Gravid i uge 11 og har det elendigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.284 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. august 2023

Anonym trådstarter

Jeg er gravid i uge 10 og har det bare så elendigt. Mine led er ømme i hele min krop, selv mine fingere er ømme, jeg konstant enten har det for varmt eller fryser og får kuldegysninger og så er jeg så træt jeg ikke føler jeg fungerer, kaster op og mit bækken gør så ondt. Det føles som at have fuldblown influenza med et smadret bækken . Jeg føler jeg skraber mig igennem arbejdsdagene, har et hårdt fysisk arbejde og en 2,5 årige derhjemme. Jeg føler virkelig jeg fejler både i arbejdslivet og derhjemme. Og er altså kun i uge 11, jeg føler mig helt fortabt i at skulle kunne komme igennem hele graviditeten. 

Hvad gjorde i andre for at komme igennem ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2023

HilliHallo

Ved min nr 3 havde jeg det ligesom dig frem til uge 14. 

Først og fremmest vidste alle at jeg var gravid, så jeg ikke også skulle bruge krudt på at skjule det. 

Så havde jeg altid snacks på mig og småspiste hele tiden. 

Hjemme tog manden over og vi lod rod være rod og sagde skidt pyt. 

Jeg gik i seng tidligt. 

Men det er ulideligt og selvom jeg prøvede forskellige ting, så blev det aldrig helt godt. Det er ligesom at have den værste omgang influenza døgnet rundt. Øv. 

God bedring! 

Anmeld Citér

29. august 2023

Optimom

Profilbillede for Optimom

Ja, der kan være virkelig hårdt at være gravid. Træthed og kvalme bliver ofte bedre i andet trimester. Hhv jern og b-vitamin kan hjælpe. Spørg din læge til råds. Og hvis intet hjælper, så overvej en (deltids) sygemelding. Husk at passe på dig selv.

Anmeld Citér

29. august 2023

Anonym

Jamen med den store kunne jeg klare mig igennem arbejdsdagen indtil nakkefold. Så gik jeg hjem og lagde mig ned.

Men den lille var jeg meget, meget dårlig. Far trak hele læsset derhjemme. Jeg smed mig på sofaen og så tegnefilm med den store, mens far lavede mad og trak læsset, indtil jeg sygemeldte mig efter nakkefold.

Begge gange var jeg dårlig frem til uge 18. Anden gang var bare værre, fordi jeg ikke kunne hvile mig på samme måde, tror jeg.

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym

Sygemelding lige nu!

Graviditeten er lang og der kan ske meget. Måske får du det bedre, måske ikke. Uanset skal du passe på dig selv, der er ingen(!) der kommer og takker dig bagefter for at slæbe dig igennem fuldtidsarbejde og at være mor ved siden af.

Jeg slæbte mig selv igennem første graviditet med kvalme og opkastninger alt for længe inden jeg blev sygemeldt. Det gjorde en verden til forskel at få den pause. I anden graviditet havde jeg en 1-årig derhjemme og blev fuldtidssygemeldt for at have overskud til både at passe på mig selv, min 1-årige og det ufødte barn. Min mand trak stadig hele læsset, men det var en kæmpe lettelse ikke at skulle belastes af arbejde også.

Meld dig syg og få en snak med din læge asap. Du behøver ikke være fuldtidssygemeldt hvis det ikke er der du er, og du behøver heller ikke være sygemeldt frem til barsel. Men det lyder som om en sygemelding for nu vil være det eneste rigtige.

Kram til dig

Kh en læge

Anmeld Citér

31. august 2023

Anonym trådstarter

HilliHallo skriver:

Ved min nr 3 havde jeg det ligesom dig frem til uge 14. 

Først og fremmest vidste alle at jeg var gravid, så jeg ikke også skulle bruge krudt på at skjule det. 

Så havde jeg altid snacks på mig og småspiste hele tiden. 

Hjemme tog manden over og vi lod rod være rod og sagde skidt pyt. 

Jeg gik i seng tidligt. 

Men det er ulideligt og selvom jeg prøvede forskellige ting, så blev det aldrig helt godt. Det er ligesom at have den værste omgang influenza døgnet rundt. Øv. 

God bedring! 

Ja. Er glad for at høre dit vendte �� det kan være det så bliver bedre om lidt. 

Min mand har kun vores søn for tiden, men den dårlige samvittighed rammer mig. Jeg savner at være hans mor og han savner også mig. 

Anmeld Citér

31. august 2023

Anonym trådstarter

Optimom skriver:

Ja, der kan være virkelig hårdt at være gravid. Træthed og kvalme bliver ofte bedre i andet trimester. Hhv jern og b-vitamin kan hjælpe. Spørg din læge til råds. Og hvis intet hjælper, så overvej en (deltids) sygemelding. Husk at passe på dig selv.

Jeg tager allerede jern og b6. Det har hjulpet på kvalmen, så nu kaster jeg bare op uden at få kvalme. 

Har faktisk lige booket tid til lægen i næste uge  det er bare gået helt galt på arbejde de sidste par dage fordi jeg har så ondt og dårligt jeg ikke kan tænke klart. Tak for tippet.

Anmeld Citér

31. august 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Sygemelding lige nu!

Graviditeten er lang og der kan ske meget. Måske får du det bedre, måske ikke. Uanset skal du passe på dig selv, der er ingen(!) der kommer og takker dig bagefter for at slæbe dig igennem fuldtidsarbejde og at være mor ved siden af.

Jeg slæbte mig selv igennem første graviditet med kvalme og opkastninger alt for længe inden jeg blev sygemeldt. Det gjorde en verden til forskel at få den pause. I anden graviditet havde jeg en 1-årig derhjemme og blev fuldtidssygemeldt for at have overskud til både at passe på mig selv, min 1-årige og det ufødte barn. Min mand trak stadig hele læsset, men det var en kæmpe lettelse ikke at skulle belastes af arbejde også.

Meld dig syg og få en snak med din læge asap. Du behøver ikke være fuldtidssygemeldt hvis det ikke er der du er, og du behøver heller ikke være sygemeldt frem til barsel. Men det lyder som om en sygemelding for nu vil være det eneste rigtige.

Kram til dig

Kh en læge

Tak for din historie, den sætter det lidt i perspektiv. Jeg har faktisk også booket tid ved lægen næste uge, fordi det bare slet ikke går og kan ikke tænke klart på arbejdet de sidste par dage, fordi jeg har haft så ondt 

Jeg ved ikke hvordan en deltidsygemelding forgår, er det noget man snakker med lægen om? Og så drøfter man det med sin arbejdsplads efter 

Anmeld Citér

1. september 2023

Anonym

Anonym skriver:

Tak for din historie, den sætter det lidt i perspektiv. Jeg har faktisk også booket tid ved lægen næste uge, fordi det bare slet ikke går og kan ikke tænke klart på arbejdet de sidste par dage, fordi jeg har haft så ondt 

Jeg ved ikke hvordan en deltidsygemelding forgår, er det noget man snakker med lægen om? Og så drøfter man det med sin arbejdsplads efter 

Sygemelding foregår altid mellem dig som ansat og din arbejdsgiver, gravid eller ej. Så i virkeligheden tager du bare en snak med din arbejdsgiver om hvordan det bedst kan skrues sammen for dig. Det sagt, så vil jeg klart anbefale at have lægen med inde over, dels fordi det så måske er nemmere for dig at tage snakken med chefen, dels fordi lægen kan hjælpe dig med hvad du ægte har brug for (så du ikke bare moser på selvom du burde slappe af) og også kan hjælpe med om der er behandling (medicinsk eller andet) der kan hjælpe dig til at have det bedre. 

Din arbejdsgiver kan få refusion fra Udbetaling Danmark når du er sygemeldt pga. graviditet, så det er endnu en grund til at involvere lægen da lægen på et senere tidspunkt skal udfylde attester som dokumentation (og det er selvfølgelig også i din arbejdsgivers interesse). 

Jeg ved godt at nogen helst vil holde sin graviditet hemmelig til efter nakkefoldsscanningen, men jeg er af den overbevisning at man kommer længst med at være ærlig over for sin arbejdsgiver, også selvom det betyder man må fortælle det tidligt. Jeg fortalte det selv i uge 6-7 stykker med den første, og det gjorde alting meget nemmere :-)

Hvis jeg var dig ville jeg melde ud til chefen nu at du er for dårlig til at passe dit arbejde fordi du er gravid og har brug for at være sygemeldt. Og at du har en tid ved lægen den og den dag til at få lagt en plan. En god arbejdsgiver skal være imødekommende overfor at finde den bedste løsning :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.