Stram økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.707 visninger
9 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. august 2023

Anonym trådstarter

Sagen er den at jeg venter vores 2. barn inden længe, og vi sidder stramt økonomisk. Jeg bruger så meget krudt på at tænke over det. Jeg blev fyrret under min graviditet, dvs. at jeg er på barselsdagpenge i hele min barselsperiode. Ca. 8500 får jeg udbetalt. Vores husleje er på 11.500 og jeg syntes ærligt at det er op af bakke. Min mand tjener dog fint, men det begrænser ig stadig i dagligdagen. Kan man søge om noget ekstra? Eller skal jeg/vi bare klare os for det? Jeg syntes det er vanvittig med to børn, hus, bil osv.

Er der nogen der kan genkende det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Alt efter hvad din mand tjener kan I måske få delvis friplads til det ældste barn.

Kan I skære ned på diverse streamingtjenester, podcast abonnementer eller hvad man ellers kan have af den slags?

Kan I undvære bilen eller skal din mand bruge den til og fra job?

Som jeg forstår det er det jeres eget så, så kan det evt. være at banken/realkredit går med til at I kun skal betale renter i nogle måneder - det sparrer penge hver måned. 

Anmeld Citér

2. august 2023

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Alt efter hvad din mand tjener kan I måske få delvis friplads til det ældste barn.

Kan I skære ned på diverse streamingtjenester, podcast abonnementer eller hvad man ellers kan have af den slags?

Kan I undvære bilen eller skal din mand bruge den til og fra job?

Som jeg forstår det er det jeres eget så, så kan det evt. være at banken/realkredit går med til at I kun skal betale renter i nogle måneder - det sparrer penge hver måned. 

Friplads er ikke muligt, desværre. Vi har 3 streaming tjenester i alt, det syntes jeg heller ikke er meget. Vi har skiftet til de billigste abonnementer. Min mand kan overhovedet ikke undvære bilen, da han arbejde i hele Jylland og Fyn. Nr 2 bil er skiftet ud med en ladcykel. Det er ikke vores eget hus. Vi bor til leje. 

Ingen af os, trods vores alder, har nogensinde haft et lån. Måske det kunne blive vores løsning nu.

Tak for dine input 

Anmeld Citér

2. august 2023

Anonym

I kan ikke få diverse tilskud desværre. 

Hvad med en billigere bolig, billigere bil, kig ind i jeres madbudget, billigere Bleer, køb kun need to have og ikke Nice to have, handel kun tilbud, evt kig på mad for fattigrøve de er meget billigt madplaner

Anmeld Citér

2. august 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Min ærlige mening er at før i overvejer at låne penge, så skærer i al "fråds" væk. Og i den sammenhæng er streaming fråds. Det er en periode du har en begrænset indtægt -har i ikke lidt opsparing i kan tage af? 

Tjek i øvrig om i kan få boligsikring når nu i lejer (bare ansøg. Den der online betegner virker ikke altid)

Har du taget højde for at når baby er født kommer der ekstra børnepenge? 

Hvor mange penge mangler i pr måned, og har du regnet på hvor dyrt der faktisk er at låne? Det er jo et forbrugslån der er tale om. Det får du næppe i en bank og renterne er omkring 15% og der skal du jo også begynde at betale tilbage med det samme eller bliver det vanvittig dyrt. For at låne bare 20.000 kan du nemt risikere at betale 30.000 tilbage, hvis ikke du kan afdrage på ganske kort tid

Anmeld Citér

2. august 2023

Anonym

I skal ikke låne. For at få det til at gå op. Så må man spar noget merer 3 tjenester er ca. 300kr om mdr. Det løber altså også op. Prøve med kun 1 også er der DR appen den er gratis 

Spar I mad. Købe kun ind 1 gang om ugen.

Drikke mindre mælk/sodavand merer vand. 

Købe IKKE marketing. 

Købe brugt tøj. Genbrug er godt. Både for pengepung og miljø 

Anmeld Citér

2. august 2023

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Sagen er den at jeg venter vores 2. barn inden længe, og vi sidder stramt økonomisk. Jeg bruger så meget krudt på at tænke over det. Jeg blev fyrret under min graviditet, dvs. at jeg er på barselsdagpenge i hele min barselsperiode. Ca. 8500 får jeg udbetalt. Vores husleje er på 11.500 og jeg syntes ærligt at det er op af bakke. Min mand tjener dog fint, men det begrænser ig stadig i dagligdagen. Kan man søge om noget ekstra? Eller skal jeg/vi bare klare os for det? Jeg syntes det er vanvittig med to børn, hus, bil osv.

Er der nogen der kan genkende det?

Jeg kan sagtens sætte mig i jeres sted. Vi tjener begge godt, men med udgifter der gør at vi kun lige kan klare den. Med de stigninger i både forbrug på energi men også fødevarer gør at vi reelt er i minus når man ser vores budget. Vi klarer den, men det er ikke super sjovt lige nu. 
Jeg ved at I kan søge om friplads/delvis friplads hvis I tjener mindre end 5xx.xxx  et eller andet om året. Tjek det lige. 
Generelt set må man jo spænde livremmen ind. Opsige abonnementer, finde billigere alternativer til internet, tlf, forsikring osv. vi har fx kun netflix som vi deler med min søster(lovligt efter deres nye regler) og ikke andre TV/podcasting. Droppe tumbler. Bruge tøjet flere dage, lave madplan og holde sig til den. Der er flere sparetips at hente, men jeg er sikker på at I kender de fleste i forvejen. 
Vi herhjemme har i flere år levet stramt. Efter min mand kom ud for en arbejdsulykke og sad i kørestol i et halvt år. Han måtte få en ny uddannelse og var på offentlig ydelse i flere år. Det er hårdt men kan man godt klart det, især når man ved det ikke er for evigt

Anmeld Citér

2. august 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

I øvrigt som en skriver, dr streaming er gratis og hvis man vil se film, så er filmstriben også gratis (man bruger sit biblioteks login) de har rigtig mange fine film, men selvfølgelig ikke det biografaktuelle

Anmeld Citér

2. august 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Kan den store ikke få en deltidsplads i institution (i vores kommune hedder det 30 timer). 

Anmeld Citér

2. august 2023

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Kan den store ikke få en deltidsplads i institution (i vores kommune hedder det 30 timer). 

Hun har en deltidsplads på 25 timer, og har altid haft det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.