Jeg går lige i den anden grøft. En fødsel er som udgangspunkt ikke traumatisk, heller ikke for børn. Ligesom døden ikke er. Begge dele er en naturlig del af livet, og min personlige overbevisning er at det er godt at stifte bekendtskab med. Mine børn har været med til mine fødsler, uden problemer. Har haft børn med der var 2, 4 og 6 år -så lidt yngre end det du har. Ingen problemer her. Det vigtige har bare været at der var en tryg person for dem til stede, hvis der skulle ske et eller andet, og som kan forklare undervejs hvad der sker og give mulighed for at de kunne trække sig
Jeg brøler, støner, larmer og pruster og ja skingre skrig til sidst, og så tudebrøler jeg i den første time efter fødslen fordi det er så vildt at føde! Men jeg er også til stede mellem veerne kan grine, hygge mig og sætte ord på at det dælme er hårdt arbejde men jeg et ok selvom jeg larmer. Og det har alle voksne omkring mig også kunne. Desuden har jeg forberedt dem ved at se små fødefilm og vise billeder fra tidligere fødsler. Og læst "da knud kom ud"
Børnene synes det er magisk og fantastisk at den der store mave pludselig er byttet ud med en baby, og jeg tror personligt det gør meget for deres tilknytning til baby også. Det er ligesom "vores" baby, hele familien og ikke noget mor bare lige har ordnet et andet sted.
Jeg har dog ikke haft i sinde at hente dem hjem fra skole børnehave osv hvis jeg havde født i dagtiden. Mit behov har været at de er velkomne, hvis de ønsker det, og ellers måtte de lege på værelse/haven/på legeplads eller hvad der nu skulle til for dem. Men jeg vil ikke aktiv bestemme at "smide dem ud" hjemmefra fordi jeg ville føde dér
Når dine er så store vil jeg spørge hvad de selv vil. Og så respektere det. Evt have en omsorgsperson til hvert af børnene, så de kan vælge til og fra undervejs uafhængig af hinanden. Det er en reel bekymring du gør dig, og du kender dit barn bedst selv 
Anmeld
Citér