Vælges fra ved nyt job grundet barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.760 visninger
8 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juni 2023

Anonym trådstarter

Jeg er blevet tilbudt et job, men da jeg fortalte at jeg først kunne starte lidt senere end jobbeskrivelsens angivelse på grund af barsel, sagde de at de ville vende tilbage om det kunne være muligt. Må de gerne trække jobtilbuddet tilbage, når det er på grund at barsel at jeg ikke kan starte tidligere? Jeg søger helt specifikt lovgivning bag det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2023

Anonym

Så længe du ikke har skrevet under på noget, så er der ingen regler tænker jeg. Det er super ærgerligt, men når de skal bruge en på et bestemt tidspunkt så er det vel bare sådan det er. 

Anmeld Citér

22. juni 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Fra virksomhedens synspunkt så har det vel stået i annoncen hvornår de ønskede opstart? Og hvis du så ikke kan tilbyde opstart der, så er det da helt fair at virksomheden lige skal overveje det. Om ansøgers begrundelse er barsel eller noget helt andet er vel underordnet.

Har det ikke været muligt, at snakke om den udskudte start til jobsamtalen - så de vidste at det var vilkåret ved at vælge dig?

Anmeld Citér

22. juni 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg er blevet tilbudt et job, men da jeg fortalte at jeg først kunne starte lidt senere end jobbeskrivelsens angivelse på grund af barsel, sagde de at de ville vende tilbage om det kunne være muligt. Må de gerne trække jobtilbuddet tilbage, når det er på grund at barsel at jeg ikke kan starte tidligere? Jeg søger helt specifikt lovgivning bag det. 

Hvis du ikke kan starte den dag, de har brug for det, er det vel deres valg om de tager dig eller en anden. Om det er pga barsel eller andet.

Du har jo også kendt datoen da du søgte.

Anmeld Citér

22. juni 2023

fehår

Du er vel ikke blevet valgt fra. De havde valgt dig, men du kunne ikke leve op til kravene i deres jobopslag. Er det så ikke kun logisk, at de tøver?

Anmeld Citér

22. juni 2023

Anonym

Nej det er ikke et problem som du beskriver her.

Hvis i derimod var blevet enige om at du kunne starte senere, men de så trækker i land fordi det hedder barsel, så var det noget andet. Eller du var tilbudt et job og fortæller du er gravid og de så trækker i land.. så er det forskelsbehandling 

Men hvad du beskriver svarer til at de søger en sosu assistent, og afviser dig fordi du er sosu hjælper. Det er obektive krav

Forskellen er at du ikke pga din barsel bliver stillet ringere end andre. Havde en anden kandidat sagt "jeg har for lang opsigelse så jeg kan først starte senere" så havde de fået samme svar

Er der derimod tale om en stilling hvor der står "opstart fra xx men kan tilpasses rette kandidat" og de tilbyder dig jobbet men trækker i land når de hører barsel så kan der måske være noget om det. Forudsat at vi ikke snakker f.eks. 6 mdr. Det er åbentlyst urimligt fra din side 

Men hvis du er i tvivl så hiv fat i din fagforening

Anmeld Citér

22. juni 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har flere gange sat i ansættelsesudvalg - hvor vi også har oplevet at den dato som er offentliggjort i stillingsopslaget ikke matcher den dato som ansøger kan starte.

Hvis en dato ved os er flytbar, står der som oftet forventet. Er der fast dato, så har vi også flere gange været nødsaget til at sige nej tak til ansøger da vi ikke kan afvente længere end datoen. Tænker også det kommer an på hvor meget efter oplyst dato man vil kunne starte

Så det har intet med barsel at gøre -  har du evt overvejet at forkorte din barsel, hvis det vil betyde du vil kunne få jobbet hvis det ikke er muligt at flytte start dato for arbejdsgiver

(Ved godt at det kræver flere ting ift barsel og afslutning før tid....)

Anmeld Citér

22. juni 2023

Anonym

Anonym skriver:

Ja det må de gerne. Du har kendt opstarts datoen ved ansøgning og de har endda prøvet at se om det kunne lade sig gøre. Da der ikke kan det har de ikke andre muligheder end at vælge en anden. 
havde du skrevet i ansøgningen ar din barsel sluttede den og den dato. Så var du nok ikke engang kommet i betragtning fra start af. 
så ansvaret ligger hos sig selv 

Anmeld Citér

22. juni 2023

Anonym trådstarter

Jeg takker for jeres svar… jeg har ikke brug for flere råd .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.