oplevelse er i hvert fald, at det ikke er risikofrit at gå den vej.

Ellers er der en bog, der hedder blefri på tre dage. Den har jeg hørt godt om.

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Anonym

hvad med  at prøve toiletsæde til toilettet? Det lykkedes for os at få barnet til at smide ble ved at købe en Kiddyloo (kan findes brugt) Det er lidt sjovere end en potte og man kan selv komme op og ned

Anmeld Citér

13. oktober 2023

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Jeg synes i skal vente lidt. Der skal ikke blive træls for ham, for så oplever han det bare negativt. 

Lad det helt være 2 mdr og forsøg igen at opmuntre til at prøve toilettet, hov belønning når han tisser til en start på toilettet. Ikke potte. Det er bare et ekstra skridt. 

Men jeg tror i er kommet ind i en dårlig rytme med det du skriver, så jeg ville vente. Min pige var lidt ældre end din før hun smed bleen. Men han kan mærke jeres irritation over de prut bleer, og det gavner ikke. 

Så mit råd er. Hold en pause og prøv igen om et par mdr. Det bliver nemmere til foråret igen hvor der ikke er så meget tøj når der vil ske uheld. 

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Anonym

Anonym skriver:

Han blev født lidt for tidligt og vejede 2400g ved fødslen. Men det absolut ikke noget man mærker på ham idag. Han er blevet en stor 'bøf" på 18 kg og 100 cm. (Bare hvis lidt baggrund er relevant for mit spørgsmål).

Vi har virkelig forsøgt at få ham til at gå på potte og ikke gøre noget i bleen. Men han er slet ikke med på det. Han prutter i bleen hele tiden, går om bag noget og sætter sig (så tænker han må kunne fornemme når han skal). 

Han kan godt have en hel tør ble om morgenen, og så tisse en mega tistår på potte. Men i løbet af dagen er han fuldstændig ligeglad med potte og bliver meget frustreret når vi forsøger at minde ham om det og/eller sætter ham derud engang imellem for at få det trænet.

Hvad gør vi forkert?  

Hvordan får vi vores dejlige dreng renlig, for vi godt nok trætte af de prut bleer efterhånden. 

Vi har to store børn (han er virkelig en efternøler) som selv kom da de var omkring to år og sagde slut med ble og så var helt uden uheld.  

Hvad ville i gøre ?

Min dreng var 3,5 år da børnehaven sagde nu gør vi det, vi fulgte med…. Han har virkelig mange uheld og nøj jeg har fortrudt at gøre det før han var klar, det kan godt være du hader bleerne gjorde keg også selv, men det er virkelig meget værre med bukser og underbukser som skal renses hilsen en der renser hver dag efter børnehave

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Vi har taget beslutningen for alle tre.

Den første var total toiletnægter, men vi satte ham bare på og efter 4 uheld på et par timer, var han efterfølgende stort set renlig.

Så tag bleen helt væk og lav toilettider til start 

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hvad gør vi forkert?  

Hvad ville i gøre ?

Hej

Min søn bliver 4 år lige om lidt. Han er først blevet ble fri for en måned siden. Jeg snakkede med børnehaven om de havde en ide om hvad jeg kunne gøre. Vi aftalte at de ville tage bleen af ham og se hvad der skete. Han havde 1 uheld den dag efter nogle få dage havde ikke flere uheld. Min søn var ikke klar tidligere.

Anmeld Citér

13. oktober 2023

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Hvad gør vi forkert?  

Hvad ville i gøre ?

Ud fra det du skriver, virker det som om, at han ikke er klar til at smide bleen "på fuld tid" endnu. Jeg ville personligt vente lidt og så prøve igen hvis/når han begynder at vise større interesse for potten.

Har i overvejet et toiletsæde i stedet? Måske er det nemmere for ham?

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Manden og jeg har snakket og vælger at købe et sæde til wc som flere nævner og så vil vi forsøge ikke at presse ham yderligere i en periode. Tror i har ret i, at vi skal have et nyt mønster og forsøge noget helt andet for han kan få nogle gode oplevelser med toiletbesøg. 

Vi har ikke kunne lade være med at sammenligne ham med sine to store søskende, men det selvfølgelig også forkert. Han skal nok have den tid mere uden at vi gør ham frustreret.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.