Vaner og rutiner i ferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.084 visninger
9 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. juli 2023

Anonym trådstarter

Holder I fast i jeres sunde livsstil hvis I praktiserer det når I har ferie?? Dyrker I motion, spiser sundt og lige tænker jer om hvordan I spiser selvom familien også har ferie med jer? Eller holder I ferie 100 procent med ingen tanke på hvad I spiser og ingen dyrkning af motion??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Behøver det være enten eller? 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Tilføjer, jeg lever så også under mantraet "alt med måde" ift mad/drikke.

Gider ikke kure, begrænsninger eller forbud - sport og sund mad skal væer en naturlig del af hverdagen. Tror hvis man deler det så kraftigt op, med at det er enten eller, så skaber man en følelsesmæssig kløft, hvor sukker/mad etc er belønning og sport og salat er straf og så føler man sig straffet og det bliver svært at holde. 

Hvis man nu ser på det med øjne hvor at man godt må tage en skive kage eller et glas vin en tirsdag, så længe det ikke er to stykker eller to glas. Eller at man ikke behøver 10 skefulde bairnaise, men blot 3. og ikke hver dag. På den måde har jeg holdt min vægt i mange år og føler ikke jeg mangler noget. Og siger ikke til mig selv at nu må jeg godt få 3 stykker kage fordi det er ferie. 

Det fungerer naturligvis ikke for alle hvis man er vokset op med at slik og lækre sager kan være en belønning og sund mad er en straf. Det er vi rigtig mange der vokset op med og er et svært mønster at ændre. Min mand kom fx. og gav min søn en vingummi fordi han havde slået sig og var ked af det.

Tog emnet op om aftenen og sagde at man ikke skal gøre madvarer til trøst, for det hænger ved at mad er en belønning/trøst resten af livet.  Mange er sikkert uenige, nok fordi de er vokset op på samme måde - det er jeg også - og derfor er jeg bare fortaler for at vi lige har det i baghovedet hvilke vaner vi giver vores børn. 

Jeg siger ikke man godt må forkæle sg selv med noget ekstra lækkert, det skal bare ikke blive for enten/eller straf/belønningsagtigt. 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Cerenia

Jeg har det bedst med at være sund og elsker ferier fordi der har jeg mere tid og overskud. Så jeg træner tit mere og spiser sundere ☺️ der ryger også pizza og slik ned, men synes jeg har en god balance.

Man skal jo gøre som man føler for og som giver mening for en ☺️ For mig giver det energi og glæde at komme og træne, ikke sikkert det gør for andre. 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Vi spiser sundt til hver dag og træner og det gør vi også i ferierne, men der er også plads til en is, en drink og pizza, men vi elsker vores grønsagsshake og sukkerfrie liv, så det ville vi ikke kunne undvære en hel ferie. Det samme med motion, vi elsker at være aktive med vores børn og træne, og det er for os også en måde at være sammen på, så det er naturligt at gøre det i vores ferier

Anmeld Citér

11. juli 2023

Anonym

Vi holder bestemt ikke 100% ferie, hvad sundhed angår. Nu er sundhed mange ting, men her er eksempler fra vores hjem:

- Sønnen har faste spilletider (han gamer playstation) til "hverdage" og en anden spilletid til det som vi kalder "weekender og ferie" (gælder også helligdage)

- Børnene får normalt kun sodavand i weekenderne, og i ferierne kan der godt være en ekstra dag måske to i løbet af en uge, hvor de også får det her (altså i ferierne).

- Her drikkes kun alkohol i weekenderne, men ved ferier kan der snige sig en dag eller to mere ind i løbet af ugen, præcis som ved børnenes sodavand.

- Om sommeren i ferien spiser vi flere is end vi normalt gør

- Vi spiser ikke mere, mere usundt el. fordi det er ferie. "Altid", så vidt muligt, massere af grønt.

- Børnenes sportsaktiviteter er lukket i ferierne, så dem kan de ikke tilgå. Men vi forsøger så vidt muligt at de kommer ud i frisk luft hver dag og opfordre til at se venner mm (social og mental sundhed)

- Vi voksne dyrker stadig vores sport, men i mindre omfang

- Der er mere fokus på turer ud af huset og oplevelser, som også tager tid samt er sund på så mange måder

Tja, der er nok mere, men vi holder ikke bare ferie uden omtanke

Anmeld Citér

11. juli 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Vi gør vist nogenlunde som vi plejer, tilsat en smule mere grillmad, lidt flere is og lidt flere drinks til de voksne Vi bevæger os hver dag, spiser ret fornuftigt grønt og varieret og er sammen med en masse dejlige mennesker - det er sundhed i min optik!

Anmeld Citér

11. juli 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Ej vi holder nok mest ferie fra det sunde mad…. Ikke fordi vi går amok i fastfood, men fordi vi har tid til at lave lækkert mad og derfor nok også spiser noget mere. Eller vi nok er hurtige til at sige ja til is og sodavand. Vi lever til hverdag også efter princippet om alt med måde 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Anonym

Vi spiser mere is i sommerferien, men ellers spiser vi faktisk nok ofte sundere, fordi vi har tid og ro til at planlægge og lave mad. 

Lige nu har alle børn dog hånd-, fod- og mundsyge, så alt er gået op i hat og briller og sodavandsis og popcorn.

Anmeld Citér

11. juli 2023

Anonym

Vi er store madentusiaster og laver og spiser meget forskelligt mad, samt bager utrolig meget. Generelt er vores mad sund - også i ferierne. Men der ryger flere is og sodavand ind hos børnene. Vi drikker gin & tonic hver eftermiddag og nyder rødvin/rosévin til maden.
Min mand og jeg løber en lille tur hver dag(3-4km) og ellers går vi relativt meget på vores ferier og er aktive med vores børn. Spiller diverse udendørsspil, fodbold osv.

Men ja, jeg går da efter at jeg ikke har tager 3 kg på efter en ferie, men vi spiser generelt med måde. Men jeg gider ikke leve et stringent liv, hvor der ikke er plads til de ting vi nyder. Og hvis vi ikke skal nyde det ekstra meget når vi har ferie og masser af tid sammen, så ved jeg ikke hvornår ellers. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.