Anonym skriver:
Tak for din historie, den sætter det lidt i perspektiv. Jeg har faktisk også booket tid ved lægen næste uge, fordi det bare slet ikke går og kan ikke tænke klart på arbejdet de sidste par dage, fordi jeg har haft så ondt
Jeg ved ikke hvordan en deltidsygemelding forgår, er det noget man snakker med lægen om? Og så drøfter man det med sin arbejdsplads efter
Sygemelding foregår altid mellem dig som ansat og din arbejdsgiver, gravid eller ej. Så i virkeligheden tager du bare en snak med din arbejdsgiver om hvordan det bedst kan skrues sammen for dig. Det sagt, så vil jeg klart anbefale at have lægen med inde over, dels fordi det så måske er nemmere for dig at tage snakken med chefen, dels fordi lægen kan hjælpe dig med hvad du ægte har brug for (så du ikke bare moser på selvom du burde slappe af) og også kan hjælpe med om der er behandling (medicinsk eller andet) der kan hjælpe dig til at have det bedre.
Din arbejdsgiver kan få refusion fra Udbetaling Danmark når du er sygemeldt pga. graviditet, så det er endnu en grund til at involvere lægen da lægen på et senere tidspunkt skal udfylde attester som dokumentation (og det er selvfølgelig også i din arbejdsgivers interesse).
Jeg ved godt at nogen helst vil holde sin graviditet hemmelig til efter nakkefoldsscanningen, men jeg er af den overbevisning at man kommer længst med at være ærlig over for sin arbejdsgiver, også selvom det betyder man må fortælle det tidligt. Jeg fortalte det selv i uge 6-7 stykker med den første, og det gjorde alting meget nemmere :-)
Hvis jeg var dig ville jeg melde ud til chefen nu at du er for dårlig til at passe dit arbejde fordi du er gravid og har brug for at være sygemeldt. Og at du har en tid ved lægen den og den dag til at få lagt en plan. En god arbejdsgiver skal være imødekommende overfor at finde den bedste løsning :-)
Anmeld
Citér