Hun er ligeglad med sin hygiejne. Er det normalt??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.484 visninger
7 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. august 2023

Anonym trådstarter

Min datter er 11 år og er kommet i puberteten. 
Hendes hår fedter hurtigt, og hun kommer lynhurtigt til at lugte af sved. Det generer hende åbenlyst ikke, da hun ikke selv tager intiativ til at gøre noget ved det. På den måde kommer hun hurtigt til at fremstå usoigneret og det er ikke rart for os forældre at se eller lugte. Vi skal altid sige til hende når hun skal gå i bad og gøre hende opmærksom på, at hendes hår er fedtet. Samtidig skal vi også huske hende på at få sig vasket godt under armene dagligt og tage deo på. Hvis hun ikke lige gør det en enkelt dag, så lugter hun kraftigt af sved. Hun ser ikke, at hendes hår er fedtet og at hun lugter. 
Er det normalt at man ikke selv lægger mærke til det og handler på det i den alder? Jeg er med på, at pubertet gør meget ved hormonerne osv. 

Hun kommer ikke i bad hver dag. Det gør vi forældre heller ikke, men vi vasker os dagligt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja jeg vil mene det er helt almindeligt. Der findes ualmindeligt mange fedtede teenagere og deres værelser lugter også altid lidt af gnu :-D 

bliv ved at minde hende om det. På et tidspunkt opdager hun selv værdien i rent hår osv.

Anmeld Citér

5. august 2023

Trepiger

Profilbillede for Trepiger

Ja det er helt normalt. Er lærer og vi må altid tag snakken når ungerne rammer 4/5 klasse. Det er godt I som forældre er opmærksom på det, og kan hjælpe. Har selv tre teanager, lige pludselig knækket de koden, og så er de ikke til at drive ud af badeværelset

Anmeld Citér

5. august 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Sådan var jeg også. Tror jeg havde svært ved at forholde mig til forandringerne i kroppen, så jeg prøvede nok at ignorere det så jeg ikke skulle forholde mig til det. Mine forældre hjalp mig så heller ikke til at huske det, fx ved at købe en deodorant til mig, og det kunne jeg godt have ønsket. Så bare fortsæt, en dag finder hun ud af at andre ikke synes det er rart at hun lugter

Anmeld Citér

5. august 2023

Anonym

Min datter er lige blevet 13 og er først inden for det sidste halve år begyndt at blive mere opmærksom på det. Hun har også skulle mindes på bad, deo og vask under armene. Altså deo har hun husket længe, men problemet for hende har også været at hun faktisk ikke har kunne lugte svedlugten selv. 
Hun er mere opmærksom og spørger tit om den trøje hun tager på lugter af sved og er også blevet meget mere bevidst om at tage bad og fedtet hår.

Vores ældste søn har ikke lugtet af sved på samme måde, men han begyndte først da han var 14 med at “gøre noget ud af sig selv.” Gå i bad oftere, gerne ville sætte hår, lige fjerne dun på overlæben osv. 

Jeg tror det er meget normalt at de ikke selv er opmærksomme på det til at starte med og de skal vænne sig til forandringerne. Så bliv ved med at “hjælpe” jeres datter. Hun skal nok nå til selv at huske det. 

Anmeld Citér

5. august 2023

HilliHallo

Lyder helt normalt for en på "kun" 11år. Hun er jo stadig et barn  

Men bliv ved med at være et godt eksempel og have deo osv til rådighed. Så skal det nok komme. 

Anmeld Citér

5. august 2023

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen Så er jeg mere fortrøstningsfuld!! 

Anmeld Citér

5. august 2023

Anonym

Vores er lige blevet 11 år, og er en total GNU!

Vi sender hende i vad, under højlydte protester hver anden dag.

Hun HADER at jeg hver aften smider hendes t-shirts til vask. Brokker sig hver morgen over, at blive mindet om at vaske sit ansigt, og under armene osv. 

Hun er begyndt at få bumser, fedte hår, og hun kan ikke selv lugte, at hun lugter. Så det kan godt være lidt en kamp, at få hende i bad. 

Men sådan er det bare! 

Vores ældste havde også en periode, lige omkring den alder, hvor vi var nød til at være extra efter hende. Det gik heldigvis over, lige inden hun blev 12 år, og nu er vi nød til at minde hende om, at et bad, ikke behøver at være en heldags adfærde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.