Hvad er respekt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.210 visninger
5 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. august 2023

Anonym trådstarter

Et lidt skørt indlæg fra mig måske, men…

Min mand siger tit, at han ikke føler, at jeg respekterer ham, og det betyder meget for ham, at jeg gør det. 
Han er ikke så god til at sætte ord på sine følelser, så han har svært ved at fortælle, hvad det præcist er, jeg gør ‘forkert’. Noget med at jeg ikke respekterer hans beslutninger og at jeg taler nedladende til ham.

Respekt er lidt en diffus størrelse for mig. Jeg synes, jeg behandler ham pænt, og hvis jeg kommer til at hæve stemmen eller sige noget grimt, så undskylder jeg bagefter. 

Vi har mange problemer i vores forhold lige nu, men prøver at kæmpe os i gennem. Vi har fire børn under 8 år og en presset hverdag, hvilket heller ikke hjælper på vores kommunikationsproblemer.

Hvad betyder respekt for en mand? Ved I det? 
Ved godt det er lidt tosset at spørge herinde, men når min mand ikke kan sætte ord på følelsen, så er der måske andre, der kan..,

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg tænker det kommer vildt meget an på manden.. en meget gammeldags mand vil nok mene at respekt = kvinden holder hus og lader ham gøre sine ting uden at brokke sig.

En narcissistisk mand vil nok mene at repekt = at forgude ham

Når min mand taler om respekt eller mangel på det, handler det om at jeg kommer til at blande mig når han sætter grænser/tackler konflikter med børnene på en måde som jeg finder uhensigtsmæssigt. Jeg øver mig virkelig i at lade være og det er bestemt blevet bedre.

Måske kan du få ham til at give eksempler På hvornår han ikke føler repekt?

Og har i overvejet en parterapeut? For de kan være med til at sætte ord på/spørge på andre /nogle nye måder og hjælpe gang i en fastlåst dialog

Anmeld Citér

17. august 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Min mand siger tit, at han ikke føler, at jeg respekterer ham, og det betyder meget for ham, at jeg gør det. 
Han er ikke så god til at sætte ord på sine følelser, så han har svært ved at fortælle, hvad det præcist er, jeg gør ‘forkert’. Noget med at jeg ikke respekterer hans beslutninger og at jeg taler nedladende til ham.

Respekt er lidt en diffus størrelse for mig. Jeg synes, jeg behandler ham pænt, og hvis jeg kommer til at hæve stemmen eller sige noget grimt, så undskylder jeg bagefter. 

Vi har mange problemer i vores forhold lige nu, men prøver at kæmpe os i gennem. Vi har fire børn under 8 år og en presset hverdag, hvilket heller ikke hjælper på vores kommunikationsproblemer.

Ved godt det er lidt tosset at spørge herinde, men når min mand ikke kan sætte ord på følelsen, så er der måske andre, der kan..,

Det er nærmest umuligt at svare på, når man ikke kender din mand. Jeg er mand, men jeg vil gætte på at min opfattelse af respekt ikke er den samme som din mands blot fordi vi deler køn.

Det kan måske have noget en maskulinitetsopfattelse at gøre, hvor han måske føler sig mindre som mand fordi du måske stiller spørgsmålstegn ved hans beslutninger. Igen - virkelig svært at vurdere hvis han ikke kan sætte nogle flere ord.

Ud fra din beskrivelse er der så tale om at han føler du omgør eller er uenig i hans handlinger i familien? Der skal selvf. altid være plads til uenighed men der er mange måder det blive udtrykt på.

Anmeld Citér

17. august 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Kort sagt så er respekt for mig at man behandler andre i det her tilfælde sin partner på præcis samme måde som man selv forventer at blive behandlet 

Anmeld Citér

17. august 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Udfra de få oplysninger du lige giver og gengivelse af hans ord, så tænker jeg at du måske er lidt for bossy i jeres hjem og kommer til at rette på hans måde at gøre/sige ting og eller kritiserer ham eller det han gør. 

jeg tror han mangler at du giver plads til at han gør ting på hans egen måde og det også er godt nok. 

Anmeld Citér

17. august 2023

HilliHallo

Respekt er at anerkende andres værdi, status og vigtighed. 

Du skriver jo selv hvad problemet er; Du respekterer ikke hans beslutninger og taler nedladende til ham. Mere behøver manden vel ikke at uddybe? Du lytter ikke til ham. Vil ikke lytte. Og igen er du selv respektløs fordi du ikke anerkender hans behov. 

Det er da en vej at du kan undskylde. Men hør nu hvad manden siger til dig og tag det til dig. Måske du selv kan komme på nogle eksempler de næste par dage ved at tænke og reflektere i fornemmede situationer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.