Skal han hedde det til fornavn eller mellemnavn??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.702 visninger
9 svar
21 synes godt om
14. august 2023

2200NørrebroMor

Profilbillede for 2200NørrebroMor

Hjælp hjælp hjælp.

Min søn skal døbes og han skal have to navne + efternavn (selvfølgelig).

Jeg selv har to navne som jeg flittig benytter, og det har jeg det rigtig godt med. Nogle af mine venner kalder mig det ene, og nogle det andet. 

Min kæreste derimod har også to navne og synes, at hans andet navn er komplet ligegyldigt. Han mente derfor ikke, at vores søn skulle have to navne. Jeg overbeviste ham, og nu har han to navne. MEN han vil have, at vores søns andet navn skal være et mellemnavn. Ja, det kan man godt. Mellemnavnet må gerne være et godkendt drenge- og pigenavn. Et eksempel: Peter Gabriel Bach-Jensen. Gabriel ville man mene var et fornavn sammen med Peter, men man kan åbenbart godt i følge den nye navnelov hedder Gabriel til mellemnavn. Jeg synes det klinger forkert, at vores søn ikke skal have begge navne som fornavne. Ikke at vi nogensinde ville kalde ham ex. Peter Gabriel, men kun Peter. Jeg tænker bare.. nu vil han have et super dejligt navn, men som han som fornavn ikke hedder. Så gode råd er velkommen! Er det bare mig der er sær? Er det ligegyldigt om han hedder det som fornavn eller som mellemnavn? 

Min kæreste er "bange" for, at han eks i skolen vil blive kaldt op som Peter Gabriel og ikke bare Peter, og at han hele livet skal sige, at han kun hedder Peter. 

Okay, det blev langt. Håber I forstår. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg vil mene det er ligegyldigt. Jeg har selv flere navne, hvoraf nogle nærmere har karakter af efternavn, men fordi man ofte kun skal skrive for og efternavn hedder jeg tre fornavne og et efternavn. Medmindre jeg er doven, så skriver jeg en i hver. Det er i øvrigt kun to af fornavnene jeg bruger aktivt, npr jeg omtaler mig/præsenterer mig

I forhold til det med skole opråb osv.. så er det hvad man gør det til. Jeg gik i skole med en der ikke ville kaldes ved fornavn, som vi så bare kaldte mellemnavnet. Det lærer man jo. Dengang ville jeg kun kaldes ved ét fornavn, og det blev jeg uden problemer 

Anmeld Citér

14. august 2023

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Jeg hedder Emma Victoria til fornavn og jeg er aldrig blevet kaldt det.

Anmeld Citér

14. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Ingridgh skriver:

Hjælp hjælp hjælp.

Jeg selv har to navne som jeg flittig benytter, og det har jeg det rigtig godt med. Nogle af mine venner kalder mig det ene, og nogle det andet. 

Min kæreste derimod har også to navne og synes, at hans andet navn er komplet ligegyldigt. Han mente derfor ikke, at vores søn skulle have to navne. Jeg overbeviste ham, og nu har han to navne. MEN han vil have, at vores søns andet navn skal være et mellemnavn. Ja, det kan man godt. Mellemnavnet må gerne være et godkendt drenge- og pigenavn. Et eksempel: Peter Gabriel Bach-Jensen. Gabriel ville man mene var et fornavn sammen med Peter, men man kan åbenbart godt i følge den nye navnelov hedder Gabriel til mellemnavn. Jeg synes det klinger forkert, at vores søn ikke skal have begge navne som fornavne. Ikke at vi nogensinde ville kalde ham ex. Peter Gabriel, men kun Peter. Jeg tænker bare.. nu vil han have et super dejligt navn, men som han som fornavn ikke hedder. Så gode råd er velkommen! Er det bare mig der er sær? Er det ligegyldigt om han hedder det som fornavn eller som mellemnavn? 

Min kæreste er "bange" for, at han eks i skolen vil blive kaldt op som Peter Gabriel og ikke bare Peter, og at han hele livet skal sige, at han kun hedder Peter. 

Min niece har min mors navn som mellemnavn, det bliver ikke brugt til hver dag. Min søster havde også et mellemnavn. Min mor havde også. (faktisk havde hun to)

Så nej synes ikke det er mærkeligt at have et alm navn som mellemnavn. (kan ikke se det mærkelige..

Jeg ville sætte det som mellem navn. 

Anmeld Citér

14. august 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Fuldkommen ligegyldigt Det er ikke til at vide hvad barnet ender med at ville kaldes, og det er jo mest bare en teknikalitet om det reelt så er et for- eller mellemnavn …

Anmeld Citér

14. august 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså jeg syntes det er en smagssag, om man vil bruge det som et helt navn, eller som fornavn, mellemnavn, kaldenavn osv.

Jeg hedder Anne Kirstine, og bliver både kaldt Anne Kirstine og Stine.

Min søster hedder Sarah Nina, men er ALTID kun blevet kaldt Sarah.

Havde en veninde, vis søn hedder Oliver Frederik, og det er det han bliver kaldt. Vh Stine 

Anmeld Citér

14. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ingridgh skriver:

Hjælp hjælp hjælp.

Jeg synes, det kan være ligegyldigt. Når du aldrig vil kalde ham Peter Gabriel alligevel, gør det vel ingen forskel, om Gabriel rent formelt er et fornavn eller et mellemnavn. 
Han vil jo til enhver tid kunne bede sine omgivelser om at kalde ham Gabriel, hvis han kommer til at føle for dét. Så går det nok, at han en sjælden gang bliver kaldt Peter af folk, der ikke kender ham.
Det kan også være, at han vil blive kaldt P.G. eller Peter G. eller bare Bach eller Jensen, hvis der er flere Peter’e i hans klasse eller vennekreds. Det kan være, han synes, at Gabriel er grimt og aldrig vil kaldes det. 
Jeg har haft en elev, der hed Lukas Vagn og hadede Vagn, som ingen derfor nogensinde brugte. En Anne Katrine, som efter eget ønske kun blev kaldt A.K. En Tina Anna, som altid blev kaldt Tine, indtil hun som teenager kastede sin kærlighed på Anna og derefter kun ville kaldes dét. Og jeg har aldrig nogensinde skænket det en tanke, om “navn to” officielt var for- eller mellemnavn. Hvem skulle gå op i dét? “Nix, vi vil ikke kalde dig Gabriel, for det er ikke officielt dit fornavn” - sagde ingen nogensinde. 

Anmeld Citér

15. august 2023

Darling

Det er ligegyldig, jeg synes du skal give dig på den her. Nu har din kæreste givet sig og sagt god for 2 navne, også synes jeg du skal give dig og lade det blive et mellemnavn og ikke to fornavne

Anmeld Citér

15. august 2023

AnoMor

Ingridgh skriver:

Hjælp hjælp hjælp.

Jeg synes du skal efterkomme din mands ønske om hvilket navn det skal stå først nu når han har efterkommet dit med at han skal have to navne. 

Jeg gjorde lidt det samme med min søn. Vi var enige om fornavn men jeg VILLE have et bestemt navn som mellemnavn. Hans far bryder sig ikke så meget om det. Men vi indgik kompromis der hed at hvis han fik det mellemnavn jeg valgte så fik han hans fars efternavn. 

Anmeld Citér

15. august 2023

Jack O’Lantern

Profilbillede for Jack O’Lantern

Fuldstændig ligegyldigt.

jeg har to fornavne og har kun mødt 1 lærer som brugte hele mit navn “fordi hun synes det var så flot” ellers har jeg altid bare heddet Andrea.

Begge mine piger har også 2 fornavne og med den store har jeg flere gange skulle gøre det offentlige (kommune, dagpleje o.s.v.) opmærksomme på at hun altså hedder x x og at vi ønsker hun bliver kaldt dette… kunne forestille mig det bliver det samme med lillesøster når hun starter pasning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.