Gode råd til jobsamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.128 visninger
3 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2023

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg skal til jobsamtale på tirsdag for første gang i mange, mange år (jeg har arbejdet, men ikke været til en reel jobsamtale i den tid). Har I nogen gode råd? 

Mange tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2023

Tobis

Profilbillede for Tobis

Først og fremmest er det vigtigt du er forberedt. Hvad er det for en virksomhed du har søgt hos og hvad indebærer stillingen. Her er det vigtigt, at du tænker over hvordan dine kompetencer kan komme i spil i forhold til at løse opgaverne. Forbered en elevatorstole, hvor du præsenterer dig selv samt dine faglige og personlige kompetencer. 

Jeg synes også, det sender et godt signal, at du tager i mod, hvis du bliver tilbudt vand eller kaffe. Det viser et overskud. 

Forbered dig på dine styrker og svagheder. Det vil næsten altid blive flettet ind i samtalen på en eller anden måde. 

Og ellers bare vær dig selv

Anmeld Citér

16. juni 2023

Kir

Enig med Tobis. Jeg ser det altid som en samtale der ligeså meget handler om, om du føler virksomheden er noget for dig som omvendt.

Så jeg plejer at forberede nogle spørgsmål til ting jeg gerne vil vide. Fx hvordan de sikrer trivsel blandt medarbejderne, hvad der er vigtigt for ham/hende som leder osv. 

Jeg kigger på virksomhedens hjemmeside og ser hvad deres værdier og målsætninger er, og genlæser også stillingsopslaget. Og så forbereder jeg nogle svar der matcher det. Altså hvis de har brug for en der kan indgå i et team, så finder jeg eksempler på hvordan jeg er god til at samarbejde. Så når de spørger om jeg kan fortælle lidt om mig selv, så har jeg forberedt hvad jeg kan svare der beskriver mig og som samtidig rammer det de søger. Og så sørger jeg for at have forberedt hvordan mine "dårlige" sider kan bruges positivt. Fx er jeg meget detaljeorienteret og perfektionistisk, det laver jeg om til at det er vigtigt for mig at kvaliteten er i top og at jeg udfører mine opgaver på allerbedste vis. 

Anmeld Citér

18. juni 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Gå ind på virksomhedens hjemmeside, og læs deres profil. 

Hva relevante spørgsmål klar, så når det bliver din tur, til at spørge, så spørg ind til hvordan de evt ville kunne se dig, passe ind hos dem?

Hvad gør de, for at skabe god trivsel, både blandet medarbejder, men også op til ledelsen.

Hvordan ser din kompetance udviklings muligheder ud, indenfor feks de næste par år? Hvad kan de tilbyde dig, af udviklings muligheder, så du hele tiden er up to date?

Tal aldrig tidligere jobs ned. Fortæl at du har været glad for tidliger/nuværende job, men at du er klar til nye udfordringer. (Uddyb hvordan din tidligere jobs, har gjort dig kvalificeret til det nye job)

Hvis de spørg ind til, hvordan du håndtere evt stres, så hold svaret kort. Sig evt en smule stres i perioder, må man forvente. Og det håndtere jeg godt nok. SLUT PÅ SÆTNING!

Start med at gennemgå dit resyme, fra bunden af, og slut med dit seneste job, (ik nødvendigvis i detaljer) når de spørg om du ka fortælle lidt om dig selv. De er ik nødvendigvis interesseret i at høre om de privatliv, men mere omkring dit arbejdsliv. UNDERSTREG  her hvilken kvaliteter, du tager med fea de forskellige steder. 

Håber det giver mening!

Held og lykke til din samtale Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.