Lære at løbe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.268 visninger
6 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. september 2023

321

Hej

hvad er jeres bedste råd hvis man skal til at lære at løbe. Kan løbe lidt nu. Men der er lang vej endnu til de 5 km i et ordentligt tempo. Ca 30 minutter. Jeg har ikke rigtigt dyrket løb så meget før i tiden. 

Hvor mange gange om ugen, hvor lang tid ad gangen. Hvad bruger i af apps ? 
Træner I også andet/anden form for motion? 
Andet jeg skal tænke på ? 
er der en god side på face/insta som er god at følge med gode råd og forslag? 

på forhånd tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
321 skriver:

Hej

hvad er jeres bedste råd hvis man skal til at lære at løbe. Kan løbe lidt nu. Men der er lang vej endnu til de 5 km i et ordentligt tempo. Ca 30 minutter. Jeg har ikke rigtigt dyrket løb så meget før i tiden. 

Hvor mange gange om ugen, hvor lang tid ad gangen. Hvad bruger i af apps ? 
Træner I også andet/anden form for motion? 
Andet jeg skal tænke på ? 
er der en god side på face/insta som er god at følge med gode råd og forslag? 

på forhånd tak 

Jeg vil anbefale at få fat på nogle ordentlige sko, det kan gøre det meget mere behageligt at løbe.

Jeg startede med at løbe 1,5 km på ca 15 minutter. Altså laaaaangsomt. Der gik dog ikke længe før jeg fik lidt mere fart på, og derefter udviklede jeg langsomt min rute. Lige nu løber jeg 7,2 km på 45-47 minutter og har ligget der ret stabilt et langt stykke tid. Det passer mig meget godt, og jeg har egentlig ikke lyst til at udvide yderligere.

Jeg har fra starten løbet 3x om ugen. Jeg tager løbetøj på om morgenen, og løber så snart jeg har afleveret mine børn. Det fungerer bedst for mig.

Anmeld Citér

17. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det som lykkes for mig og altid har gjort det: Keep it simple. Tænk mindre og bevæg dig mere. Udstyr, planer, apps, andres meninger … er alt sammen noget som bare fjerner fokus fra selv at komme op og ud. Et ben foran det andet, bevæg dig til du er tilfreds og træt.

Start småt - fx to gange om ugen. Når den sidder i skabet, lægger du en dag mere på. Eller et kvarter mere pr. gang. Eller sætter farten lidt op.

Det er ikke så vigtigt hvad du gør, der er ingen grund til at tænke ret meget … at rejse sig op og komme afsted, det virker

Anmeld Citér

17. september 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg har tidligere være glad for “5k runner”, da jeg satte mig for at komme igang med at løbe for nogle år siden. Så den vil jeg anbefale.

Så får man besked via lyd når man skal gå eller løbe, det er helt simpelt

Anmeld Citér

17. september 2023

Flnad84

Jeg startede fra “0” til at løbe et halvmarathon på under 4 mdr tilbage i 2018. Jeg startede med at løbe 2 min og så gå i 1 min; gjorde det hveranden dag og løb først 2, så 3 et par gange, så 4 og så videre. Jeg fandt et træningsprogram på nettet og fulgte det sådan rimeligt - dog nåede jeg ikke op på 17 km som var det højeste under træningen op til de 21 km, da jeg blev syge med influenza…

Det vigtigste er ikke at starte for hårdt ud og derved få skader!

Anmeld Citér

18. september 2023

HapsHapsHaps

Jeg elsker appen "just run". Du har en stemme i øret der fortæller hvor år du skal gå og hvornår du skal løbe, og der bygges langsomt op til at løbe kontinuerligt i 30 minutter. Det tager 9 uger, men jeg laver gennemgår hver uges træningsture 2 gange. Det virker helt perfekt for mig.

Anmeld Citér

18. september 2023

Anonym

• Gode sko
  • Undgå overanstrengelse og skader og lyt til din krop og stræk ud før og efter du går igang
  • sæt realistiske mål - fx: jeg vil kunne løbe (ikke gå) 2 km inden 1. december, og så øge hele tiden
  • Hellere gå rask tempo og løb langsommere, end at være for hurtig og miste energien - øg tempo når din kondi bliver bedre
  • intervaltræning er godt for at øge konditionen
  • Når man kan løbe 5, så er alt over 5 km nemmere end distancen under 5. Når man runder 5 km er kroppen varm og "kører bedre"
  • Accepter at der  er dage hvor ben er tunge og man ikke følger man kan løbe godt. sådan dage har selv de erfarne løbere 
  • Spis ikke mere når du kommer hjem når du gerne vil tabe dig. Mange overspiser når de har presset sig selv og dyrket hård motion, og så går kalorietallet ikke op og mange ender med at indtage mere end de har forbrændt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.