Råd og hjælp til investeringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.705 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. september 2023

Anonym trådstarter

Hejsa

Hvem kan hjælpe én, hvis man gerne vil investere nogle af sine penge?

Vil min bankrådgiver være saglig, faglig og objektiv?

Vil jeg kunne omkonvertere min søns børneopsparing til noget, så "pengene kommer ud og arbejder lidt de næste 5-7 år"?

Kom hid.. Hvad gør I, hvad har I gode erfaringer med? Jeg er ikke super risikovillig, men der må vel findes noget, der er rimelig safe?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2023

Anonym

Jeg kender flere der  bruger Nordnet til investering. Du kan også undersøge female invest. Tror ikk du får din bankrådgiver til at gøre så meget som ikke omhandler den bank han/huner ansat i. 

Og husk at opdatere din forskudsopgørelse og årsopgørelse når du investerer. 

Anmeld Citér

21. september 2023

nanan78

Profilbillede for nanan78

Det afhænger lidt af hvor meget du selv vil stå for. Herhjemme er børneopsparingerne lavet som en investeringskonto. En gang om året taler jeg med min investeringsrådgiver (via banken) om ønsker ift risikovillighed og prioriteringer i hvilke typer investeringer. Jeg har selv en del aktier, det styres også af bankens investeringsrådgiver.

Anmeld Citér

21. september 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg ved ikke om det er muligt at konvertere børneopsparinger, men ved de kan oprettes så de investeres. Du skal bare huske at selvom investeringer helt sikkert betaler sig i det lange løb, så er 5-7 år nok i den korte ende og du kan risikere at det er dårligere end at lade dem stå til selv en dårlig rente. 
vores børneopsparinger er investeret med høj risiko, og der er år hvor det har kostet en del og andre pr hvor gevinsten har været stor.

Anmeld Citér

21. september 2023

Anonym

Vi har Nordea og de var en investeringsmulighed for børneopsparing (også selvom den ikke er oprettet sådan). Husk at der er nogle særlige fordele ved børneopsparinger, så jeg ville personligt være lidt betænkelig ved at gå over til at investere selv i fx Nordnet (jeg ved ikke nok om det og jeg har ikke overskud til løbende at passe mine investeringer).

Du kan jo starte med at snakke med banken. De har nogle forskellige muligheder for investering. Det koster selvfølgelig noget, da der sidder nogle og løbende justerer investeringerne ift markedet.

Du kan vist Google hvad deres seneste gevinster har været ved deres investeringsmuligheder

Anmeld Citér

21. september 2023

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Jeg ved ikke om det er muligt at konvertere børneopsparinger, men ved de kan oprettes så de investeres. Du skal bare huske at selvom investeringer helt sikkert betaler sig i det lange løb, så er 5-7 år nok i den korte ende og du kan risikere at det er dårligere end at lade dem stå til selv en dårlig rente. 
vores børneopsparinger er investeret med høj risiko, og der er år hvor det har kostet en del og andre pr hvor gevinsten har været stor.

Min søn er 14, så derfor vil jeg gerne, at de er tilgængelige for ham, når han bliver 21

Anmeld Citér

21. september 2023

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Min søn er 14, så derfor vil jeg gerne, at de er tilgængelige for ham, når han bliver 21

Forståeligt.  Det var mest for at sige at over 20år kan man være ret sikker på at investering betaler sig, men med en tidshorisont på 5 år kan man risikere at timingen rammer forkert og en fast rente havde været bedre. 

Anmeld Citér

21. september 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kender flere der  bruger Nordnet til investering. Du kan også undersøge female invest. Tror ikk du får din bankrådgiver til at gøre så meget som ikke omhandler den bank han/huner ansat i. 

Og husk at opdatere din forskudsopgørelse og årsopgørelse når du investerer. 

Nu du nævner forskudsopgørelse og årsopgørelse. Kan du så hjælpe her? 

Hvis jeg har investeret ca. 15.000 og mine aktier kun er 1.500-2000 værd nu, hvad skal jeg så gøre/skrive i min forskuds- og årsopgørelse? Jeg har nok investeret for 1.5-2 år siden, og jeg har aldrig været inde og rette i noget.

Anmeld Citér

21. september 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Nu du nævner forskudsopgørelse og årsopgørelse. Kan du så hjælpe her? 

Hvis jeg har investeret ca. 15.000 og mine aktier kun er 1.500-2000 værd nu, hvad skal jeg så gøre/skrive i min forskuds- og årsopgørelse? Jeg har nok investeret for 1.5-2 år siden, og jeg har aldrig været inde og rette i noget.

Med mindre du modtager udbytte, bliver du først beskattet (eller fradrag) ved salg.

Anmeld Citér

21. september 2023

Anonym

Jeg investerer ved nordnet og det er virkelig nem og overskueligt - jeg læste en kort big om investering inden jeg gik i gang, og så nogle YouTube videoer om de basale begreber. Oprettede et depot på Nordnet, og derefter en månedsopsparing. Jeg investerer løbende i indeksfonde der dækker bredt; de 25 største danske virksomheder, globale aktier med bæredygtigt sigte, samt nye markeder i primært Asien. Jeg kigger til min procentmæssige fordeling ca hver 3. Måned og retter til hvis jeg synes det er nødvendigt, men gør ellers intet, det hele kører af sig selv. Lige nu investerer jeg 1500 kr hver måned, på sigt vil jeg gerne at det skal være mere. Jeg har en tidshorisont på minimum 20 år. Mine børns børneopsparing kører med høj risiko i Nora i Nordea; en investeringsrobot. Det er kun 100 kr om måneden og ikke en portion penge der afgør deres fremtid, så risikoen må gerne være høj, synes jeg

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.