Lektiehjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

783 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. august 2023

Anonym trådstarter

Det har været en rodet tid i mellemtrinnet på vores datters skole det sidste års tid og hun har desværre som de fleste andre i hendes klasse ikke lært noget i den periode. Hun er derfor faldet bagefter i forhold til, hvad hun burde kunne på hendes klassetrin, og vi har ikke den store tillid til at skolen kan få klassen tilbage på niveau rent fagligt så vi vil selv hyre en lærer til hende. 

Er der nogen af jer, der har erfaring med nogle af de mange tilbud med lektiehjælp? Der dukker ret mange op, når jeg søger så det er en jungle at finde frem til den rette hjælp. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2023

Anonym

Jeg har ikke selv haft erfaring fra din side, men jeg har arbejdet som mentor hos MentorDanmark i 4-5 år.

Man kan sige fordelen ved at vælge et sted som MentorDanmark er at de har tjekket karaktere mm for at validere om man kan sit stof og vi havde et par enkelte kurser om at undervise. Men de har aldrig set mig i en rigtig undervisningssituation, kun fået feedback fra forældrene til de mentee jeg har haft(som normalt ikke var til stede). Og for det betaler man rigtig meget(der blev betalt mere end det dobbelte til MentorDanmark end hvad jeg fik i honorar da jeg har kommet op på den maksimale løn.

Hvorimod hvis du selv finder en er der ikke nogle som har undersøgt de ting mm for dig, men du kan til gengæld slippe markant billigere. Og hvis du finder den rigtige vil de være helt lige so gode. Den ville jeg nok selv gå efter hvis det var mig, og så bede om karakterbevis i de fag det gælder, samt være med de første gange(bare I den anden ende af rummet).

Jeg vil dog hører om det er noget I har afstemt med jeres barn? - min erfaring er at hvis de egentlig ikke har lyst til det, så er det rigtigt svært for lektiehjælperen at hjælpe.

En anden ting er om I selv sørger for at have materiale eller om lektiehjælperen skal finde det(og selvfølgelig have løn for at finde det. Det gælder i begge tilfælde) det kan være lektier der arbejdes på, jeg har haft nogle hvor skolen har stillet en hjemmeside til rådighed mm.

Det var ikke svar på dit spørgsmål, men håber det kan hjælpe lidt med indblik fra den anden side.

Anmeld Citér

28. august 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har ikke selv haft erfaring fra din side, men jeg har arbejdet som mentor hos MentorDanmark i 4-5 år.

Man kan sige fordelen ved at vælge et sted som MentorDanmark er at de har tjekket karaktere mm for at validere om man kan sit stof og vi havde et par enkelte kurser om at undervise. Men de har aldrig set mig i en rigtig undervisningssituation, kun fået feedback fra forældrene til de mentee jeg har haft(som normalt ikke var til stede). Og for det betaler man rigtig meget(der blev betalt mere end det dobbelte til MentorDanmark end hvad jeg fik i honorar da jeg har kommet op på den maksimale løn.

Hvorimod hvis du selv finder en er der ikke nogle som har undersøgt de ting mm for dig, men du kan til gengæld slippe markant billigere. Og hvis du finder den rigtige vil de være helt lige so gode. Den ville jeg nok selv gå efter hvis det var mig, og så bede om karakterbevis i de fag det gælder, samt være med de første gange(bare I den anden ende af rummet).

Jeg vil dog hører om det er noget I har afstemt med jeres barn? - min erfaring er at hvis de egentlig ikke har lyst til det, så er det rigtigt svært for lektiehjælperen at hjælpe.

En anden ting er om I selv sørger for at have materiale eller om lektiehjælperen skal finde det(og selvfølgelig have løn for at finde det. Det gælder i begge tilfælde) det kan være lektier der arbejdes på, jeg har haft nogle hvor skolen har stillet en hjemmeside til rådighed mm.

Det var ikke svar på dit spørgsmål, men håber det kan hjælpe lidt med indblik fra den anden side.

Ja det er afstemt med vores datter. Hun har fået nye lærere i år og er endelig motiveret til at lære igen, så derfor vil vi i gang nu. 

Vi forventer at bruge et bureau som f.eks. MentorDanmark, så vi kan komme hurtigt i gang, da de kan finde den rigtige til os. Skal vi selv i gang med at ansætte, vil det tage tid at komme i gang, da vi skal have holdt slået en annonce op og holde samtaler. Derudover skal vi formentlig selv finde materiale, da vi ikke forventer at kunne få noget hjælp fra skolen. Det er forsøgt tidligere i andre situationer uden held. 

Anmeld Citér

28. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ja det er afstemt med vores datter. Hun har fået nye lærere i år og er endelig motiveret til at lære igen, så derfor vil vi i gang nu. 

Vi forventer at bruge et bureau som f.eks. MentorDanmark, så vi kan komme hurtigt i gang, da de kan finde den rigtige til os. Skal vi selv i gang med at ansætte, vil det tage tid at komme i gang, da vi skal have holdt slået en annonce op og holde samtaler. Derudover skal vi formentlig selv finde materiale, da vi ikke forventer at kunne få noget hjælp fra skolen. Det er forsøgt tidligere i andre situationer uden held. 

Mht. materialer, så har jeres datter formentlig adgang til diverse undervisningsportaler, som skolen benytter, via sit unilogin. Jeg er lærer i dansk og engelsk i udskolingen og opfordrer forældre, der ønsker flere lektier og mere træning til deres børn, at benytte sig af portalerne. De fleste af disse har diverse træningsopgaver, som vi ikke nødvendigvis når i skoletiden - fx i stavning, grammatik, tegnsætning, ordforråd etc. etc. - og derudover kan man jo også tage hele forløb fra portalerne op på hjemmefronten. 
Ydermere er der masser af hjemmesider med træningsaktiviteter. Hvis du googler fx “grammar games” er der tonsvis af hits. 

Jeg vil stærkt anbefale, at I afgrænser de faglige områder, hun skal have hjælp til. Alene dansk er jo et meget, meget bredt fag, og det bliver helt uoverskueligt at komme omkring “det hele”. Formentlig har hun også lært  noget det forløbne år. Så jeg ville gå målrettet til træning af enkelte basisfærdigheder - uanset fag - og fokusere på dem. 

Endelig: Hun skal læse hver dag. Alt for mange børn og unge læser nærmest intet uden for skoletiden, og det er virkelig et problem med mange afledte konsekvenser, ikke kun i danskfaget. Og det kan i hvert fald klares uden for den tid, hun skal modtage lektiehjælp. 

Anmeld Citér

29. august 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Hvad med at tage kontakt til læreruddannelsen og spørge, om I må sætte et opslag op der. Der kunne sagtens være en studerende, der gerne vil have lektiehjælp som fritidsjob, og de er da trænede i at undervise. 

Og ja, jeg ville også afgrænse det til et fag eller to. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.