Jeg føler mig som en dårlig mor ved putte tid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.698 visninger
12 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. september 2023

Anonym trådstarter

Hej alle

jeg føler mig som en dårlig mor meget dårlig mor. Jeg er ked af det, fordi der næsten aldrig er en dejlig putning. 

stort set hver gang jeg skal putte laver mine børn ballade. De deler værelse og jeg er alene. Det er ikke muligt at putte dem hver for sig da jeg som sagt er alene og de er 2 og 4 år og kan derfor ikke sidde alene og “vente” 

jeg sidder nogle gange i en putning i 1,5 time. Og det kan jeg bare ikke holde ud. På skift så larmer de, snakker, synes, hører ik efter og er forstyrrende over for hinanden. Jeg ender altid med at hæve stemmen og sige “så det nok” “så det godnat” “stop så” osv. de bliver skide jaloux på hinanden hele tiden hvis fx den ene har brug for et kram, så det ender med den ene nærmest “går sur i seng” hvis det giver mening.

det er ikke muligt at rykke rundt, jeg har prøvet dette. Og er kommet frem til bedst mulig løsning at se aover i hver deres seng og at sengene ikke står op af hinanden.

jeg sagde i dag at fra i morgen sætter jeg uret til 30 min og efter der, så går jeg altså  ud og så må de falde i søvn selv - er dette forkert ??

jeg føler mig som en elendig mor

hvad gør i andre ?? 
Råd søges

tak fordi du læste med

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Her har det stort set fra start været godnat og sov godt og så er vi gået og så er de bare fladet i søvn selv. De få gange vi er blevet har det taget meget længere. Tænker det handler om at i en seng sover man og ikke noget andet og så at den selvfølgelig skal være et trygt sted 

Vores ældste har altid haft svært ved at sove og kunne godt være 1-2 timer om at falde i søvn, så fandt vi pludselig ud af at hvis vi lukkede hans dør og skærmede ham faldt han i søvn i løbet af 30-45 min og det har han gjort siden 

Anmeld Citér

20. september 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Her har det stort set fra start været godnat og sov godt og så er vi gået og så er de bare fladet i søvn selv. De få gange vi er blevet har det taget meget længere. Tænker det handler om at i en seng sover man og ikke noget andet og så at den selvfølgelig skal være et trygt sted 

Vores ældste har altid haft svært ved at sove og kunne godt være 1-2 timer om at falde i søvn, så fandt vi pludselig ud af at hvis vi lukkede hans dør og skærmede ham faldt han i søvn i løbet af 30-45 min og det har han gjort siden 

Okay. Det ville jeg ønske jeg kunne her. Har prøvet før at gå ud, de skreg og græd helt vildt så jeg endte med at måtte gå ind igen. 

men jeg tænker at jeh vil prøve imorgen at gå ud efter 30 min. Kan jeg sætte et ur? Eller er det for mærkeligt for børn at “nu ringer uret nu går mor ud” ?? Føler mig så alene

Anmeld Citér

20. september 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Okay. Det ville jeg ønske jeg kunne her. Har prøvet før at gå ud, de skreg og græd helt vildt så jeg endte med at måtte gå ind igen. 

men jeg tænker at jeh vil prøve imorgen at gå ud efter 30 min. Kan jeg sætte et ur? Eller er det for mærkeligt for børn at “nu ringer uret nu går mor ud” ?? Føler mig så alene

Men græder og skriger de fordi de synes det er hyggeligt du er derinde eller fordi de er utrygge ? Det ville jeg nok finde ud af først og så forberede dem på at i aften så går mor ud og så skal i falde i søvn selv, men mor er lige udenfor

Anmeld Citér

20. september 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Men græder og skriger de fordi de synes det er hyggeligt du er derinde eller fordi de er utrygge ? Det ville jeg nok finde ud af først og så forberede dem på at i aften så går mor ud og så skal i falde i søvn selv, men mor er lige udenfor

Jeg tror det er en blanding. Min datter sagde hun var bange for der kommer monster.. har snakket snakken om monster osv med hende mange gsnge. 
Kan huske da jeg så gik derind og sagde at der ikke fandtes monstre i virkeligheden, så sagde hun “det ved jeg godt. Der finder ikke ægte monster” .. så jeg tror det en blanding

Anmeld Citér

20. september 2023

Optimom

Profilbillede for Optimom

Du er ikke en dårlig mor. Hvis jeres putning ikke fungerer, skal den selvfølgelig lave om. Det I gør nu, har sikkert virket en gang, men er drevet lidt i den forkerte retning. Det skal sikkert bare rettes lidt op igen.

Jeg kan godt anbefale bogen "godnat og sov godt". Essensen er: lav et godt putteritual, som er genkendeligt og giver tryghed. Og hav en plan for hvad du gør hvis, hvis de ikke lægger sig til at sove. Og hold dig så til planen i stedet for at prøve noget nyt hver aften.

Jeg synes 30 min lyder af lang tid for så små børn. Du ville vel heller aldrig bruge 30 min på at aflevere i institutionen. Så ville de blive forvirrede over hvornår du gik. Hvad med at lave et kort ritual du kan fortælle dem og de kan overskue fx skifte til nattøj, børste tænder og læse en lille bog/synge en godnatsang. Og så siger du godnat og går ud. Hvis de kalder, går du ind og minder dem sødt om at alt er godt, nu skal de sover og går ud igen. Det tager nok en uge for den at vende sig til et nyt putteritual.

Men min pointe tænk over hvordan du gerne ville putte i den ideelle verden. Og ænder så jeres nuværende rutiner i den retning. 

Om du vil gøre det mere gradvist er op til dig. Men at lære sine børn at falde i søvn er lidt som at lære dem ikke at bruge sut.

Anmeld Citér

20. september 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg kan ikke anbefale godnat og sov godt, med mindre absolut alle andre muligheder er udtømt - særligt ikke med grædende børn. Metoden hedder også “cry it out” - det siger ligesom alt.

Der er mange andre ting, man kan prøve - fx white noise eller lydbog, massage-ritual, samsovning etc.

Anmeld Citér

20. september 2023

Hbv1

Nej du er ikke en dårlig mor  

Godnat og sov godt metoden er forældet, vil jeg vove at påstå. Langt de fleste eksperter fraråder denne metode. Der er også lavet studier af denne metode, konklusionen var, at børnene tager skade mentalt.. Prøv evt at Google det, inden du hovedløst kaster dig over den metode. 

Anmeld Citér

21. september 2023

KommendeMor88

Profilbillede for KommendeMor88

Jeg er så meget med dig her! Jeg kender følelsen og putning er noget jeg i flere år frygtede. Heldigvis har jeg en mand til at aflaste når det blev for meget. Mine tvillinger er nu 5,5 og det er først for nyligt vi kan gå ud uden der bliver kaos  efter bog sætter vi en godnat lydbog på. Vores lille på 3,5 ligger med en voksen og ser på vi lægger puslespil på telefonen. Det tager fokus så han ligger stille men er så kedeligt han falder i søvn. Efter to umulige sovebørn går vi ind for “whatever works” men det inkluderer ikke grædende børn

At gå ud kan være ok, men tænker det er vigtigt det ikke bliver en straf. Kan det være - nu læser jeg en godnathistorie og så skal jeg lige på toilettet? Døren bliver stående åben. Efter 2 min kommer du ind igen og lidt efter skal du lige…

klistermærker som belønning hvis de har været gode til at ligge stille når du er væk?

Anmeld Citér

24. september 2023

Sofie129

Profilbillede for Sofie129

Kan sagtens genkende dine beskrivelser af lange putninger. Du er ikke alene og du er ikke en dårlig mor. Er totalt uenig med dem der anbefaler godnat og sov godt - så små børn du har, kan man IKKE forvente at de bare selv skal sove. No go i min bog. 

Jeg har haft stor succes med det samme ritual hver aften - lidt tegnefilm, nattøj, børste tænder, så bestemmer min datter hvordan vi skal gå ind på værelset (feks en flyvetur, løbetur, kravletur osv.) vi læser en bog (og kun en) og så hører vi enten en godnathistorie eller meditation på Spotify mens vi siger godnat, hun bliver puttet med dyne og bamser og får måske lidt trygmassage. 
Synes du skal vælge en fast rutine DU finder hyggelig og brugbar for jer og se hvad der virker/ikke virker ❤️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.