Blodprøve med forhøjede tal...nogen kloge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.469 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juni 2023

Anonym trådstarter

Jeg har i dag fået taget blodprøver, har fået disse værdier. Nogle af dem er ret forhøjede, en enkelt for lav. 

Kan nogen svare på hvad det betyder? Har ikke hørt fra min læge...

Jeg er gravid i uge 36.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2023

Anonym

Jeg ved ikke noget om hvad dine prøver evt. viser men nprmalområdet er for nogle tal anderledes når man er gravid og det tror jeg ikke der er taget højde for der. 

Anmeld Citér

29. juni 2023

Anonym

Det er jo nogle tal der handler om leveren. Men ved ikke hvad normalen er for gravide vs en ikke gravid. Det er piv farligt at tjekke resultater selv for man kan panikke over noget der slet ikke er grund til panik over. Synes du skal ringe til læge i morgen og bede om en forklaring på tallene. 

Anmeld Citér

29. juni 2023

BertaS

Profilbillede for BertaS

Hej,

Hvorfor har du fået dem taget? Har du præ-eklampsi? Det er ret væsentligt ifht tolkning. 

ALAT er relativ højt, og den bør også være normal under graviditeten. 

ALAT er et enzym fra leveren - og forhøjet værdi et udtryk for leverpåvirkning. Er du kendt med leversygdom? 

Basisk fosfatase kan være højere under graviditet uden at det betyder noget. 

Den lave - albumin - er proteinstof i blodet. Den kan godt være lidt lavere. Eller fortyndet hvis du har meget væske i kroppen. 

Hvis du har fået dem taget i dag har din læge ikke fået svaret inden klinikken er lukket. Ingen af de der er så kriminelt høje så det ikke kan vente til i morgen. Kommer der blodprøvesvar ud om aftenen som kræver umiddelbar indgriben vil en læge på sygehuset blive kontaktet (altså direkte fra blodprøvelaboratoriet til typisk medicinsk vagthavende) mhp. vurdering af om der skal iværksættes behandling eller indlæggelse. 

Du må tale med din læge i morgen. Mon ikke din læge vil tage kontakt til dig direkte - det vil jeg forvente. Men ellers kontakt klinikken.

Vh B  

Anmeld Citér

29. juni 2023

Anonym trådstarter

BertaS skriver:

Hej,

Hvorfor har du fået dem taget? Har du præ-eklampsi? Det er ret væsentligt ifht tolkning. 

ALAT er relativ højt, og den bør også være normal under graviditeten. 

ALAT er et enzym fra leveren - og forhøjet værdi et udtryk for leverpåvirkning. Er du kendt med leversygdom? 

Basisk fosfatase kan være højere under graviditet uden at det betyder noget. 

Den lave - albumin - er proteinstof i blodet. Den kan godt være lidt lavere. Eller fortyndet hvis du har meget væske i kroppen. 

Hvis du har fået dem taget i dag har din læge ikke fået svaret inden klinikken er lukket. Ingen af de der er så kriminelt høje så det ikke kan vente til i morgen. Kommer der blodprøvesvar ud om aftenen som kræver umiddelbar indgriben vil en læge på sygehuset blive kontaktet (altså direkte fra blodprøvelaboratoriet til typisk medicinsk vagthavende) mhp. vurdering af om der skal iværksættes behandling eller indlæggelse. 

Du må tale med din læge i morgen. Mon ikke din læge vil tage kontakt til dig direkte - det vil jeg forvente. Men ellers kontakt klinikken.

Vh B  

Jeg har fået taget prøverne på sygehuset hvor jeg var inde til scanning da min datter i maven tidligere i graviditeten var ret stor i forhold til gennemsnittet. Det så dog meget bedre ud i dag.

Jeg nævnte for lægen at det klør rigtig meget overalt på min krop, derfor blev der taget blodprøver. Lægen sagde hun ville ringe hvis prøverne ikke var normale, men jeg ved så ikke hvornår...

Anmeld Citér

29. juni 2023

BertaS

Profilbillede for BertaS
Anonym skriver:

Jeg har fået taget prøverne på sygehuset hvor jeg var inde til scanning da min datter i maven tidligere i graviditeten var ret stor i forhold til gennemsnittet. Det så dog meget bedre ud i dag.

Jeg nævnte for lægen at det klør rigtig meget overalt på min krop, derfor blev der taget blodprøver. Lægen sagde hun ville ringe hvis prøverne ikke var normale, men jeg ved så ikke hvornår...

Ok, det kunne måske i så fald dreje sig om det her 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/sygdomme-og-komplikationer/komplikationer-i-graviditeten/leverbetinget-graviditetskloe/

Jeg tænker din læge fra sygehuset nok skal kontakte dig i morgen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.