Foster har stor mave - graviditetsukkersyge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.685 visninger
2 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. august 2023

Tofifeen

Profilbillede for Tofifeen

Grundet 3 operationer for nyresten, så har jeg igennem hele graviditeten fået en månedlig scanning, og alt er gået super fint. Hvergang har vi fået afvide vi havde en livlig og sund pige derinde, og alt gik som det skulle. Jeg er nu i uge 37+4 og har de sidste par uger fået afvide jeg havde en stor mave, så da jeg var til jordemoder i mandags, så sagde hun at hun gerne ville have jeg skulle til en vægtscanning, da hun havde svært ved at bedømme vægten, men skønnede den til 2900 gram. Vi var så afsted idag, og hun sagde vores baby havde det godt, og hun havde mange ressourcer. Men at hendes mave var lidt større end normalen, og vi generelt havde en stor baby ( fx lange ben ) og den større mave, kunne være tegn på sukkersyge, så det skal jeg tjekkes for i morgen. 

Hun sagde at efter de får svar på sukkersygesvarene, så ville de i teamet på fødeafdelingen, ligge en plan for mig omkring hvad de skal gøre, også i forhold til at de vil helst ikke have hun bliver for stor derinde, især når jeg er så lille som jeg er ( 154 cm ) Nogle som har prøvet lignende, er så bange for hun har taget skade eller komplikationer ved fødslen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2023

Anonym

Jeg havde stor mave, meget forstevand og kæmpe baby. Test sagde jeg ikke havde graviditetssukkersyge, men blev dog alligevel sat i gang dagen efter termin for at være sikker. Fødte en fin alm dreng på 4200g vaginalt med piller til igangsættelse.

at de er obs på dig og baby og at de vil lægge en plan er ikke et tegn på at noget er farligt eller dårligt. Ved at planlægge en evt igangsættelse eller et kejsersnit kan de bedre planlægge deres arbejde og ressourcer og vil selvfølgelig passe på dig og barnet. 

det skal nok gå 

ps at man er lille har ikke nogen betydning. En hjæ kvinde kan have snævert bækken og svært ved at føde et stort barn. og en lille kvinde kan have løst og nemt bækken og føde kæmpebabyer. Det hele handler om arbejdet med fødsel og at man ikke presser før kroppen er klar. Er man i tvivl om baby kan komme ud blir man klippet eller kejersnit hvis der er helt lukket eller fødsel tager for lang tid. 

Anmeld Citér

24. august 2023

Anonym

Det er rigtig godt at de tjekker op på graviditetssukkersyge og rigtig dejligt at din lille pige har gode ressourcer. Det er netop ressourcerne som de tærer på under fødslen så det er dejligt at være i overskud der. Jeg kan godt forstå at du bliver bange og nervøs for om hun tager skade under fødslen, men jeg tror at det er naturlige tanker for alle gravide når det nærmer sig. Ved at de er opmærksomme på størrelsesforholdet mellem dig og hende så er de på forkant hvis der opstår noget under fødslen eller den simpelthen bare trækker i langdrag. Men det er vigtigt at du bliver inddraget i den plan der skal lægges og at du får forklaret tingene på en måde så du forstår det. Det er ikke noget der skal besluttes hen over hovedet på dig, for så kan det blive en dårlig oplevelse. Så spørg løs indtil du forstår det hele, både før, under og efter fødsel. Ingen spørgsmål er dumme! 
Hvis det viser sig at du har graviditetssukkersyge så skal det også nok gå helt stille og roligt. Så skal din datter have mælk lidt hurtigere efter fødslen og have målt blodsukker, så hun ikke får for lavt blodsukker efter fødslen. Der er rigtig mange gravide med graviditetssukkersyge så det er noget personalet er vant til at have i hænderne. 
Hvis bekymringerne fylder meget for dig synes jeg du skal bede om en ekstra tid hos din jordemoder for at få snakket fødslen igennem. Hun kan meget bedre svare helt konkret på de ting du er i tvivl om. Måske er nogle af bekymringerne helt ubegrundede og så slipper du for at bruge mere tid på dem. Måske er der hold i andre bekymringer og så kan du få at vide hvad de gør for at være på forkant. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.