Falder kun til ro ved amning, 7 mdr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Skal det bare være tough love med skrig til han tager en flaske?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.708 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. august 2023

Lysegroentblad

Hej!

jeg har en søn på 7 måneder som har været fuldammet indtil han var 6 måneder. Nu giver vi ham mos og grød tre gange om dagen. Han er ikke mega interesseret i mosen. De første 3-4 bidder spiser han med glæde, men så skal man ligesom arbejde for at få mere i ham, hvilket man så til gengæld også godt kan, men han spiser kun en halv squeeze-bag per måltid. Dvs. han får halvanden squeezebag om dagen og resten er mælk. Jeg startede med at lavede al mosen til ham selv, men han vil hellere have de der poser. 
Han er 7 måneder og har ingen tænder endnu. 
Han er meget brystfikseret hvilket selvfølgelig er meget naturligt, men jeg vil gerne have vænnet ham af med det. Mit største problem er at han stadig vågner 3-4 gange om natten. Det er kun 1-2 af de her opvågninger der virker som reel sult. De resterende gange vil han bare gerne have brystet i munden. Så sutter han en enkelt gang og falder hen igen. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at han kun vågnede pga af sult! Han bruger ikke sut. Jeg har forsøgt det der med at skifte mit bryst ud med en sut af flere slags, men han bliver kun arrig af det og begynder aldrig at sutte på den. Han vil heller ikke have flaske. I det store hele er han kun meget interesseret i at sutte på mit bryst. Nu går min kæreste snart på barsel og jeg kunne virkelig godt tænke mig at han kunne få ham til at tage en flaske, og derved også lægge ham til at sove. Jeg har prøvet flere forskellige slags MME og vælling. Han vil ikke have det.

Nogen råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2023

Mor20182021

Profilbillede for Mor20182021

Har du prøvet at lade far stå for at give flaske? Evt tage ud af huset mens det er, så duften af brystet ikke er tilgængelig - det hjalp hos os.

Når din søn nu er 7 måneder, så lyder det umiddelbart ikke af meget mad han får i løbet af dagen (ud over bryst selvfølgelig). Min yngste gad absolut ikke ske mad og jeg har virkelig været i tænkeboks med hvad jeg så kunne tilbyde, så hendes behov for forskellig mad blev opfyldt. 
Grødpandekager var et hit og super nemt at lave. Generelt mad hun selv kunne sidde med ville hun langt hellere. Let opblødt bondebrød med diverse smørrepålæg. Selvom din søn ikke har tænder endnu, så kan han gumle en masse med gummerne

Tænker at når først sin søn får knækken koden til at andet mad end brystet kan være rigtig godt, så vågner han forhåbentlig ikke så mange gange om natten. 

Anmeld Citér

7. august 2023

Anonym

Har en dreng på samme alder og jeg kan genkende alt det du skriver.

Min dreng er ikke så sulten om morgenen fordi han spiser sig mæt i brystmælk om natten (han vågner omkring 6x per nat) så her er planen også at udfase natamning når far snart går på barsel.

Min dreng er glad for mad han kan sidde med selv, så vi kigger på BLW opskrifter og bløddampede grøntsager. Vi er så småt begyndt på bondebrød med makrel i tomat, leverpostej, hummus mm. 

Forstadsmor har også nogle gode opskrifter på madmuffins mm til babyer som gerne vil sidde med maden selv. Og ellers så tager vi den med ro, det skal nok komme

Anmeld Citér

7. august 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Præcis samme skriv kunne jeg have lavet på begge mine piger! Begge piger har først virkelig været klar på mad omkring 1 år, men tilgengæld været vilde med at blive ammet. Jeg tænker du skal mærke efter om du har brug for at nedtrappe amning, hvis du har det er den eneste vej kun at far kommer mere på banen. Hvis du trives med de mange amninger, så vil jeg tage det helt roligt og vente på at interessen naturligt kommer fra baby

Anmeld Citér

7. august 2023

Lysegroentblad

Ja, det kan godt være jeg skal lidt i tænkeboks med det der mad igen, for han vil virkelig gerne sidde med det selv. Det forsøgte jeg også i starten - det der med at han fik lov til at sidde med det helt selv - men jeg blev i tvivl om hvor meget mad han rent faktisk fik ind. Det virkede til at det bare havnede alle andre steder. Men jeg tror jeg vil prøve mig med lidt fastere ting som I siger og så må han få lov til at sidde med det selv. 
Og hans far er lige gået på ferie i dag og det går faktisk overraskende godt for ham at få ham til at sove så længe jeg ikke er til stede

Anmeld Citér

7. august 2023

Lysegroentblad

havudsigt skriver:

Præcis samme skriv kunne jeg have lavet på begge mine piger! Begge piger har først virkelig været klar på mad omkring 1 år, men tilgengæld været vilde med at blive ammet. Jeg tænker du skal mærke efter om du har brug for at nedtrappe amning, hvis du har det er den eneste vej kun at far kommer mere på banen. Hvis du trives med de mange amninger, så vil jeg tage det helt roligt og vente på at interessen naturligt kommer fra baby

Jeg har intet imod at han får mælk om natten, det er mere når han vågner udelukkende for at få brystet i munden og så falder i søvn med det samme igen

Anmeld Citér

7. august 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Det er HELT normalt, at han endnu ikke er klar til at slippe brystet mere, men stadig udforsker, sanser og supplerer med mad. Jeg blev også overrasket, men valgte at lytte til hans behov og tage det i hans tempo med både mad og tryghed. Han blev derfor ammet (også om natten) meget længere end jeg havde forventet. 

Der står 6 mdr til fast føde i bøgerne, men dem var børnene ikke læst

Anmeld Citér

8. august 2023

Lysegroentblad

Savanna skriver:

Det er HELT normalt, at han endnu ikke er klar til at slippe brystet mere, men stadig udforsker, sanser og supplerer med mad. Jeg blev også overrasket, men valgte at lytte til hans behov og tage det i hans tempo med både mad og tryghed. Han blev derfor ammet (også om natten) meget længere end jeg havde forventet. 

Der står 6 mdr til fast føde i bøgerne, men dem var børnene ikke læst

Jeg må finde noget tålmodighed frem

Anmeld Citér

8. august 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna
Lysegroentblad skriver:

Jeg må finde noget tålmodighed frem

Jeg blev virkelig også overrasket! Og overvejede flere gange bare at stoppe, fordi jeg ikke orkede mere. Men han fandt så meget ro og tryghed i det, så vi blev ved. Jeg følte mig ærlig talt lidt snydt, da jeg troede 6 måneder var den magiske dato, men nix. Det blev meget længere, og kunne se det samme gjaldt for mange andre omkring mig. Nogle børn var vilde med mad, mens andre stadig fik mælk som en stor del af kosten det første lange stykke tid. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.