Mit barn taler ikke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.549 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. august 2023

Anonym trådstarter

Vores dreng bliver to år til november. Han er kvik og glad, er startet i vuggestue og trives i høj grad.

Men han siger ikke ret mange ord - nærmest ingen. Han kan sige nogle dyrelyde ‘gok gok’ - ‘muh’ og lidt andre. 
Hans ører er tjekket, der var noget væske, men det er forsvundet af sig selv - det var i foråret.

Han er god til at kommunikere med fagter og lyde.

Vuggestuen er opmærksomme på det, og vi skal snakkes ved om det på er tidspunkt. 

Han er barn nummer tre. De andre har sagt deres første ord før et-års-alderen, og har ellers haft en ret normal sprogudvikling - dog har begge fået lagt dræn i ørerne.

Han forstår virkelig meget af det vi siger, så han må jo have et passivt sprog - men han forsøger sig ikke rigtig med at sige ord - nærmest slet ikke.

Men jeg vil høre, om der er nogen af jer, der har nogle gode råd - som måske er lidt noget andet end de gængse med at læse bøger, synge sange, gentage osv. Det synes jeg vi allerede gør meget. Nogle ideer til, hvordan vi kan få ham til at bruge talesproget. Ved ikke om der er noget at gøre, eller om vi bare skal vente… men måske nogen har nogle erfaringer de vil dele. På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Min dreng fra november siger rigtog meget ga til alt 

Så er han begyndt at sige "av" "arj arj" (hej hej) men det er vist også det.

Her tænker jeg ører. Som skal tjekkes, men er endnu på ingen måder bekymret. Jeg arbejder i vuggestue og sammenligner selvfølgelig, og så meget bagud er han egentlig ikke, hvis jeg samenligner med de drenge vi har på den alder, men der skal snart ske noget rent sprogligt. 

Men så længe de forstår hvad man siger. , Så er man ikke så bekymret, sprogforståelse kommer først, så skal det andet nok komme

Anmeld Citér

10. august 2023

Anonym

Kunne der udover sproget, være noget som tydet på autisme? Måske infantil autisme? 

Anmeld Citér

10. august 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kunne der udover sproget, være noget som tydet på autisme? Måske infantil autisme? 

Nej, det tænker jeg ikke. Han er meget almindelig, det eneste er, at han ikke kan snakke ��

Anmeld Citér

10. august 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Min dreng fra november siger rigtog meget ga til alt 

Så er han begyndt at sige "av" "arj arj" (hej hej) men det er vist også det.

Her tænker jeg ører. Som skal tjekkes, men er endnu på ingen måder bekymret. Jeg arbejder i vuggestue og sammenligner selvfølgelig, og så meget bagud er han egentlig ikke, hvis jeg samenligner med de drenge vi har på den alder, men der skal snart ske noget rent sprogligt. 

Men så længe de forstår hvad man siger. , Så er man ikke så bekymret, sprogforståelse kommer først, så skal det andet nok komme

Tak for svar. Er heller ikke sådan rigtig bekymret, men jeg synes alligevel det begynder at undre mig lidt, at der ikke snart kommer flere ord på. Men på alle andre måder er han fint med og trives godt. Godt at vide, at det ikke er så usædvanligt

Anmeld Citér

10. august 2023

Anonym

Vores dreng bliver også to til november og har heller ikke ret mange ord. 
Han siger mor, hov, hop, op, gyng gang, vov, miaw. Og så nogle ord vi forstår, men som ikke udtales rigtigt fx dut = sut, dil= bil, dyve=dyne, babot = robot (græsslåmaskine og støvsuger). Han fik lagt dræn i marts. Jeg er bekymret, men det er vuggestuen ikke.
Han har et rigtig godt kropssprog, og forstår rigtig meget af det vi siger. Og så er han enormt langt fremme rent motorisk. Vuggestuen siger de ikke kan have fokus på motorisk og sproglig udvikling samtidig, samt at drenge ofte er langsommere til sproget end piger.

Jeg har ingen råd, men vil bare fortælle at ikke er alene

Anmeld Citér

10. august 2023

HilliHallo

Min datter bliver 2år i morgen. Hun siger hej og hov. Alt andet er pludren. 

Hun er meget bagud. Både motorisk og sprogligt. I vuggestuen er hun i sproggruppe. Derhjemme læser vi, synger, snakker osv. Og så laver vi bogstavslyde fx "mmmmmmm" eller 'aaaaaaaaaaa". Mere kan der ikke gøres nu. En logopæd begynder først sit arbejde ved de 3år 

Anmeld Citér

10. august 2023

Anonym

Tænker børn udvikler sig i deres egne tempi. Min søn fik først forstålig sprog som 4 årig. Han har så også infantil autisme, plus er ørebarn. Han har fået lagt dræn 5 gange.. i dag som 6 årig er hans sprog alderssvarende. Når de endelig begynder at tale, så kan de mange flere ord. 

Men jeg vil sige gentag, gentag, gentag. Noget der fungerede her var ligesom at vælge fx 5 m ord/lyde og så have mange gentagelser af dem. Fx mor, mad, mælk (altså ord man nemt kan gentage meget i hverdagen). Så der ligesom er fokus på en bestemt lyd af gangen. 

Anmeld Citér

10. august 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min yngste datter var længe om at snakke ordentligt. Vuggestuen satte lidt ekstra indsats ind, bl.a. med dialogisk læsning og var ret obs på det.

Jeg var egentlig ikke bekymret på noget tidspunkt. Nu er hun 3,5 og klarer sig rigtig fint. Man kan godt høre hun er lidt bagud ifht nogle af de jævnaldrende, men hun kan sagtens gøre sig forståelig. Og så er hun lidt længere fremme på andre punkter. F.eks. er hun dygtig motorisk og smed bleen da hun var 2 år.

Anmeld Citér

10. august 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Vi vil prøve det der med at fokusere på ‘m-ord’. Og dejligt at høre, at andre også har stået i det samme

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.