Anonym skriver:
Jeg vælger lige at skrive som ano, da det måske nok, er et lidt privat emne.
Min datter på 11 år, er ret langt fremme udviklinsmæssigt, og er selv MEGET opmærksom på, at hun nærmest er den eneste pige i klassen, der har fået kropsbehåring.
Hun har mange gange, over de sidste par mdrer spurt, om hun ikke nok må barbere sig under armene, da hun har ret meget hår. Hun syntes det er pinligt, fordi de andre "kigger" på hende, plus hun syntes det er træls. Hun har tendens til at lugte af sved, og kommer derfor jævnligt i bad, og ellers vasker sig under armene hver morgen osv.
Hun vil også gerne barbere ben, da hun har lidt lange og mørkere hår, på dem.
Personligt har overhovedet INGEN hår under armene, og har aldrig haft det.
Jeg barber selv underben, og trekantområdet, fordi jeg PERSONLIGT, syntes det er rare, men aldrig fordi jeg har tænkt over hvad andre syntes.
Jeg syntes det er voldsom tidligt, at vil begynde, at barbere under armene og ben osv, og har derfor valgt at sige nej, og at hun ikke er gammel nok.
Men er jeg virklig den eneste, der oplever sådan et dilemma? Vores store pige på 15 år, har aldrig så meget, som nævnt det med et ord. Nok også derfor at det overrasker mig, så meget, at hende der lige er blevet 11 år, har så meget fokus på det.
Jeg synes du skal lade hende gøre det hvis det er noget som gør hende usikker og utilpas. Det er ikke sjovt at være længere fremme end sine jævnaldrende og synes det er en unødvendig usikkerhed hun skal gå med, hvis det vil give hende mere ro, kan gøre så hun kan tage tøj på efter vejr og ikke f.eks. Behøver at gå med lange ærmer om sommeren og begynde at lugte af sved, fordi alternativet er at man føler sig utilpas og anderledes.
Hvis du ikke selv har eller har haft problemet, kan du måske heller ikke sætte dig ind i hendes følelse og hvor meget det kan fylde i den alder.