Juleaften

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.579 visninger
13 svar
28 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. september 2023

Anonym trådstarter

Jeg skrev et opslag sidste år omkring juleaften hos min mands søster, hvor det endte med at vi aflyste og der kom en stor konflikt ud af det. Vi har ikke været på talefod med dem i et halvt år hvilket har fungeret rigtig godt for os, men vi er så småt begyndt at ses til begivenheder igen (som om intet er sket).

I år er vi hjemme hos os og min mands søsters familie holder jul hos svigerfamilien, så derfor har vi overvejet vi at invitere deres mor og anden søskende hjem til os til en lille og hyggelig jul.

Min mand vil gerne holde jul med dem, men er bange for at invitere dem, for hvis søsteren finder ud af det så vil hun muligvis også spørge om de også må komme, hvilket vi ikke har lyst til på nuværende tidspunkt.

Derfor er mit spørgsmål kan man tillade sig at sige til dem vi inviter at de ikke behøver at sige at de holder jul hos os eller er det bare for mærkeligt af os.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg skrev et opslag sidste år omkring juleaften hos min mands søster, hvor det endte med at vi aflyste og der kom en stor konflikt ud af det. Vi har ikke været på talefod med dem i et halvt år hvilket har fungeret rigtig godt for os, men vi er så småt begyndt at ses til begivenheder igen (som om intet er sket).

I år er vi hjemme hos os og min mands søsters familie holder jul hos svigerfamilien, så derfor har vi overvejet vi at invitere deres mor og anden søskende hjem til os til en lille og hyggelig jul.

Min mand vil gerne holde jul med dem, men er bange for at invitere dem, for hvis søsteren finder ud af det så vil hun muligvis også spørge om de også må komme, hvilket vi ikke har lyst til på nuværende tidspunkt.

Derfor er mit spørgsmål kan man tillade sig at sige til dem vi inviter at de ikke behøver at sige at de holder jul hos os eller er det bare for mærkeligt af os.

De holder jo juleaften hos anden familie, selvfølgelig kan I invitere din svigermor og børn..

Tænker da også din svigerindes familie vil synes det er mærkeligt at aflyse for at holde med jer(ville i hvert blive lidt sådan.. Er vi ikke gode nok?)

Kan ikke se hvorfor det skulle være mærkeligt at invitere din mands familie..

Anmeld Citér

27. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Der er ikke noget spor mærkeligt ved at invitere de andre, nu hvor søsteren har andre planer. Men at bede folk lyve eller fortie sandheden er i mine øjne både at sætte dem i en urimelig klemme, og at puste potentielle konflikter endnu mere op. Voksne mennesker må så vidt det er muligt stå ved at tale om tingene med en nogenlunde åbenhed - og man kan ikke bede andre om at lyve fordi man selv er bange for konflikter. 

Anmeld Citér

27. september 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Synes da i skal invitere og skulle hun få det afvide og spørge så kan i jo sige nej. Man er jo i sin fulde ret til at sige det er en lille jul og det bliver kun jer og dem i år. 
Men man kan ikke bede folk lyve og skjule det, det er for mærkeligt..

Anmeld Citér

27. september 2023

Baby.mamma

Ja, det er for mærkeligt af jer. Det giver da kun unødig undren og måske konflikter (når) de finder ud af det. 

I holder jul med svigermor, og de holder med hendes svigerfamilie, så er der jo intet problem. De skifter formentlig år for år imellem familierne, så jeg tænker ikke, de pludselig bytter rundt på det hele. Og hvis de skulle finde på det, så kan man jo ikke møde op til en jul, man ikke er inviteret til. 

Så, giv den gas, fejr jul, åbent og hver for sig

Anmeld Citér

27. september 2023

drabo

Profilbillede for drabo

inviter hvis i har lyst - men bed dem ikke om at holde det hemmeligt, det kommer der ikke noget godt ud af og i involverer så resten af familien i konflikten. Og det kommer jo frem f.eks. når forældrene bliver spurgt hvor de skal holde jul.

Jeg ville personligt melde fra, hvis jeg blev bedt om at holde en invitation hemmelig fordi jeg ikke ville involveres i andres konflikter.

Men tænker heller ikke at de aflyser ved svigerfamilien - men du skal være klar til at fastholde et nej, hvis hun spørger om de må komme.

Anmeld Citér

27. september 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Som mor ville jeg i forvejen være meget ked af det, hvis der opstod splid imellem mine voksne børn. Hvis så ét af børnene bad mig fortie/lyve om, at vi holdt juleaften hos ham/hende, ville jeg blive rasende oveni - og rystet over, at det overhovedet kunne falde dem ind at bede mig gøre det. Det er ikke “for mærkeligt” - det er hjerteløst og umodent. 

Anmeld Citér

27. september 2023

Anonym trådstarter

Der er selvfølgelig meget mere historie bag spørgsmålet end blot os der er ondskabsfulde og konfliktoptrappende, som det selvfølgelig virker til ud fra spørgsmålet.

Vi kan ikke ses med min svigerfamilie uden at søsteren er en del af det, da det er hende der er familiens overhoved og samlingspunkt ifølge hende selv og i stedet for at konfronter har de bare trukket sig da hun ikke er til at tale med. 

Derfor overvejer meget at holde jul for os selv, det er meget nemmere men tak for svar.

Anmeld Citér

28. september 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg ville inviterer dem, men ikke mands søster. Da de jo har andre planer, men de var selvfølgelig velkommen hvis de kom og spurgte

Nej du kan ikke bede svigermor om at lyve for hendes datter ?

Anmeld Citér

28. september 2023

Kir

Anonym skriver:

Der er selvfølgelig meget mere historie bag spørgsmålet end blot os der er ondskabsfulde og konfliktoptrappende, som det selvfølgelig virker til ud fra spørgsmålet.

Vi kan ikke ses med min svigerfamilie uden at søsteren er en del af det, da det er hende der er familiens overhoved og samlingspunkt ifølge hende selv og i stedet for at konfronter har de bare trukket sig da hun ikke er til at tale med. 

Derfor overvejer meget at holde jul for os selv, det er meget nemmere men tak for svar.

Kan godt huske du tidligere har lavet et opslag om jul og konflikten med din svigerinde. Det er godt at høre at I fik trukket jer og har haft lidt afstand. 

Jeg tænker på on I ikke kan invitere svigermor og den anden svigerinde, og hvis hende der skaber problemer pludselig inviterer sig selv, så sige til hende på en pæn måde at I desværre ikke har mulighed for at have hende med til jul. Ikke begynde at forklare og forsvare noget, men bare holde jer til den enkle forklaring. Og hvis hun bliver fornærmet, så må hun blive det. I har jo allerede haft cuttet kontakten én gang, så I kan vel gøre det igen hvis det er nødvendigt? Jeg er med på at det er rigtig svært at ændre familiemønstre og sætte foden ned, men synes det er synd hvis I ikke kan holde jul som I har lyst fordi I skal tage hensyn til hende.

Er i øvrigt enig i, at det ikke er holdbart at bede familien lyve/holde noget hemmeligt, det tror jeg bare skaber større problemer end det løser. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.