Behåret 11 årie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2023

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Jeg tænker det er hendes krop og børn har ret til at bestemme over deres egen krop. 
Jeg ville lade hende barbere sig under armene og på benene nu når det betyder så meget for hende. 
tag hende med ud og vælg en fin/god skraber sammen og lær hende hvordan hun gør så hun ikke får skåret sig selv. 
det må da være utrolig hårdt for din datter at være så bevidst om sin egen krop og føle sig utilpas og så blive nægtet at gøre det, der uden skade kan fjerne den dårlige selvfølelse? 

at din datter på 15 ikke har nævnt det kan være fordi hun simpelthen bare har gjort det. Jeg har aldrig talt med min mor om den slags, gjorde det bare. Der er børn jo forskellige

tag du en god snak med hende og få noget positivt ud af det. Vis at du støtter hende og forstår hende og respektere at hun bestemmer over sin egen krop. 

Tusind tak for svar! 

Jeg kan godt se, udefra hvad de andre også skriver, at jeg nok står lidt alene med mine tanker. Og her er det jo så fedt, med en side som denne, hvor man lige kan få lov til at vende dem, med masser af andre.

Jeg ved at hende på 15, ikke har bare har gjort det, uden at spørge/snakke med mig om det. Det interessere hende bare ikke! 

Vi har i vores hus, aldrig "dækket" os til, eller haft emner, vi ikke kan snakke om. Hvilket også har givet mange gode og åbne snakke om, at alle kroppe er forskellige, og at alle kroppe er flotte osv.

Hvilket også er en af grundene til, at den yngste har været tryg, I at kunne snakke om de her ting, og før også bare har trukket på skulderen af sådanne ting.

Og en af grundene til, at jeg spørg herinde, er netop for at få andres tanker og perspektiver

Kan godt se, at hun måske skal have lov til i en periode, at barbere sig undere armene. Og ja måske hun finder ud af at det er fedt, eller bare mega bøvlet��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg tror også tiden har ændret sig og derfor har åbnet for en bedre kommunikation mellem børn og forældre. Og heldigvis for det! Super godt hun snakker med dig om det i stedet for selv at gribe til en skraber og får lavet en masse små sår. 
Jeg har hørt en klog ting fra the Kardashians og det er at de skulle lære at anvende make up mv. af en prof inden de fik lov at gå med det. Og jeg har faktisk tænkt at jeg vil have nogenlunde samme til gang. Altså ikke at hyre en kosmetolog, men sørge for at yde mine døtre bedst mulig vejledning omkring make up, hårfjerning, hårpleje/farve og hudpleje. Jeg fik ingen hjælp fra mine forældre og der gik mange år inden jeg fandt de rigtige produkter. 

Anmeld Citér

30. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Tusind tak for svar! 

Jeg kan godt se, udefra hvad de andre også skriver, at jeg nok står lidt alene med mine tanker. Og her er det jo så fedt, med en side som denne, hvor man lige kan få lov til at vende dem, med masser af andre.

Jeg ved at hende på 15, ikke har bare har gjort det, uden at spørge/snakke med mig om det. Det interessere hende bare ikke! 

Vi har i vores hus, aldrig "dækket" os til, eller haft emner, vi ikke kan snakke om. Hvilket også har givet mange gode og åbne snakke om, at alle kroppe er forskellige, og at alle kroppe er flotte osv.

Hvilket også er en af grundene til, at den yngste har været tryg, I at kunne snakke om de her ting, og før også bare har trukket på skulderen af sådanne ting.

Og en af grundene til, at jeg spørg herinde, er netop for at få andres tanker og perspektiver

Kan godt se, at hun måske skal have lov til i en periode, at barbere sig undere armene. Og ja måske hun finder ud af at det er fedt, eller bare mega bøvlet��

Du er bestemt ikke alene, jeg synes at det er rigtig klogt af dig at have netop de refleksioner du beskriver - og jeg ville heller ikke ubetinget bare bakke op om min datter i den situation du beskriver. Jeg synes at der er virkelig meget på spil i måden vi spejler vores unger og pejler dem ind på det forhold de skal have til deres egen krop. Jeg er ikke ubetinget med på at “børn bestemmer over egne kroppe”, for jeg kan komme i tanker om mange ting, som man ikke selv skal bestemme hverken når man er 8, 11 eller 14 år. Jeg ville nok snakke mere med min datter om hvad og hvorfor dette var så vigtigt for hende - og I lyder jo til at have en fin fortrolighed. Jeg ville fx snakke om andres syn på én, selvværd, eget forhold til naturlighed, osv. Og så kan det godt være at jeg ville ende på at “give lov”… men ikke bare sådan som automatreaktion…. 

Anmeld Citér

12. december 2023

NumseSMAG

Jeg vælger lige at skrive som ano, da det måske nok, er et lidt privat emne.

Min datter på 11 år, er ret langt fremme udviklinsmæssigt, og er selv MEGET opmærksom på, at hun nærmest er den eneste pige i klassen, der har fået kropsbehåring.

Hun har mange gange, over de sidste par mdrer spurt, om hun ikke nok må barbere sig under armene, da hun har ret meget hår. Hun syntes det er pinligt, fordi de andre "kigger" på hende, plus hun syntes det er træls. Hun har tendens til at lugte af sved, og kommer derfor jævnligt i bad, og ellers vasker sig under armene hver morgen osv.

Hun vil også gerne barbere ben, da hun har lidt lange og mørkere hår, på dem.

Personligt har overhovedet INGEN hår under armene, og har aldrig haft det.

Jeg barber selv underben, og trekantområdet, fordi jeg PERSONLIGT, syntes det er rare, men aldrig fordi jeg har tænkt over hvad andre syntes. 

Jeg syntes det er voldsom tidligt, at vil begynde, at barbere under armene og ben osv, og har derfor valgt at sige nej, og at hun ikke er gammel nok.

Men er jeg virklig den eneste, der oplever sådan et dilemma? Vores store pige på 15 år, har aldrig så meget, som nævnt det med et ord. Nok også derfor at det overrasker mig, så meget, at hende der lige er blevet 11 år, har så meget fokus .

Anmeld Citér

12. december 2023

Anonym

Jeg håber du har fået en god snak med din datter og I har fundet en god løsning.

Jeg kan se det er nogle måneder siden du skrev men vil lige komme med et par tanker.

Jeg har selv den første i klassen til at komme i puberteten, endda kort efter skoleskift. Jeg var lidt yngre end din datter og jeg var selv meget opmærksom på de ændringer der skete, jeg synes det var decideret pinligt at have mens, få hård forskellige steder mm.

Jeg barberede ikke ben, men mine hår på benene er også ret lyse, så de ses ikke rigtig. Dog har jeg været ca din datters alder da jeg begyndte at fjerne hår under armene. Ikke kun fordi det var pinligt, men også fordi det bestemt ikke hjalp mig med at holde svedlugten væk! Den havde jeg store problemer med, og har jeg stadig hvis jeg ikke fjerne hårdene minimum 2 gange om ugen.

Derudover vil jeg anbefale dig at I sammen finder en god skraber, og så gå på jagt efter en god deo hvor der står minimum 48 timer på, som så bruges hver morgen samt efter bad. Og giv hende en med i skoletasken hvis hun selv synes det er et problem med lugten.

Jeg kan godt se som voksen at det virker tideligt, men jeg kan virkelig godt forstå det er en ting som genere din datter.

Anmeld Citér

12. december 2023

Anonym

Jeg ville også nævne typen af tøj.

Hvis min og deres har har bomuld på så kan man ikke dufte at de dufter af sved overhovedet. 

Men har de sport tøj på så er den der på 0 komma dut. Ved ikke hvorfor det stof bare kommer til at få lugten frem på en helt anden måde. 

Da jeg var teen så hjalp det ikke at skrabe så blev jeg mørk i huden. Men brugte en trimmer i stedet når jeg ikke skulle være ærmeløs.. Hvis jeg skulle have bare arme så skrabede jeg men ellers så med en trimmer. Jeg lugter også hurtigere af sved når jeg skraber. 

Anmeld Citér

22. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Min datter på 11 år, er ret langt fremme udviklinsmæssigt, og er selv MEGET opmærksom på, at hun nærmest er den eneste pige i klassen, der har fået kropsbehåring.

Hun har mange gange, over de sidste par mdrer spurt, om hun ikke nok må barbere sig under armene, da hun har ret meget hår. Hun syntes det er pinligt, fordi de andre "kigger" på hende, plus hun syntes det er træls. Hun har tendens til at lugte af sved, og kommer derfor jævnligt i bad, og ellers vasker sig under armene hver morgen osv.

Jeg barber selv underben, og trekantområdet, fordi jeg PERSONLIGT, syntes det er rare, men aldrig fordi jeg har tænkt over hvad andre syntes. 

Jeg syntes det er voldsom tidligt, at vil begynde, at barbere under armene og ben osv, og har derfor valgt at sige nej, og at hun ikke er gammel nok.

Men er jeg virklig den eneste, der oplever sådan et dilemma? Vores store pige på 15 år, har aldrig så meget, som nævnt det med et ord. Nok også derfor at det overrasker mig, så meget, at hende der lige er blevet 11 år, har så meget fokus på det.

Jeg synes du skal lade hende gøre det hvis det er noget som gør hende usikker og utilpas. Det er ikke sjovt at være længere fremme end sine jævnaldrende og synes det er en unødvendig usikkerhed hun skal gå med, hvis det vil give hende mere ro, kan gøre så hun kan tage tøj på efter vejr og ikke f.eks. Behøver at gå med lange ærmer om sommeren og begynde at lugte af sved, fordi alternativet er at man føler sig utilpas og anderledes. 

Hvis du ikke selv har eller har haft problemet, kan du måske heller ikke sætte dig ind i hendes følelse og hvor meget det kan fylde i den alder.

Anmeld Citér

22. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Tusind tak for svar!

Jeg syntes det er tidligt, for hun er min lille, søde tosset unge

Jamen jeg tror bare at, jeg sådan helt ærligt og hånden, på hjertet, syntes at når man er 11 år, så er man ikke ret "gammel" og det at barbere sig under armene, måske nok for mig, er mere en teenager ting, hvis det giver mening? 

Jeg ved at de er nogen stykker i klassen, som også har fået deres mens osv, hvilket hun fik 1 mdr, før hun blev 11. Jeg ved også at hun ikke er den eneste med kropsbehåring osv (har hun selv fortalt) Men hun er nok den eneste, der sådan rigtig har fået hår under armene, og jeg tror det er det der "driller"

Nu har jeg jo som sagt, ikke selv hår under armene, men ved fra veninder osv, der "altid" har barberet sig under armene, at de siger, at de vokser mere stive ud, og at der kommer flere, når først man begynder, at barber dem væk.

Men måske hun bare skal have lov til, at prøve det i en periode, også se, om det ændre noget for hende��

Jeg har barberet mig under armene siden jeg var 12. Og der er ikke kommet flere hår og de er heller ikke stive. Måske den første mm det kan føles sådan, men når de vokser længere ud, er de ikke stive.  

Anmeld Citér

22. december 2023

Tullebadulle

Safety five deo fåes ikke bedre ifht at holde svedlugt væk. Kan købes i Matas.

Anmeld Citér

22. december 2023

DN

Profilbillede for DN
Anonym skriver:

Men er jeg virklig den eneste, der oplever sådan et dilemma? Vores store pige på 15 år, har aldrig så meget, som nævnt det med et ord. Nok også derfor at det overrasker mig, så meget, at hende der lige er blevet 11 år, har så meget fokus på det.

Min datter er som din tidligere udviklet end veninderne. Da hun spurgte om hun måtte barbere sig under armene sagde jeg først nej, for jeg synes også det var tidligt. Men som dagen gik, tænkte jeg over at jeg selv HADER hår. Jeg kan godt forstå hende, det er ikke fedt at have hår allle vegne, og i en usikker pre-teen-krop vil man ikke skille sig ud. Så vi tog hende med ud og handle så hun fik en ordenligt skraber osv. hun blev SÅ glad. 

Nu er hun 12 og har netop spurgt om jeg vil vokse hendes ben (jeg er kosmetolog, så hun ser mig gøre det), den skal jeg lige synke. Jeg har for nu fået udskudt den, og så tager vi den igen til sommer

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.